'Als kind al was ik een fan van LEGO',
zegt Gregory Coquelz. 'Vanaf een bepaalde leeftijd ontgroei je dat
speelgoed wel. Maar toen ik vader werd, was die fascinatie er
plots opnieuw. Bovendien ben ik een enorme fan van de film Shaun
of the dead.' In die parodie op de zombiefilms moet
hoofdrolspeler Simon Pegg, bekend van Mission: Impossible en
de Kuifje-film, het opnemen tegen hele horden levende
doden, met hilarische toestanden als gevolg.
Shaun of the dead kent zijn hoogtepunt in de Winchesterpub,
en die besloot Gregory na te maken in LEGO. 'Waarheidsgetrouw,
want de pub bestaat ook echt. Een maand lang sleutelde ik eraan.
Ook de personages uit de film maakte ik na. Ik wilde vooral iets
leuks doen met mijn twee passies.'
Gregory plaatste foto's van zijn creaties op zijn blog en die
gingen de wereld rond. Simon Pegg en Edgar Wright, de regisseur
van de film, kregen lucht van de exploten van de Belg en waren
laaiend enthousiast.
Dus diende Gregory zijn ontwerp in bij LEGO, volgens een
welbepaalde procedure. Elke ontwerper kan zijn creatie tonen op
een website. Een ontwerp dat 10.000 stemmen haalt, wordt grondig
geïnspecteerd door LEGO, waarna het bedrijf de creatie op de
markt kan brengen. Toen Simon Pegg op de Amerikaanse televisie
reclame maakte voor Gregory's creatie, liepen de stemmen binnen.
In geen tijd haalde hij er 10.000.
'Proficiat met je vele supporters', reageerde LEGO. 'We nemen je
idee nu officieel in overweging voor productie. Een LEGO-jury zal
je ontwerp grondig onderzoeken en bij een groen licht gaat je LEGO-set
in productie.' Gregory Coquelz wacht ondertussen vol ongeduld af.
'Het zombiethema is immers op het randje voor LEGO. Daar moet dus
nog over gediscussieerd worden. Anderzijds is er veel steun voor
dit project. Na Pasen volgt een eerste meeting in het LEGO-hoofdkwartier
in Denemarken.'