Naam
In de eerste ‘werkbijeenkomst’ met de kinderen op school
inventariseerden ze de mogelijke namen voor de auto. Gedurende de
weken die volgden kwamen er namen op de lijst bij en gingen er
namen af. Uiteindelijk werd de naam ‘the blue shark’ gekozen op
basis van de blauwe kleur, de snelheid, de vormgeving en de
associatie met een haai (gevoel van kracht/overwinning). Op 9
september werden er zelfs opnames gemaakt voor het jeugdjournaal.
Techniek, duurzaamheid en innovatie
Na de eerste informatiebijeenkomst over het project zijn
de kinderen aan de slag gegaan met het ontwerp van de auto. Ze
mochten allemaal een auto tekenen. Vervolgens hebben de kinderen
een overzicht gemaakt met belangrijke aspecten (bijvoorbeeld de
vorm van de auto, grote wielen/kleine wielen, tandwielen, zo min
mogelijk materiaal) waaraan de auto moest voldoen. Dat overzicht
heeft de afgelopen weken op het bord gehangen en bij het bouwen
van de auto is zoveel mogelijk rekening gehouden met de genoemde
aspecten. Ook hebben twee studenten (van de Universiteit Twente en
PABO) presentaties gegeven op school over tandraderen,
zonne-energie en aerodynamica. Met de tips en ideeën zijn de
kinderen ook weer aan de slag gegaan om de auto nog beter, lichter
en sneller te maken. Alle kinderen hebben kunnen experimenteren
met tandraderen en versnellingen. Wekelijks hebben de kinderen in
de klas het Red Engineers Jeugdjournaal bekeken. Uiteindelijk is
door te bouwen, te proberen, te veranderen en te testen de
definitieve auto ontstaan. De auto is compleet recyclebaar en
rijdt op zonne-energie dus hij is bijzonder duurzaam. Alle
materialen zijn te hergebruiken; de auto kan telkens opnieuw
gebouwd worden (andere ontwerpen). De auto is innovatief doordat
hij geleide wielen heeft die ervoor moeten zorgen dat de auto door
blijft rijden mocht hij tegen de zijwanden aanrijden. Met heel
veel enthousiasme heeft een team van 16 kinderen van ‘De Mare’
gewerkt aan dit project. Alle ideeën zijn afkomstig van de
kinderen. De leerkrachten, ouders en begeleiders hebben de
kinderen ondersteund om hun ideeën te realiseren. Er is in
harmonie en onderling respect gewerkt. De grote kracht zit dan ook
in de eenvoud van het ontwerp, middelen en materialen! Helaas
hadden ze niet de snelste auto maar behaalden toch de 2e prijs in
de categorie Marketing, Communicatie en Sponsoring. Een
fantastisch project en een uitstekende prestatie!