Billund (Denemarken) - LEGO is een nieuwe productlijn gestart voor meisjes: LEGO Friends. Adformatie sprak met Søren Madsen en Andreas Kjær Thomsen over meisjesmarketing en het verbreden van het merk LEGO.
Uit een vijf jaar durend onderzoek naar het speelgedrag van meisjes is LEGO Friends voortgekomen. Uit het onderzoek bleek dat meisjes wel graag bouwen, maar intussen ook meer realistische details en figuren nodig hebben om verbonden te zijn met het product. LEGO Friends is meisjesLEGO met een verhaal. Søren Madsen (Marketing Manager LEGO Nederland) en Andreas Kjær Thomsen (Brand Manager LEGO Friends) vertellen hier meer over.
Hoe is het onderzoek tot stand
gekomen?
Andreas Kjær Thomsen: ‘LEGO is altijd op zoek naar potentiële
nieuwe klanten. Jongens spelen op een heel andere manier met LEGO dan meisjes. We zijn daarom vijf jaar lang een dialoog aangegaan met
2500 meisjes in de leeftijd van vijf tot negen jaar, en met hun
moeders. De belangrijkste conclusie die hier uitkwam is dat meisjes
niet alleen willen bouwen, maar ook een goede verhaallijn nodig
hebben die de fantasie prikkelt. Ze projecteren zichzelf op de
figuurtjes waarmee ze spelen.´
Het benaderen van meisjes vergt
dus een andere marketing-aanpak?
Søren Madsen: ‘Ik wil niet generaliseren. Kijk maar naar Harry
Potter en dergelijke voorbeelden, daar is ook geen sprake van een
apart marketingbeleid voor meisjes. Maar bij LEGO Friends leggen we
de nadruk meer op details en accessoires, want dat is wat meisjes
willen zien.’
Waaruit bestaat LEGO Friends?
Andreas Kjær Thomsen: ‘We hebben een fictief plaatsje bedacht,
Heartlake City. Hier wonen vijf karakters: beauty Queen Emma,
dierenliefhebster Mia, Andrea houdt van muziek en zingen, Stephanie
is sociaal en op vrienden gericht en tot slot Olivia, die van alles
wil uitvinden. Op verschillende niveaus voeden we deze karakters met
producten en accessoires. Hiermee kunnen meisjes allerlei
verhaallijnen verzinnen en ervaringen uit hun eigen leven naspelen.
Zie het als een variant op een reality-tv-serie.’
Brengt LEGO binnenkort ook andere
producten op de markt die zijn voortgekomen uit het onderzoek?
Andreas Kjær Thomsen: ‘De focus ligt nu op LEGO Friends. Het is
geen innovatie waar we na een jaar weer mee stoppen, maar een
blijvende lijn waar we in de toekomst veel aan zullen toevoegen.’
Na een aantal mindere jaren is LEGO
gaan verbreden. Onder andere met bordspellen en een game-app.
Hoe heeft dit uitgepakt?
Søren Madsen: ‘We zitten weer in de lift. Een van de
succesnummers is Life of George, een app voor smartphones en tablets
die opdrachten geeft tot het bouwen van specifieke LEGO-modellen in
combinatie met snelheid. Je speelt het spel tegen anderen, dus zodra
je model klaar is, maak je een foto en laat je het zien in de app.’
Daarnaast zoekt LEGO het in
spin-offs als Ninjago en LEGO City. Wat zijn de resultaten daarvan?
Andreas Kjær Thomsen: ‘In 2011 leverde LEGO City tussen de 20-25%
op van alle consumentenverkoop. Ninjago is vorig jaar gelanceerd en
was nu al goed voor 7-15% van de verkoopcijfers.’
Hoe kijken jullie aan tegen
online initiatieven als The Brick Testament?
Andreas Kjær Thomsen: ‘Dat moedigen we alleen maar aan. Het is
leuk om te zien hoe creatief mensen omgaan met LEGO. Kijk ook eens
op YouTube naar de tientallen stop-motion-filmpjes die gemaakt
worden. Verder staan we in direct contact met onze fanbase, onder
andere via Facebook. We gaan niet zelf allerlei online gimmicks
ontplooien, maar als LEGO-fans dat doen is dat natuurlijk
fantastisch.’
Tot slot: hoe ziet de campagne
rond LEGO Friends eruit?
Søren Madsen: ‘We zijn een partnership gestart met Nickelodeon.
Op deze zender zal veel van LEGO Friends te zien zijn. Verder
betrekken we meisjes bij LEGO Friends via onze eigen site. In de
tv-campagne ligt de focus eerst op het vertellen van het Heartlake
City-verhaal, daarna verschuift de focus meer naar de verschillende
producten.’
Bron: Adformatie