02 September 2007

Resultaat eerste half jaar LEGO beter dan verwacht!


Ondanks de prognose dat de verkopen in de herfst van 2007 terug zouden lopen , heeft de LEGO Groep 5% meer verkocht tijdens het eerste half jaar, vergeleken met het eerste half jaar van 2006. De winst was dit eerste half jaar 173 miljoen Deense Kroon vergeleken met 168 miljoen Deense Kroon die werd verwacht begin dit jaar.

Impuls voor de classic product lijnen.
De verkopen gedurende de eerste zes maanden van dit jaar waren 2.966 miljoen Deense Kroon vergeleken met 2.821 miljoen Deense Kroon in dezelfde maanden van 2006. Deze stijging wordt veroorzaakt door de hogere verkoopcijfers van de klassieke lijnen zoals LEGO City en LEGO TECHNIC en een productlijn die een klassieker begint te worden: de LEGO Star Wars lijn. LEGO 's nieuwe product lijn Aqua Raiders heeft zich het eerste half jaar ook bewezen als succesproduct.


De verkopen op de Amerikaanse markt stegen opvallend goed gedurende het eerste halfjaar  – maar, over het algemeen , stegen alle markten. 

De directe verkopen aan consumenten door de Brand Retail stores, postorder, en Internet Shop pakken steeds beter uit. 
De totale wereldwijde speelgoedmarkt slonk met ongeveer 1% gedurende de eerste halft van 2007.

Resultaat beter dan verwacht
De verwachting van het begin van het jaar voorzag een kleine daling van de winst door grote investeringen in het business platform, inclusief IT, productie en innovatie.
Het resultaat van 173 miljoen Deense Kroon is beter dan is verwacht. Deze verbetering is te danken aan een combinatie van hogere verkopen en meevallers.

Aan het eind van het eerste half jaar was de opbrengst 765 miljoen Deense Kronen vergeleken met 274 miljoen aan het eind van dezelfde periode vorig jaar. 


De verwachting voor het hele jaar
Gezien de resultaten in het eerste half jaar, denkt LEGO voorzichtig aan een resultaat van 900 miljoen Deense Kronen gedurende het hele jaar, in tegenstelling tot de 550 miljoen die men aan het begin van het jaar verwachtte. De verwachte verbetering is mede te danken aan het feit dat de verwachte uitgaven niet zullen worden overschreden, terwijl het aantal verkopen in de tweede helft van het jaar traditioneel altijd veel hoger liggen, mede dankzij het sinterklaas en kerstfeest. 


De totale verkopen voor dit jaar zullen volgens LEGO uitkomen op het zelfde niveau als in 2006, namelijk 7,8 biljoen Deense Kronen.

Voorzitter van de raad van bestuur van LEGO, Jørgen Vig Knudstorp zegt over het behaalde resultaat:
“Het resultaat laat zien dat onze producten en de ingeslagen richtingen de juiste zijn, tegelijkertijd hebben we geprofiteerd van een positieve sfeer op de markten. Dit is heel belangrijk in de situatie waarin we nu verkeren als bedrijf.  We investeren op dit moment veel in de toekomst van het bedrijf LEGO.”


“We zijn pas halfweg met de implementatie van ons zeven jaren plan, en ondanks dat we een lange weg hebben afgelegd, hebben we ook nog veel dingen voor de boeg. Op dit moment richten we ons op het opzetten van een langdurig, betrouwbaar business platform – en dat hebben we nog niet bereikt. We moeten nog steeds kijken hoe we de efficiency binnen het bedrijf kunnen verbeteren en hoe we de kosten kunnen verlagen.” zegt Jørgen Vig Knudstorp.