Lego is zonder enige twijfel de absolute kampioen geworden binnen het speelgoedlandschap. Fun, de vrijetijdsketen met 36 winkels, boekt een absoluut omzetrecord met Lego in de eerste 7 maanden van 2012 en groeit daardoor met Lego meer dan 20% in consumentenomzet.
De reden van dit groeisucces is de collectie Friends die inslaat als een bom. Lego Friends werd gelanceerd in februari van dit jaar en is van bij de aanvang onmiddellijk een gigantisch verkoopsucces geworden. Voor het eerst sinds jaren heeft Lego daarmee een echte lijn ontwikkeld voor meisjes, een lijn die niet alleen veel speelwaarde bezit, maar die daarenboven ook zeer trendy is voor de jonge meisjes.
Fun verhoogt zijn groeiprognoses met Lego en denkt dit jaar een groei te kunnen realiseren van om en bij de 26% op full year. Dit zou betekenen dat de Lego-omzet bij Fun voor het vijfde jaar op rij met meer dan 20% stijgt. De groei met Lego heeft natuurlijk haar weerslag op andere fabrikanten. Lego Friends is op een half jaar tijd groter geworden dan de omzetten van andere meisjeslijnen Polly Pocket van Mattel, Littlest Petshop van Hasbro en Pinypon van Famosa samen.
Na een tegenvallend voorjaar en juli voor zomergerief, forse inhaalbeweging in augustus
Zomerweer augustus ferme
omzetopsteker
Het slechte weer van het voorjaar en juli zorgden voor
tegenvallende cijfers in de verkoop van zwembaden en
buitenspeelgoed. De voorbije weken kwam daar fors verandering
in. De verkoopcijfers van zwembaden en watergeweren zijn in de
eerste 14 dagen van augustus bijna verdrievoudigd t.o.v.
augustus 2011. Deze forse omzetten zorgen ervoor dat de omzetten
voor 2012 in zwembaden bij Fun alsnog groter zullen uitvallen
dan in 2011 wat natuurlijk een ferme opsteker is.