06 september 2014
Wereldwijde verkoop LEGO stijgt met 15 procent in de eerste helft van 2014
Billund (Denemarken) - Dubbele groeicijfers in alle regio's resulteerden in een omzet van DKK 11.504 miljoen voor het eerste halfjaar van 2014, gedragen door het succes van de producten van The LEGO® Movie.

President en CEO van de LEGO Groep, Jørgen Vig Knudstorp, gaf de volgende toelichting op het financiële resultaat: 

“Onze omzet over het eerste halfjaar van 2014 betekent meer dan een verdrievoudiging ten opzichte van de omzet over dezelfde periode zes jaar geleden, in 2008. Dit is een zeer bevredigend resultaat dat blijk geeft van onze aanzienlijke groei de afgelopen jaren in een moeilijk economisch landschap. Het resultaat voor de eerste zes maanden van 2014 komt voort uit ons vermogen om LEGO® producten te ontwikkelen, lanceren en distribueren, producten die kinderen wereldwijd boven aan hun verlanglijstjes zetten. Daarnaast zijn wij ook zeer te spreken over de aanhoudende sterke wereldwijde groei van klassiekers zoals LEGO City, LEGO Creator, LEGO Technic en LEGO Star Wars™.”

Productlijn van The LEGO Movie overtreft verwachtingen
De stijgende verkoopcijfers in de eerste helft van 2014 komen in belangrijke mate op het conto van de producten van The LEGO Movie die begin 2014 werden gelanceerd in samenhang met de première van De LEGO Film in bioscopen wereldwijd.

“Het enthousiasme waarmee de productenvan The LEGO Movie zijn ontvangen was overweldigend en betekende een aanzienlijke stimulans voor de verkoop in de eerste zes maanden van 2014,” aldus Executive Vice President en CFO John Goodwin. Hij vervolgt:

“De LEGO Film is een eerbetoon aan de creativiteit die wij allemaal in ons hebben en wat tevens ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van al onze LEGO producten. Elke LEGO set moet een veelzijdige speelervaring bieden die creatief bouwen stimuleert. Ons voortdurende streven is om dit kinderen overal ter wereld te kunnen geven.”


Sterke groei in alle regio's
In de eerste helft van 2014 kreeg de LEGO Groep te maken met een breed gedragen verkoopstimulans in de regio's waarin zij actief is. 

“De groei van de consumentenverkoop in Europa, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika en Azië liep in de dubbele cijfers. Dit is een zeer bevredigend resultaat gezien de trage start van de wereldwijde speelgoedmarkt in 2014,” aldus John Goodwin. Hij vervolgt:

“Het is te vroeg om te zeggen of de uitstekende resultaten ook tot uiting zullen komen in het resultaat voor het hele jaar. Het merendeel van de LEGO verkoop aan consumenten vindt namelijk plaats in een kort tijdsbestek van enkele weken in de aanloop naar de feestdagen in de tweede helft van het kalenderjaar. De uitstekende resultaten van de producten van THE LEGO Movie hebben in positieve mate bijgedragen aan het eerste halfjaar van 2014. We zullen zien hoe de lijn zich verder zal ontwikkelen gezien de hooggespannen verwachtingen rond de dvd-release van De LEGO Film in het tweede halfjaar van 2014.” 


Wereldwijde aanwezigheid succesvolle strategie
In de regio Azië liep de LEGO verkoopgroei per markt uiteen. In China was de groei het meest uitgesproken met een stijging van de consumentenverkoop met ruim 50 procent. Dit bevestigt de ambities van de LEGO Groep om het bedrijf verder te globaliseren en van Azië een belangrijke spil voor toekomstige groei te maken.

In april 2014 werden twee mijlpalen bereikt die getuigen van dit streven: de officiële start met de bouw van de eerste LEGO fabriek in China, in Jiaxing, en de opening van een nieuw kantoor in Shanghai, waarmee de LEGO Groep wereldwijd nu over vijf hoofdkantoren beschikt.

“Azië heeft een enorm potentieel. Wij zitten momenteel midden in het leerproces en de opbouwfase van onze capaciteiten in de regio. De fabriek en het kantoor betekenen een aanzienlijke uitbreiding van onze fysieke aanwezigheid in de regio. Samen met ons andere hoofdkantoor in Singapore zorgen het kantoor in Shanghai en de nieuwe fabriek ervoor dat wij belangrijke functies dicht bij onze klanten, kinderen en ouders in China en Azië kunnen neerleggen,” aldus Executive Vice President en COO Bali Padda.

Het besluit om een LEGO fabriek in China te vestigen is een direct gevolg van de ambitie van de LEGO Groep om de productie nabij kernmarkten te situeren. 

“Dit maakt dat wij retailers en uiteindelijk kinderen wereldwijd snel LEGO producten kunnen leveren en onze klanten en consumenten kunnen voorzien van eersteklas service. Dit is voor ons een succesvolle strategie gebleken. Met een verdere globalisatieslag van de LEGO Groep hopen wij bovendien nog meer kinderen overal ter wereld een creatieve speelervaring te mogen bieden,” aldus Bali Padda.

In de eerste helft van 2014 werden nog meer belangrijke mijlpalen bereikt op het traject van de LEGO Groep om die ambitie te verwezenlijken.

In Europa werd de uitbreiding van de LEGO fabriek in Tsjechië voortgezet en in maart werd een splinternieuwe fabriek in Nyiregyhaza, Hongarije, geopend. Samen met de LEGO fabriek in Denemarken worden hier vooral LEGO producten voor kinderen in de Europese markten gemaakt. 

In Mexico werd in juni de uitbreiding van de LEGO fabriek in Monterrey afgerond en in gebruik genomen. De Mexicaanse fabriek levert vooral aan de Amerikaanse markten en de uitbreiding zal naar verwachting ruim 1000 nieuwe banen opleveren.

“Wij hebben aanzienlijk geïnvesteerd in de globalisering van het bedrijf, en zullen dit blijven doen. Dit is namelijk niet alleen een randvoorwaarde voor ons vermogen om in de toekomst kinderen overal ter wereld geweldige LEGO ervaringen te bieden, maar ook ons vermogen een cultureel diverse organisatie op te bouwen waarin mondiaal talent wordt aangetrokken en ontwikkeld. Uiteindelijk is dat de manier om het toekomstige succes van de LEGO Groep te verzekeren,” aldus Jørgen Vig Knudstorp.

Belangrijkste cijfers van het interim-resultaat:
• In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet in de eerste helft van 2014 met 15 procent, gemeten in lokale valuta (oftewel exclusief effecten van wisselkoersschommelingen).
• Gedurende het eerste halfjaar van 2014 steeg de omzet uitgedrukt in DKK met 11 procent naar DKK 11.504 miljoen, tegenover DKK 10.408 miljoen gedurende dezelfde periode vorig jaar. 
• Het bedrijfsresultaat (winst voor financiële baten en lasten en belastingen) over de eerste helft van 2014 kwam uit op DKK 3.632 miljoen, tegenover DKK 3.246 miljoen over de eerste helft van 2013, op jaarbasis een toename van 12 procent
• De nettowinst over de eerste helft van 2014 bedroeg DKK 2.715 miljoen tegen DKK 2.381 miljoen over de eerste helft van 2013
• De cashflow uit operationele activiteiten bedroeg DKK 3.383 miljoen tegen DKK 2.908 miljoen in de eerste helft van 2013.

Lees ook:

LEGO grootste speelgoedproducent ter wereld! (06-09-2014)

Kirkbi A/S de eigenaar van het merk LEGO (29-07-2014)

Mattel gaat met overname de strijd tegen LEGO aan (01-03-2014)

Productinnovatie zorgt voor goede resultaten van LEGO Groep in 2013 (01-03-2014)

LEGO groeit tegen de trend in (23-10-2013)

LEGO stijgt boven Hasbro uit: meer winst in 2013 (06-09-2013)

De Sinterklaas en Kerst favorieten van de LEGO Groep (06-09-2013)

LEGO boekt recordwinst in 2012 (21-02-2013)

LEGO in top 3 sterkste merken van Nederland (12-12-2012)

Meisjes bouwen mee aan succes LEGO (11-12-2012)

LEGO in onderzoek editie NL (29-11-2012)

Games doen goede zaken voor LEGO (26-10-2012)

LEGO werft duizend man na omzetstijging (06-09-2012)

LEGO groeit in dalende markt (06-09-2012)

LEGO voor meisjes slaat aan (05-09-2012)

LEGO verpulvert records speelgoedmarkt (23-08-2012)

LEGO Bouwt winst uit (02-03-2012)

LEGO populair bij Sinterklaas. (27-11-2011)

LEGO op plaats 65 in merken top 100 van 2010 (25-05-2011)

LEGO vindt de crisis heerlijk (19-01-2011)

Goed eerste half jaar voor LEGO (11-09-2010)

The Brick en Annual report weer verkrijgbaar (03-05-2010)

LEGO België maakt winst (21-04-2010)

LEGO maakt ook in 2009 winst! (16-03-2010)

LEGO maakt ook in 2008 weer winst! (25-02-2009)

K'nex moeilijk verkrijgbaar: LEGO wint marktaandeel terug. (01-12-2008)

Indiana Jones stuwt winst LEGO (13-08-2008)

Weer een goed jaar voor LEGO (21-02-2008)

Speelgoedgigant LEGO boomt in Oost-Europa (06-02-2008)

Winst LEGO beter dan verwacht. (02-09) Lees verder...

Sinterklaasaankopen LEGO nummer 1 Lees verder...

LEGO doet het goed bij Sinterklaas! Lees verder...

Sinterklaas koopt LEGO of MEGABLOCKS Lees verder...

LEGO verkoopt goed tijdens sinterklaas 2005

LEGO boekt winst in 2005

LEGO: verlies 2004 DKK 1.931 mln

LEGO doet het in Nederland goed