Het succesverhaal van het LEGO steentje
Het grote succes van de LEGO Groep begon ongeveer vijftien jaar na de oprichting van het bedrijf, toen Ole Kirk Christiansen ontdekte dat plastic het ideale materiaal was om speelgoed te fabriceren. Tegen het einde van de jaren 40 werden de eerste steentjes op de markt gebracht. Die leken op de moderne klassieker van nu. In 1958 perfectioneerde Christiansen het LEGO steentje met de alom bekende bobbeltjes en holtes waardoor de steentjes op elkaar kunnen worden gezet. De huidige 3120 verschillende LEGO elementen zijn nog steeds hierop gebaseerd. LEGO steentjes kunnen op oneindig veel manieren worden gecombineerd en er kunnen steeds weer nieuwe manieren worden bedacht. Alleen al met zes steentjes van dezelfde kleur met 2x4 bobbeltjes zijn er 915 miljoen mogelijke combinaties. Daardoor kent de verbeelding geen grenzen.
Sinds 1962 worden LEGO steentjes gemaakt van acrylonitril-butadieen-styreen-copolymeer – afgekort: ABS. Dit mat-glanzend plastic is heel hard en heeft een oppervlakte die bestand is tegen krassen en bijten. Ook het basismateriaal van LEGO is geheel veilig. Voor peuters die hun speelgoed graag in hun mond stoppen of die erop bijten is het materiaal perfect geschikt - vooral de LEGO DUPLO® steentjes die twee keer zo groot zijn als de normale LEGO steentjes en daardoor niet kunnen worden doorgeslikt.
Van klein tot groot: Bouwplezier voor iedere LEGO fan
Naast de klassieke sets met LEGO steentjes heeft de LEGO Groep meer dan 25 productlijnen in zijn assortiment. De productlijnen LEGO DUPLO en City, met hun realistische onderwerpen zoals dierentuin, politie of brandweerkazernes, zijn speciaal gemaakt voor peuters en jonge kinderen. Jongens van zeven jaar en ouder kunnen opgaan in verschillende fantasiewerelden, of het nu met de LEGO The Lord of the Rings™ is, met de galactische LEGO Star Wars™ sets of met de Aziatische Ninjago-figuurtjes die voor veel actie zorgen. Kinderen vanaf ongeveer negen jaar die enthousiast zijn over techniek zullen de MINDSTORMS en Technic sets interessant vinden.
Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen beleven plezier aan de lastige bouwuitdagingen van de Technic en Architecture sets of aan exclusieve producten zoals de LEGO VW T1 camper.
In 2009 werd LEGO Games gelanceerd. Hiermee worden families met kinderen van vijf jaar of ouder uitgenodigd om op een andere manier van LEGO te genieten, namelijk met bordspelen. Door de zelf te bouwen LEGO dobbelsteen en het veranderbare spelbord (gemaakt van klassieke LEGO elementen) kan ieder spel op een andere manier worden gespeeld. Een ander nieuw product is LEGO Life of George, een mobiel spel waarbij steentjes en toegenomen realisme samenkomen.
De nieuwste en tot op heden meest succesvolle productlancering is LEGO Friends, een serie die draait om de vriendschap tussen vijf meisjes. De producten combineren op een geslaagde manier bouwen met rollenspel rond de onderwerpen natuur, sport, muziek en dieren.
Creativiteit, kwaliteit en bouwplezier gegarandeerd van generatie tot generatie
Of er nu gespeeld wordt met een fiets, ruimteschip of treinstation, de waarden van creativiteit, plezier, kwaliteit, leren en zorg zijn op alle LEGO producten en diensten van toepassing. Deze waarden en het LEGO steentje zijn het uitgangspunt van het merk LEGO en dit wordt continu tot leven gebracht bij onze productontwikkeling en zo met kinderen over de hele wereld gedeeld. Hopelijk zullen zij ooit hun ervaring met LEGO delen met hun eigen kinderen.
Over LEGO
De LEGO Groep, met hoofdkwartier in Billund – Denemarken, is
een familiebedrijf. Het werd opgericht in 1932 en is vandaag
één van de wereldleiders in de productie van speelgoed voor
kinderen. Wereldwijd werken ongeveer 10.000 personen voor de
LEGO Groep. De producten van LEGO worden verkocht in meer dan
130 landen. De naam van het bedrijf komt van het Deense ‘leg
godt’, ‘speel goed’ in het Nederlands.
Ter gelegenheid van het 80 jarig bestaan van het bedrijf is er een speciaal logo en een prachtig 17 minuten durend filmpje gemaakt: