24 februari 2015
LEGO Groep groeit in 2014 met 15%

Billund (Denemarken) - Op 25 februari om 10.00 uur gaf de LEGO Groep een persconferentie over de resultaten van 2014. Via een livestream was het mogelijk om deze persconferentie live te volgen.

 

De persconferentie werd begonnen door Jørgen Vig Knudstorp. Hij deed op een gegeven moment zelfs een dansje terwijl hij "Everything is awesome" zong. De aanwezige journalisten kregen ieder een zakje met 6 LEGO elementen en de opdracht om binnen 40 seconden een eendje te bouwen. Daarna werd er ingegaan op het feit dat er tijdens deze opdracht veel processen in de hersenen plaatsvinden en dat dit ook gebeurt als kinderen aan het leren zijn.

 

Er zijn drie positieve meldingen die Jørgen Vig Knudstorp doet aan het begin van de persconferentie:

  1. Er is uit onderzoek gebleken dat steeds meer ouders en kinderen LEGO producten aanbevelen aan anderen.

  2. De medewerkers van LEGO zijn erg tevreden over hun werk en de omstandigheden waarin ze moeten werken.

  3. De directe klanten van de LEGO Groep, de speelgoedverkopers zijn erg tevreden over de manier waarop de LEGO Groep met ze samenwerkt.

 

Het grote succes van de productlijnen als LEGO City en LEGO Creator, maar ook THE LEGO MOVIE producten, heeft bijgedragen tot een hogere verkoop in alle regio's wereldwijd. Dit heeft geleid tot een zeer bevredigend jaarresultaat voor de LEGO Group en een omzet van maar liefst 28,6 miljard Deense Kronen.

 

"In 2014 hebben we onze verkopen vergroot met 15 procent. Ik ben trots dat we een hoogwaardige kwaliteit speel beleving aan miljoenen kinderen over de hele wereld hebben kunnen geven. Dit resultaat is zeer bevredigend voor ons, en het blijft ons streven om de beste te zijn in  wat we doen,"zegt Jørgen Vig Knudstorp, President en CEO van de LEGO Groep.

 

Resultaat 2014:

  • Over de gehele lijn laat de LEGO Groep een groei zien van 15%.

  • De inkomsten nemen toe met 13% naar 28,6 miljard Deense Kronen tegen 25,3 miljard Deense Kronen vorig jaar.

  • De operationele winst nam toe tot 9,7 miljard Deense Kronen tegen 8,3 miljard Deense Kronen vorig jaar - een toename van 16%.

  • De winst bedroeg 7.0 miljard Deense Kronen tegen 6,1 miljard Deense Kronen vorig jaar - een toename van 15 %.

  • Er werd 3,1 miljard geïnverteerd in eigendommen, fabrieken en gereedschappen - dat is een toename van 18% ten opzichte van de investeringen vorig jaar.

  • Er waren voor het vijfde achtereenvolgende jaar geen product terugroepingen.

  • Het letsel percentage is gelijk aan dat van vorig jaar 1,7.

  • Meer dan 90% van het afval van de productieafdelingen werd gerecycled.

  • Het aantal werknemers van de LEGO Groep steeg van 13.869 eind 2013 naar 14.762 eind 2014.

In alle regio's nam de groei toe met dubbele getallen.

In 2014 zette de groei van de afgelopen jaren van de LEGO Groep door. Alle marken waarop de LEGO Groep actief is vertoonden een groei met dubbele cijfers, terwijl de speelgoedmarkt veel langzamer groeide. Er werden maar liefst 300 nieuwe producten gelanceerd in 2014.

 

De grootste markt van de LEGO Groep, de Verenigde Staten, groeiden de verkopen met dubbele cijfers, en ook de verkopen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Rusland en China namen met gelijke cijfers toe. De markten in centraal en noord Europa vertoonden ook groei, maar dan van enkele cijfers.

 

Productlijnen die goed verkochten zijn: LEGO City, LEGO Star Wars en LEGO Friends. LEGO Creator en LEGO Technic lieten een sterke groei zien gedurende het jaar en een belangrijke productgroep die de verkoop deed stijgen was THE LEGO MOVIE. De top-5 van meest verkochte LEGO producten zijn: LEGO City, LEGO Sat Wars, LEGO Friends, LEGO Creator en LEGO Duplo.

 

" Ons vermogen om te innoveren en elk jaar het opnieuw uit vinden van de LEGO speel ervaring zijn voor ons van vitaal belang. We zijn toegewijd bezig om te komen tot  nieuwe producten die leuk en aantrekkelijk voor kinderen over de hele wereld. Door middel van onze producten bieden wij kinderen een instrument om hun verbeelding te uiten. Tegelijkertijd willen we voortdurend gebruik maken van onze ervaringen om zo veilig speelgoed en de hoogste kwaliteit te leveren, en we hebben onberispelijke veiligheids- en kwaliteitsnormen. 2014 was het 5e opeenvolgende jaar zonder een product recall, iets dat ook onze ambitie is voor 2015", zegt Jørgen Vig Knudstorp, daaraan toevoegend:

 

"Kijkend naar de producten die we hebben ontwikkeld voor 2015 ben ik ervan overtuigd dat we nog meer kinderen speelvreugde zullen brengen het komende jaar."

In de komende jaren zal de wereldwijde markt voor speelgoed zal naar verwachting met enkele cijfers blijven groeien.

"Door onze voortdurende focus op innovatie en inzet voor wereldwijde expansie verwachten we met de markt mee te groeien in de toekomst, terwijl we blijven inzetten om onze ambitie na te streven om steeds meer kinderen over de hele wereld onze unieke speelervaring te laten beleven", zegt John Goodwin, Executive Vice president en Chief Financial Officer.

 

85 miljoen kinderen in 2014 bereikt
De LEGO Groep's strategie van wereldwijde operaties stelde het bedrijf in staat om meer kinderen te bereiken in markten waar de LEGO Groep al een sterke aanwezigheid heeft evenals nieuwe delen van de wereld waar LEGO spelen relatief nieuw is voor de consumenten.

 

Er werden maar liefst 400.000 kinderen bereikt door middel van de LEGO Foundation, welke voor 15% eigenaar van de LEGO Groep is. Daarnaast werden 10.000.000 kinderen door middel van LEGO Education bereikt.

"We schatten dat meer dan 85 miljoen kinderen in de wereld een LEGO-speel ervaring hadden tijdens 2014. Dit was alleen mogelijk door middel van een voortdurende focus op het opbouwen van onze capaciteiten wereldwijd in 2014. Zowel van de productie tot verkoop, evenals de ontwikkeling van geweldige producten die een beroep doen op de creativiteit van kinderen uit alle culturen en regio's ", zegt John Goodwin.

 

LEGO producten werden in 2014 in 140 landen verkocht.

 

Bouwen aan de organisatie van de toekomst
Als gevolg van de ambitie van de LEGO Groep om haar activiteiten te globaliseren, heeft het een toenemende focus gelegd op het aantrekken van een meer divers, wereldwijde personeelsbestand. Gedurende 2014 zijn twee belangrijkste kantoren geopend in Shanghai en Londen en is men bezig om hoofdkantoren te bouwen in Singapore en Enfield, VS, naast het wereldwijde hoofdkantoor in Billund, Denemarken. Op al deze vijf locaties zijn belangrijke topmanagers aanwezig.

Naast het opzetten van hoofdkantoren, is de LEGO Groep aanzienlijk toegenomen middels omvangrijke wereldwijde investeringen om er voor te zorgen dat het voornemen van de onderneming om haar aanwezigheid op de markt uit te breiden te verwezenlijken evenals het garanderen van de speelervaringen van de consument in de toekomst:

  • In maart werd een nieuwe fabriek geopend in Nyíregyháza, Hongarije, om de bestaande fabriek in dezelfde stad te vervangen.

  • In april werd de eerste steen van een fabriek in Jiaxing, China, gelegd. Deze fabriek levert uitsluitend aan de Aziatische markt. De bouw is aan de gang en de fabriek zal naar verwachting de productie starten in 2015 en volledig operationeel zijn in 2017.

  • Bij de LEGO fabriek in Monterrey, Mexico, werd in juni een uitbreiding van de verpakking faciliteiten geopend.

  • In augustus werd de eerste steen van the LEGO House - een 12.000 m2 experience center in Billund, Denemarken - gelegd door de eigenaar familie van de LEGO Groep. Wanneer the LEGO House opent, zullen fans van alle leeftijden in staat zijn om het LEGO verhaal en de eindeloze mogelijkheden van de LEGO steen ervaren.

  • In september, werd de bouw van een nieuwe productiehal van de LEGO fabriek in Kladno, Tsjechië, voltooid. De nieuwe hal is onderdeel van een aanzienlijke uitbreiding van de fabriek die naar verwachting in 2016 wordt afgerond.

  • Gedurende 2014 zijn aanzienlijke investeringen gedaan in een upgrade van de apparatuur voor het gieten van de LEGO elementen in de fabriek in Billund, Denemarken, dat hierdoor wereldwijd de grootste spuit-giet afdeling, gemeten aan de hand van de productie.

  • Ten slotte zijn verkoopkantoren in Brazilië, Turkije en Maleisië toegevoegd aan de lange lijst van lokale kantoren van de LEGO Groep.

Als gevolg van de inzet van de LEGO Groep om als organisatie aan de verdere globalisering van de LEGO-spel-ervaring te bouwen, is het aantal werknemers in het bedrijf  met 893 gegroeid tot 14.762 werknemers tegen het eind 2014 ten opzichte van 13.869 eind 2013.


"Onze toegewijde en zeer betrokken medewerkers over de hele wereld kunnen met trots zeggen dat ze hebben meegewerkt aan onze sterke prestaties in 2014. Daarnaast verwelkomen we nog meer nieuwe medewerkers wat bijdraagt aan onze huidige diversiteit, en nieuwe inspiratie brengen en nieuwe manieren van werken aan ons bedrijf voorstellen, dus ik ben blij met de vele nieuwe medewerkers die bij ons zijn komen werken in 2014, waaronder de twee nieuwe leden van de raad van bestuur van de LEGO Groep", zegt Jørgen Vig Knudstorp.

 

Niet alleen door middel van uitbreidingen werd meer geld verdiend. Er werd in 2014 veel minder karton gebruikt om de LEGO verpakkingen te maken, en álle gebruikte karton en papier had een FSC keurmerk. Het komt dus van verantwoorde productielocaties. Doordat de verpakkingen kleiner werden, werd er bij de productie minder CO2 uitgestoten en kwam er bij het transport ook minder CO2 vrij. De LEGO Groep sloot een overeenkomst met het Wereld Natuur Fond, een zogenaamde Climate Savings Partnership, waarbij het bedrijf de intentie opstelde om in 2020 CO2 neutraal of zelfs CO2 positief te zijn. Jørgen Vig Knudstorp voegde er aan toe dat de ingebruikname van het windmolenpark op zee bij Borkum een belangrijke stap in deze richting is.

 

Een andere belangrijke samenwerking is die met UNICEF. In 2003 was LEGO de eerste speelgoedfabrikant die een samenwerking aanging met UNICEF. Knudstorp stelde dat het voor LEGO erg natuurlijk aanvoelde om met UNICEF samen te werken, mede omdat de LEGO kernwaarden in lijn liggen met die van UNICEF en ook de kinderrechten hoog in het vaandel hebben.

Bron: LEGO Groep a short presentation 2015

 

Lees ook:

LEGO haalt Ferrari in als 's werelds beste merk (23-02-2015)

Verkoop LEGO stijgt 15% in eerste helft 2014 (06-09-2014)

LEGO grootste speelgoedproducent ter wereld! (06-09-2014)

Kirkbi A/S de eigenaar van het merk LEGO (29-07-2014)

Mattel gaat met overname de strijd tegen LEGO aan (01-03-2014)

Productinnovatie zorgt voor goede resultaten van LEGO Groep in 2013 (01-03-2014)

LEGO groeit tegen de trend in (23-10-2013)

LEGO stijgt boven Hasbro uit: meer winst in 2013 (06-09-2013)

De Sinterklaas en Kerst favorieten van de LEGO Groep (06-09-2013)

LEGO boekt recordwinst in 2012 (21-02-2013)

LEGO in top 3 sterkste merken van Nederland (12-12-2012)

Meisjes bouwen mee aan succes LEGO (11-12-2012)

LEGO in onderzoek editie NL (29-11-2012)

Games doen goede zaken voor LEGO (26-10-2012)

LEGO werft duizend man na omzetstijging (06-09-2012)

LEGO groeit in dalende markt (06-09-2012)

LEGO voor meisjes slaat aan (05-09-2012)

LEGO verpulvert records speelgoedmarkt (23-08-2012)

LEGO Bouwt winst uit (02-03-2012)

LEGO populair bij Sinterklaas. (27-11-2011)

LEGO op plaats 65 in merken top 100 van 2010 (25-05-2011)

LEGO vindt de crisis heerlijk (19-01-2011)

Goed eerste half jaar voor LEGO (11-09-2010)

The Brick en Annual report weer verkrijgbaar (03-05-2010)

LEGO België maakt winst (21-04-2010)

LEGO maakt ook in 2009 winst! (16-03-2010)

LEGO maakt ook in 2008 weer winst! (25-02-2009)

K'nex moeilijk verkrijgbaar: LEGO wint marktaandeel terug. (01-12-2008)

Indiana Jones stuwt winst LEGO (13-08-2008)

Weer een goed jaar voor LEGO (21-02-2008)

Speelgoedgigant LEGO boomt in Oost-Europa (06-02-2008)

Winst LEGO beter dan verwacht. (02-09) Lees verder...

Sinterklaasaankopen LEGO nummer 1 Lees verder...

LEGO doet het goed bij Sinterklaas! Lees verder...

Sinterklaas koopt LEGO of MEGABLOCKS Lees verder...

LEGO verkoopt goed tijdens sinterklaas 2005

LEGO boekt winst in 2005

LEGO: verlies 2004 DKK 1.931 mln

LEGO doet het in Nederland goed