10 Juli 2008
Olierecords
stuwen ook kunstofprijzen
Prijzige olie maakt ook speelgoed duurder
De torenhoge olieprijzen werken verder door dan je als consument op het eerste gezicht zou denken. Ook speelgoed wordt snel duurder.
Importeurs en handelaren
waarschuwen voor een fikse prijsstijging.
Den Haag - Consumenten gaan fors meer betalen voor speelgoed (lees: LEGO). Hoge olieprijzen, stijgende lonen in China en aanscherping van de veiligheidsregels hebben de inkoopprijzen van plastic speelgoed met tientallen procenten opgestuwd. Ook andere producten uit het Verre Oosten zullen de komende tijd veel duurder worden.
"De najaarscollecties worden aan merkelijk prijziger", zegt Marco Bussmann, directeur van
speelgoedgroot handel Bussmann uit Oldenzaal. Mattel, maker van de populaire
Barbie, heeft al prijsstijgingen van vijf tot tien procent aangekondigd. Ook Hasbro,
producent van 'My Little Pony', over weegt de inkoopprijzen te verhogen.
De winkelprijzen van speelgoed stij gen volgend jaar nog verder, stelt Erik Zandberg van importeur Van der Meulen uit
Sneek. Hij verwacht dat consumenten tot dertig procent meer betalen, afhankelijk van het product.
Zandberg: "De inkoopprijs van speelgoed dat wij nu importeren ligt over de gehele linie twintig tot dertig procent hoger dan een jaar geleden. Dat
speel goed ligt in het voorjaar in de winkels."
De loonkosten in China zijn de afgelopen maanden enorm gestegen. "De Chinese overheid
heeft in aanloop naar de Olympische Spelen besloten dat werknemers een kwart meer moeten
verdienen", zegt Miesje van Rijn van de Organisatie van Nederlandse Speel goedleveranciers. Volgens haar wor den alle producten uit China duurder "Niet alleen speelgoed maar ook de friteuse en de plastic
tuinmeubelen".
De loonstijgingen komen bovenop de snel gestegen olieprijs, die de kosten voor
kunststof en transport heeft opge dreven. De staalprijzen zorgen even eens voor hogere inkoopprijzen. De prijs van een setje
jeu-de-bouleballen ligt volgens Zandberg zestig procent hoger dan een jaar geleden. Plastic
bal len kosten 20 tot 25 procent meer en een badmintonset 15 procent.
Ongeveer tachtig procent van het speelgoed in de Nederlandse winkels wordt gefabriceerd in China. De
veiligheid sregels voor dié producten worde n met het jaar strenger, stellen importeurs, waardoor de prijzen nog verder stijgen.
Dat is het rechtstreekse gevolg van de crisis die eind vorig ontstond.
Speelgoedgiganten als Matten leden toen een zware strop nadat ze miljoenen in China gefabriceerde producten moesten terugroepen. Deze producten
bleken niet veilig. Soms omdat ze ondeugdelijk waren gemaakt, maar vaak ook bleken ze giftige stoffen te bevatten. Met name voor
poppen gold dat laatste.
De affaire bracht de Chinese overheid ernstig in verlegenheid. 'Peking' reageerde als door een wesp gestoken en scherpte de veiligheidscontroles voor alle export producten fors aan. De fabrikanten berekenen
de extra kosten daarvan door aan hun afnemers in het Westen.
Ook In plastic auto's gaat olie. Dus worden ze duurder.
foto: ANP/Lex van Lieshout