Billund (Denemarken) -
Dubbele groeicijfers in alle regio's resulteerden in een omzet van
DKK 11.504 miljoen voor het eerste halfjaar van 2014, gedragen door
het succes van de producten van The LEGO® Movie.
President en CEO van de LEGO Groep, Jørgen Vig Knudstorp, gaf de
volgende toelichting op het financiële resultaat:
“Onze omzet over
het eerste halfjaar van 2014 betekent meer dan een verdrievoudiging
ten opzichte van de omzet over dezelfde periode zes jaar geleden, in
2008. Dit is een zeer bevredigend resultaat dat blijk geeft van onze
aanzienlijke groei de afgelopen jaren in een moeilijk economisch
landschap. Het resultaat voor de eerste zes maanden van 2014 komt
voort uit ons vermogen om LEGO® producten te ontwikkelen, lanceren
en distribueren, producten die kinderen wereldwijd boven aan hun
verlanglijstjes zetten. Daarnaast zijn wij ook zeer te spreken over
de aanhoudende sterke wereldwijde groei van klassiekers zoals LEGO
City, LEGO Creator, LEGO Technic en LEGO Star Wars™.”
Productlijn van The LEGO Movie
overtreft verwachtingen
De stijgende verkoopcijfers in de eerste helft van 2014 komen in
belangrijke mate op het conto van de producten van The LEGO Movie
die begin 2014 werden gelanceerd in samenhang met de première van De
LEGO Film in bioscopen wereldwijd.
“Het
enthousiasme waarmee de productenvan The LEGO Movie zijn ontvangen
was overweldigend en betekende een aanzienlijke stimulans voor de
verkoop in de eerste zes maanden van 2014,” aldus
Executive Vice President en CFO John Goodwin. Hij vervolgt:
“De LEGO Film is
een eerbetoon aan de creativiteit die wij allemaal in ons hebben en
wat tevens ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van al onze LEGO
producten. Elke LEGO set moet een veelzijdige speelervaring bieden
die creatief bouwen stimuleert. Ons voortdurende streven is om dit
kinderen overal ter wereld te kunnen geven.”
Sterke groei in alle regio's
In de eerste helft van 2014 kreeg de LEGO Groep te maken
met een breed gedragen verkoopstimulans in de regio's waarin zij
actief is.
“De groei van de
consumentenverkoop in Europa, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika en
Azië liep in de dubbele cijfers. Dit is een zeer bevredigend
resultaat gezien de trage start van de wereldwijde speelgoedmarkt in
2014,” aldus John
Goodwin. Hij vervolgt:
“Het is te vroeg
om te zeggen of de uitstekende resultaten ook tot uiting zullen
komen in het resultaat voor het hele jaar. Het merendeel van de LEGO
verkoop aan consumenten vindt namelijk plaats in een kort
tijdsbestek van enkele weken in de aanloop naar de feestdagen in de
tweede helft van het kalenderjaar. De uitstekende resultaten van de
producten van THE LEGO Movie hebben in positieve mate bijgedragen
aan het eerste halfjaar van 2014. We zullen zien hoe de lijn zich
verder zal ontwikkelen gezien de hooggespannen verwachtingen rond de
dvd-release van De LEGO Film in het tweede halfjaar van 2014.”
Wereldwijde aanwezigheid
succesvolle strategie
In de regio Azië liep de LEGO verkoopgroei per markt uiteen. In
China was de groei het meest uitgesproken met een stijging van de
consumentenverkoop met ruim 50 procent. Dit bevestigt de ambities
van de LEGO Groep om het bedrijf verder te globaliseren en van Azië
een belangrijke spil voor toekomstige groei te maken.
In april 2014 werden twee mijlpalen bereikt die getuigen van dit
streven: de officiële start met de bouw van de eerste LEGO fabriek
in China, in Jiaxing, en de opening van een nieuw kantoor in
Shanghai, waarmee de LEGO Groep wereldwijd nu over vijf
hoofdkantoren beschikt.
“Azië heeft een
enorm potentieel. Wij zitten momenteel midden in het leerproces en
de opbouwfase van onze capaciteiten in de regio. De fabriek en het
kantoor betekenen een aanzienlijke uitbreiding van onze fysieke
aanwezigheid in de regio. Samen met ons andere hoofdkantoor in
Singapore zorgen het kantoor in Shanghai en de nieuwe fabriek ervoor
dat wij belangrijke functies dicht bij onze klanten, kinderen en
ouders in China en Azië kunnen neerleggen,” aldus
Executive Vice President en COO Bali Padda.
Het besluit om een LEGO fabriek in China te vestigen is een direct
gevolg van de ambitie van de LEGO Groep om de productie nabij
kernmarkten te situeren.
“Dit maakt dat
wij retailers en uiteindelijk kinderen wereldwijd snel LEGO
producten kunnen leveren en onze klanten en consumenten kunnen
voorzien van eersteklas service. Dit is voor ons een succesvolle
strategie gebleken. Met een verdere globalisatieslag van de LEGO
Groep hopen wij bovendien nog meer kinderen overal ter wereld een
creatieve speelervaring te mogen bieden,” aldus
Bali Padda.
In de eerste helft van 2014 werden nog meer belangrijke mijlpalen
bereikt op het traject van de LEGO Groep om die ambitie te
verwezenlijken.
In Europa werd de uitbreiding van de LEGO fabriek in Tsjechië
voortgezet en in maart werd een splinternieuwe fabriek in
Nyiregyhaza, Hongarije, geopend. Samen met de LEGO fabriek in
Denemarken worden hier vooral LEGO producten voor kinderen in de
Europese markten gemaakt.
In Mexico werd in juni de uitbreiding van de LEGO fabriek in
Monterrey afgerond en in gebruik genomen. De Mexicaanse fabriek
levert vooral aan de Amerikaanse markten en de uitbreiding zal naar
verwachting ruim 1000 nieuwe banen opleveren.
“Wij hebben
aanzienlijk geïnvesteerd in de globalisering van het bedrijf, en
zullen dit blijven doen. Dit is namelijk niet alleen een
randvoorwaarde voor ons vermogen om in de toekomst kinderen overal
ter wereld geweldige LEGO ervaringen te bieden, maar ook ons
vermogen een cultureel diverse organisatie op te bouwen waarin
mondiaal talent wordt aangetrokken en ontwikkeld. Uiteindelijk is
dat de manier om het toekomstige succes van de LEGO Groep te
verzekeren,” aldus
Jørgen Vig Knudstorp.
Belangrijkste
cijfers van het interim-resultaat:
• In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet in
de eerste helft van 2014 met 15 procent, gemeten in lokale valuta
(oftewel exclusief effecten van wisselkoersschommelingen).
• Gedurende het eerste halfjaar van 2014 steeg de omzet uitgedrukt
in DKK met 11 procent naar DKK 11.504 miljoen, tegenover DKK 10.408
miljoen gedurende dezelfde periode vorig jaar.
• Het bedrijfsresultaat (winst voor financiële baten en lasten en
belastingen) over de eerste helft van 2014 kwam uit op DKK 3.632
miljoen, tegenover DKK 3.246 miljoen over de eerste helft van 2013,
op jaarbasis een toename van 12 procent
• De nettowinst over de eerste helft van 2014 bedroeg DKK 2.715
miljoen tegen DKK 2.381 miljoen over de eerste helft van 2013
• De cashflow uit operationele activiteiten bedroeg DKK 3.383
miljoen tegen DKK 2.908 miljoen in de eerste helft van 2013.