02 September 2007
Resultaat eerste half jaar LEGO beter dan verwacht!
Ondanks de prognose dat de verkopen in de herfst van 2007 terug zouden lopen ,
heeft de LEGO Groep 5% meer verkocht tijdens het eerste half jaar, vergeleken
met het eerste half jaar van 2006. De winst was dit eerste half jaar 173 miljoen
Deense Kroon vergeleken met 168 miljoen Deense Kroon die werd verwacht begin dit
jaar.
Impuls voor de classic product lijnen.
De verkopen gedurende de eerste zes maanden van dit jaar waren 2.966 miljoen
Deense Kroon vergeleken met 2.821 miljoen Deense Kroon in dezelfde maanden van
2006. Deze stijging wordt veroorzaakt door de hogere verkoopcijfers van de
klassieke lijnen zoals LEGO City en LEGO TECHNIC en een productlijn die een
klassieker begint te worden: de LEGO Star Wars lijn. LEGO 's nieuwe product lijn
Aqua Raiders heeft zich het eerste half jaar ook bewezen als succesproduct.
De verkopen op de Amerikaanse markt stegen opvallend goed gedurende het eerste
halfjaar – maar, over het algemeen , stegen alle markten.
De
directe verkopen aan consumenten door de Brand Retail stores, postorder, en
Internet Shop pakken steeds beter uit.
De totale wereldwijde speelgoedmarkt slonk met ongeveer 1% gedurende de eerste
halft van 2007.
Resultaat beter dan verwacht
De verwachting van het begin van het jaar voorzag een kleine daling van de winst
door grote investeringen in het business platform, inclusief IT, productie en
innovatie.
Het resultaat van 173 miljoen Deense Kroon is beter dan is verwacht. Deze
verbetering is te danken aan een combinatie van hogere verkopen en meevallers.
Aan het eind van het eerste half jaar was de opbrengst 765 miljoen Deense Kronen
vergeleken met 274 miljoen aan het eind van dezelfde periode vorig jaar.
De verwachting voor het hele jaar
Gezien de resultaten in het eerste half jaar, denkt LEGO voorzichtig aan een
resultaat van 900 miljoen Deense Kronen gedurende het hele jaar, in
tegenstelling tot de 550 miljoen die men aan het begin van het jaar verwachtte.
De verwachte verbetering is mede te danken aan het feit dat de verwachte
uitgaven niet zullen worden overschreden, terwijl het aantal verkopen in de
tweede helft van het jaar traditioneel altijd veel hoger liggen, mede dankzij
het sinterklaas en kerstfeest.
De totale verkopen voor dit jaar zullen volgens LEGO uitkomen op het zelfde
niveau als in 2006, namelijk 7,8 biljoen Deense Kronen.
Voorzitter
van de raad van bestuur van LEGO, Jørgen Vig Knudstorp zegt over het behaalde
resultaat:
“Het resultaat laat zien dat onze producten en de ingeslagen richtingen de
juiste zijn, tegelijkertijd hebben we geprofiteerd van een positieve sfeer op de
markten. Dit is heel belangrijk in de situatie waarin we nu verkeren als
bedrijf. We investeren op dit moment veel in de toekomst van het bedrijf
LEGO.”
“We zijn pas halfweg met de implementatie van ons zeven jaren plan, en ondanks
dat we een lange weg hebben afgelegd, hebben we ook nog veel dingen voor de
boeg. Op dit moment richten we ons op het opzetten van een langdurig,
betrouwbaar business platform – en dat hebben we nog niet bereikt. We moeten
nog steeds kijken hoe we de efficiency binnen het bedrijf kunnen verbeteren en
hoe we de kosten kunnen verlagen.” zegt Jørgen Vig Knudstorp.