03
December
2007
Nederland besteedt fors aan Sinterklaas
03-12-2007 -
Nederlanders besteden dit jaar flink meer dan vorig jaar aan
Sinterklaasaankopen. Gaven Nederlanders vorig jaar 760 miljoen euro uit aan
cadeautjes, dit jaar komen de verwachte uitgaven op 820 miljoen euro. Dat zegt
de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland op basis van een enquête onder de
bij haar aangesloten branches. De winkelraad verwacht overigens dat de
detailhandel met kerst nog meer verkoopt.
De sintaankopen worden vooral gedaan bij speelgoedzaken. Populairste item
blijft Lego, met name de cityline, met vlak daarachter Playmobil
(circusthema). Bordspellen lopen prima, met name Het Huis Anubis, dat is
uitgeroepen tot Speelgoed van het Jaar. De digitale camera (speciaal voor
kinderen) en spelcomputers Wii en DS Lite (Nintendo) zijn ook erg populair.
Voor volwassenen doen navigatiesystemen en de iPod het goed. Volgens de
Winkelraad zijn bovendien digitale fotolijstjes en het Wake-up light van
Philips niet aan te slepen. De aankopen voor kerst gaan naar verwachting ook
een vlucht nemen. Met name apparatuur, espresse-apparaten en ‘funcooking
apparatuur’ zoals tafelgrills en gourmetsets doen het goed.