Octrooi?
Op 28 januari 1958 vroeg hij er een Deens octrooi voor aan. Al
snel volgden andere landen, waaronder Nederland.
Vanaf eind jaren zeventig verstreek het ene na het andere
octrooi: een octrooi is immers maximaal twintig jaar geldig.
Op 13 september 1984 diende LEGO een aanvraag in voor een
zogenaamd vormmerk voor het bouwsteentje. Met deze aanvraag
als basis volgde op 1 april 1996 een aanvraag bij het Europees
Merkenbureau. Dit was aanvankelijk succesvol, want op 19
oktober 1999 werd het steentje ook daadwerkelijk als Europees
vormmerk ingeschreven. Dit succes was echter van korte duur.
Wat gebeurde er?
Precies twee dagen na inschrijving van het Gemeenschapsmerk
eiste Mega Brands nietigverklaring van het vormmerk. Volgens
Mega Brands zijn de nopjes een wezenlijk kenmerk van de
bouwsteentjes – en dienen daarmee voor het verkrijgen van
een technisch effect. De regelgeving schrijft voor dat je geen
technisch effect mag monopoliseren. LEGO voerde nog aan, dat
de nopjes niet ‘noodzakelijk’ waren voor het technisch
effect, maar het Europese Hof van Justitie oordeelde anders.
LEGO lag er volgens een woordvoerder niet wakker van:
“Consumenten grijpen toch eerder naar een A-merk dat ze
kennen.” Op 30 augustus 2011 kon het bedrijf melden dat
de verkoopcijfers en de marktpositie verbeterd waren.
Bron: http://www.agentschapnl.nl/nieuws/octrooiverhaal-van-15-september
Samenstelling/tekst:
Dorien
Leopold / met dank aan Clea Witteman
Afbeelding: Lego-mozaiek van Matthijs Wille (bron)
|