24 februari 2015 |
LEGO Groep groeit in 2014 met 15% |
Billund (Denemarken) - Op 25 februari om 10.00 uur gaf de LEGO Groep een persconferentie over de resultaten van 2014. Via een livestream was het mogelijk om deze persconferentie live te volgen.
De persconferentie werd begonnen door Jørgen Vig Knudstorp. Hij deed op een gegeven moment zelfs een dansje terwijl hij "Everything is awesome" zong. De aanwezige journalisten kregen ieder een zakje met 6 LEGO elementen en de opdracht om binnen 40 seconden een eendje te bouwen. Daarna werd er ingegaan op het feit dat er tijdens deze opdracht veel processen in de hersenen plaatsvinden en dat dit ook gebeurt als kinderen aan het leren zijn.
Er zijn drie positieve meldingen die Jørgen Vig Knudstorp doet aan het begin van de persconferentie:
Het grote succes van de productlijnen als LEGO City en LEGO Creator, maar ook THE LEGO MOVIE producten, heeft bijgedragen tot een hogere verkoop in alle regio's wereldwijd. Dit heeft geleid tot een zeer bevredigend jaarresultaat voor de LEGO Group en een omzet van maar liefst 28,6 miljard Deense Kronen.
"In 2014 hebben we onze verkopen vergroot met 15 procent. Ik ben trots dat we een hoogwaardige kwaliteit speel beleving aan miljoenen kinderen over de hele wereld hebben kunnen geven. Dit resultaat is zeer bevredigend voor ons, en het blijft ons streven om de beste te zijn in wat we doen,"zegt Jørgen Vig Knudstorp, President en CEO van de LEGO Groep.
Resultaat 2014:
In alle regio's nam de groei toe met dubbele getallen. In 2014 zette de groei van de afgelopen jaren van de LEGO Groep door. Alle marken waarop de LEGO Groep actief is vertoonden een groei met dubbele cijfers, terwijl de speelgoedmarkt veel langzamer groeide. Er werden maar liefst 300 nieuwe producten gelanceerd in 2014.
De grootste markt van de LEGO Groep, de Verenigde Staten, groeiden de verkopen met dubbele cijfers, en ook de verkopen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Rusland en China namen met gelijke cijfers toe. De markten in centraal en noord Europa vertoonden ook groei, maar dan van enkele cijfers.
Productlijnen die goed verkochten zijn: LEGO City, LEGO Star Wars en LEGO Friends. LEGO Creator en LEGO Technic lieten een sterke groei zien gedurende het jaar en een belangrijke productgroep die de verkoop deed stijgen was THE LEGO MOVIE. De top-5 van meest verkochte LEGO producten zijn: LEGO City, LEGO Sat Wars, LEGO Friends, LEGO Creator en LEGO Duplo.
" Ons vermogen om te innoveren en elk jaar het opnieuw uit vinden van de LEGO speel ervaring zijn voor ons van vitaal belang. We zijn toegewijd bezig om te komen tot nieuwe producten die leuk en aantrekkelijk voor kinderen over de hele wereld. Door middel van onze producten bieden wij kinderen een instrument om hun verbeelding te uiten. Tegelijkertijd willen we voortdurend gebruik maken van onze ervaringen om zo veilig speelgoed en de hoogste kwaliteit te leveren, en we hebben onberispelijke veiligheids- en kwaliteitsnormen. 2014 was het 5e opeenvolgende jaar zonder een product recall, iets dat ook onze ambitie is voor 2015", zegt Jørgen Vig Knudstorp, daaraan toevoegend:
"Kijkend naar de producten die we
hebben ontwikkeld voor 2015 ben ik ervan overtuigd dat we nog meer
kinderen speelvreugde zullen brengen het komende jaar."
85 miljoen kinderen in 2014 bereikt
Er werden maar liefst 400.000 kinderen
bereikt door middel van de LEGO Foundation, welke voor 15% eigenaar
van de LEGO Groep is. Daarnaast werden 10.000.000 kinderen door
middel van LEGO Education bereikt.
LEGO producten werden in 2014 in 140 landen verkocht.
Bouwen aan de organisatie van de
toekomst
Als gevolg van de inzet van de LEGO Groep om als organisatie aan de verdere globalisering van de LEGO-spel-ervaring te bouwen, is het aantal werknemers in het bedrijf met 893 gegroeid tot 14.762 werknemers tegen het eind 2014 ten opzichte van 13.869 eind 2013.
Niet alleen door middel van uitbreidingen werd meer geld verdiend. Er werd in 2014 veel minder karton gebruikt om de LEGO verpakkingen te maken, en álle gebruikte karton en papier had een FSC keurmerk. Het komt dus van verantwoorde productielocaties. Doordat de verpakkingen kleiner werden, werd er bij de productie minder CO2 uitgestoten en kwam er bij het transport ook minder CO2 vrij. De LEGO Groep sloot een overeenkomst met het Wereld Natuur Fond, een zogenaamde Climate Savings Partnership, waarbij het bedrijf de intentie opstelde om in 2020 CO2 neutraal of zelfs CO2 positief te zijn. Jørgen Vig Knudstorp voegde er aan toe dat de ingebruikname van het windmolenpark op zee bij Borkum een belangrijke stap in deze richting is.
Een andere belangrijke samenwerking is die met UNICEF. In 2003 was LEGO de eerste speelgoedfabrikant die een samenwerking aanging met UNICEF. Knudstorp stelde dat het voor LEGO erg natuurlijk aanvoelde om met UNICEF samen te werken, mede omdat de LEGO kernwaarden in lijn liggen met die van UNICEF en ook de kinderrechten hoog in het vaandel hebben. |
Bron: LEGO Groep a short presentation 2015
|
Lees ook: LEGO haalt Ferrari in als 's werelds beste merk (23-02-2015) Verkoop LEGO stijgt 15% in eerste helft 2014 (06-09-2014) LEGO grootste speelgoedproducent ter wereld! (06-09-2014) Kirkbi A/S de eigenaar van het merk LEGO (29-07-2014) Mattel gaat met overname de strijd tegen LEGO aan (01-03-2014) Productinnovatie zorgt voor goede resultaten van LEGO Groep in 2013 (01-03-2014) LEGO groeit tegen de trend in (23-10-2013) LEGO stijgt boven Hasbro uit: meer winst in 2013 (06-09-2013) De Sinterklaas en Kerst favorieten van de LEGO Groep (06-09-2013) LEGO boekt recordwinst in 2012 (21-02-2013) LEGO in top 3 sterkste merken van Nederland (12-12-2012) Meisjes bouwen mee aan succes LEGO (11-12-2012) LEGO in onderzoek editie NL (29-11-2012) Games doen goede zaken voor LEGO (26-10-2012) LEGO werft duizend man na omzetstijging (06-09-2012) LEGO groeit in dalende markt (06-09-2012) LEGO voor meisjes slaat aan (05-09-2012) LEGO verpulvert records speelgoedmarkt (23-08-2012) LEGO Bouwt winst uit (02-03-2012) LEGO populair bij Sinterklaas. (27-11-2011) LEGO op plaats 65 in merken top 100 van 2010 (25-05-2011) LEGO vindt de crisis heerlijk (19-01-2011) Goed eerste half jaar voor LEGO (11-09-2010) The Brick en Annual report weer verkrijgbaar (03-05-2010) LEGO België maakt winst (21-04-2010) LEGO maakt ook in 2009 winst! (16-03-2010) LEGO maakt ook in 2008 weer winst! (25-02-2009) K'nex moeilijk verkrijgbaar: LEGO wint marktaandeel terug. (01-12-2008) Indiana Jones stuwt winst LEGO (13-08-2008) Weer een goed jaar voor LEGO (21-02-2008) Speelgoedgigant LEGO boomt in Oost-Europa (06-02-2008) Winst LEGO beter dan verwacht. (02-09) Lees verder... Sinterklaasaankopen LEGO nummer 1 Lees verder... LEGO doet het goed bij Sinterklaas! Lees verder... Sinterklaas koopt LEGO of MEGABLOCKS Lees verder... LEGO verkoopt goed tijdens sinterklaas 2005 |