Nusajaya (Maleisië) -In 2012, kun je heen en weer rijden tussen de Second Link bij Johor Baru en, binnen 15 minuten, een glimp opvangen van de Petronas Twin Towers, India's Taj Mahal, Cambodjaanse Angkor Wat en Singapore's Merlion, alles in een reisje. Als deze iconen te voorschijn komen, zijn ze echter wel wat kleiner dan normaal. En ze zijn gemaakt van kleine plastic stenen.
Dit zijn de gebouwen die meedingen naar een plekje in Miniland van het eerste LEGOLAND van Azië, LEGOLAND Malaysia.
Anders dan de vier andere LEGOLAND parken in de wereld - in Duitsland, Engeland, Denemarken en de Verenigde Staten - zal LEGOLAND Malaysia meer een Aziatisch thema krijgen, waardoor de wereld van bouwstenen een Aziatisch tintje krijgt.
Ongeveer 30 miljoen LEGO stenen worden gebruikt om het pretpark te vullen, waar de bezoekers meer dan 30 attracties, waaronder een achtbaan, bootje varen en avontuurlijke wandelingen, krijgt voorgeschoteld. Legoland Malaysia is een van de vele projecten in het Iskandar ontwikkelingsgebied, waar de overheid een economische, toeristische omgeving van wil maken.
Het LEGOLAND park zal ongeveer 23 hectare, ongeveer 30 voetbalvelden, in beslag nemen. Het zal op ongeveer 15 minuten rijden van de Tuas Second Link komen te liggen.
Meer details worden nog uitgewerkt, als de bouw later dit jaar zal starten, maar de ontwikkelaar, Iskandar Investment Berhad (IIB), zegt dat de toegangsprijs “betaalbaar is voor een familie bestaande uit zes leden".
Ondanks de economische crisis en de concurrentie van andere pretparken, is IIB overtuigd dat het eerste pretpark van Maleisië het goed zal gaan doen. Goed genoeg, om het verwachtte bezoekers aantal nu al naar boven bij te stellen van 1 miljoen bezoekers per jaar naar 1,4 miljoen bezoekers per jaar. Dit aantal zal voor de helft bestaan uit mensen uit Maleisië, en toeristen uit vooral Indonesië en Singapore.
“Toen duidelijk werd dat we wilden gaan bouwen, hebben we gekeken naar verschillende pretparken, ook een Disney park,” zegt IIB's chef Arlida Ariff.
“Maar Disney, zou veel meer gaan kosten dan LEGOLAND. We voelden dat we voor een lagere prijs een kwalitatief goed pretpark kregen, met goede opbrengsten.”
Bij die opbrengsten moet rekening worden gehouden met de financiële crisis, welke er al voor gezorgd heeft dat sommige projecten zijn terug getrokken.
Vorige maand trok een investeerder uit Dubai de stekker uit een project met UEM Land, dankzij de crisis.
Arlida geeft toe dat er uitdagingen in het project schuilen, en ook dat er een sterke competitie zal zijn tussen LEGOLAND Malaysia en de andere themaparken zoals Disneyland in Hongkong, het binnenkort openende Universal Studios in Singapore en Dreamworld in Australië. Maar deze zijn meer gericht op een ouder publiek, waarbij de jongere bezoekers buiten spel blijven. LEGOLAND mikt op de doelgroep kinderen van 2 tot 12. “Het klop dat LEGOLAND nog niet echt bekend is als pretpark, maar we hebben allemaal met LEGO gespeeld toen we opgroeiden, " zegt ze.
Er is ook goed nieuws voor volwassenen: De komst van het park zal ongeveer 5.000 banen creëren. Productie directeur Tim Burnell van Merlin Entertainments, welke het park zal beheren, was vorige week in Johor om mensen aan te nemen. Het bedrijf zocht model makers, welke tussen de RM 1.400 en RM 5.000 kunnen verdienen per persoon.
Dat is iets waar architectuur afgestudeerde Ibrahim Rahmat, 20, op hoopt. Hij ondernam vorige week een busreis van 12 uur van Perlis naar Kuala Lumpur voor het sollicitatiegesprek, welke ook drie ronden van model bouwen met LEGO bevatte. “Ik wil deze baan dolgraag. Ik denk dat ik het ontzettend naar mijn zin zou hebben in deze werkomgeving,” zegt hij.