03 Februari 2008 (Bron: LEGO.com)
Miniland - Op dit moment word LEGO Universe opgebouwd uit elektronische bits en bytes. Dit zeer gespecialiseerde werk word gedaan door mensen, die je "programmeurs" noemt. Ze werken er aan om LEGO Universe te ontwikkelen, de eerste grootschalige online multiplayer game voor LEGO fans en ze worden hierbij ondersteund door een groot aantal fans van over de hele wereld. Ze zijn zeer toegewijd en houden ervan om te bouwen met LEGO. Lees hieronder het interview met de technisch directeur, Erik.
Ok, nu het woord aan Erik!
Vertel eens iets over jezelf
Ik hou er van om puzzels op te lossen, kruiswoordraadsels, sudoku, echte
puzzels, noem maar op. Ik doe aan goochelen en speel muziek op de piano en de
recorder. Mijn vrouw, Nan is een Engelse professor en we hebben twee kinderen,
Sam , dertien en Jacqueline, we noemen haar "Q" en ze is negen.
Ben je een gamer?
Absoluut. Ik ben begonnen met het spelen van de eerste arcade spelapparaten
waar je geld in moest gooien, zoals Space Invaders en de originele Donkey Kong.
We hebben nu bijna elk type spelcomputer in ons huis!
Speel je met LEGO?
Ja, mijn kinderen en ik spelen vaak met LEGO. Soms neem ik een nieuwe set mee
van het werk; Ik ben op die avonden altijd erg populair bij mijn kinderen!
Wat is je favoriete LEGO set?
Ik vind Café Corner geweldig. Mijn kinderen en ik hebben daar vele uren aan
gebouwd. De Aqua Raiders vind ik ook erg leuk.
Wat is het mooiste van het werken bij het LEGO Universe development team?
Alles wat te maken heeft met het maken van spellen. Ik kan op die manier een
complete fantasiewereld tot leven brengen door geluid, kunst, ontwerpen en
programmeren te combineren. Het is te vergelijken met het schrijven van
een boek dat langzamerhand werkelijkheid wordt, het is magisch!
Kun je goed met je collega's overweg?
Ze zijn geweldig. Er is veel energie in ons team. Dit is de meest creatieve en
grappige groep mensen waarmee ik ooit samen heb gewerkt.
De meeste van ons rijden rond op scooters, maar enkele van ons hebben
miniatuur motors op elektriciteit. We staan er dan ook om bekend dat we na
werktijd nog wel eens wat met motoren doen.
Hoe ziet je werkdag er uit?
Ik ben veel bezig met het coördineren, daarbij gaat het er om dat alles goed
moet lopen. Ik help ook met het ontwerpen van de software. Ik heb heel veel
software programmering gedaan, hierdoor kan ik nieuwe mensen helpen om fouten te
voorkomen, die ik al eens gemaakt heb.
Hoe is het om een programmeur te zijn?
Het is alsof je een chef bent die schept en straft. Het probleem met computers
is dat ze van zichzelf niet erg slim zijn, dus moet je ze alles vertellen wat ze
moeten doen. Als je wilt dat een computer twee eieren in het eten stopt, moet je
hem ook vertellen dat hij ze eerst moet breken en de schaal uit het eten moet
houden.
Wat is een “game engine”?
Dat is software die er voor zorgt dat allerlei details goed worden weergegeven
op je scherm: schaduw, verandering van zichtstandpunt tot het verstoppen van
dingen die je normaal gesproken ook niet ziet. Door gebruik te maken van een
bestaande game
engine kunnen de ontwerpers al hun tijd steken in de dingen die het interessantst
zijn: het maken van het uiteindelijke spel.
Zal LEGO Universe op bijna alle computers gespeeld kunnen worden?
Het moeilijkste van het maken van een spel, is dat het spel ook werkt op oudere,
minder geavanceerde grafische kaarten, maar we zullen ook aanpassingen maken
voor computers met minder geheugen en tragere processoren.
Wat was het meest opwindende aan het schrijven van de code voor LEGO Universe?
De code voor iets schrijven lijkt op het oplossen van een puzzel, waar ik erg
van houd. Wat het meest opwindend was aan het maken van de code voor LEGO Universe is
het zien van je werk op het scherm van je computer, als levende creaturen,
prachtige omgevingen en fantastische mini-spelletjes!!
Is er iets grappigs gebeurd tijdens het schrijven van de code voor LEGO
Universe?
Ja. We hebben enkele vreemde fouten gehad, zoals zeer kleine minifiguren met
enorm grote handen, vogels die recht omhoog vlogen en bomen die in de lucht
zweefden. Soms zijn de fouten zo leuk, dat we ze proberen in het spel te houden ;-)
Hoe zal jouw minifiguur eruit komen te zien?
Ik heb het nog niet besloten. Naarmate de tijd verstrijkt raak ik steeds meer
van mijn eigen haar kwijt, misschien is het een idee om een minifig te nemen met
erg lang haar en een baard, misschien zelfs spikes! Denk.... Denk.....