20 september 2014
Bijna 1.000.000 ondertekenaars voor actie tegen samenwerking LEGO en Shell

Billund (Denemarken) - Begin juli startte Greenpeace een actie waarin het LEGO wil aanzetten om de samenwerking met Shell te beëindigen. LEGO kwam snel daarna met een verklaring van Jørgen Vig Knudstorp, CEO van de LEGO Groep, waarin hij commentaar gaf op het gebruik van de LEGO merknaam door Greenpeace in de campagne tegen Shell. Zijn reactie lees je hieronder:

De LEGO Groep handelt verantwoord en altijd volgens het motto dat al sinds 1932 geldt: “alleen het beste is goed genoeg”.

We zijn vastbesloten een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en de planeet die wij onze kinderen nalaten. Wij bieden kinderen uit de hele wereld een creatieve speelervaring die op unieke wijze inspireert en bijdraagt aan de ontwikkeling.

Het copromotiecontract met Shell is slechts één van de vele manieren waarop we nog meer kinderen het plezier van LEGO® stenen kunnen laten ervaren.

Hierbij laten we ons graag inspireren door alle input van fans, kinderen, ouders, NGO's en andere belanghebbenden. Zij hebben hoge verwachtingen omtrent onze manier van optreden. En ook wij leggen de lat hoog voor onszelf.

De campagne van Greenpeace richt zich op de activiteiten van Shell in een specifiek deel van de wereld. Wij zijn van mening dat deze kwestie onderling tussen Shell en Greenpeace dient te worden opgelost. Wij vinden het dan ook bijzonder jammer dat de LEGO merknaam wordt gebruikt als een instrument in het geschil tussen twee organisaties.

Wij verwachten dat Shell zijn verantwoordelijkheden naleeft bij alle activiteiten en toepasselijke actie onderneemt bij eventuele claims wanneer dit toch niet het geval blijkt te zijn. Ik wil graag benadrukken dat er wat ons betreft niets verandert in ons langetermijncontract met Shell uit 2011.

Wij houden ons onverminderd aan ons motto “alleen het beste is goed genoeg” en blijven kinderen uit de hele wereld inspireren met een creatieve LEGO speelervaring.

Jørgen Vig Knudstorp, President en Chief Executive Officer van de LEGO Groep.

 

Inmiddels loopt de actie van Greenpeace bijna twee maanden en er hebben tot nu toe 999.884 mensen de online petitie ondertekend om LEGO te laten stoppen met de samenwerking met Shell. Of dit alles succes zal hebben in nog maar zeer de vraag. LEGO geeft in de verklaring eigenlijk al aan niet gevoelig te zijn voor het commentaar van Greenpeace.

Lees ook:

LEGO verkleint de CO2 uitstoot van haar verpakkingen met 10.000 ton (06-09-2014)

LEGO reageert op het gebruik van de merknaam door Greenpeace (26-07-2014)

Greenpeace hangt spandoeken op aan miniatuur versie boorplatform in LEGOLAND Windsor (26-07-2014)

Greenpeace voert actie bij hoofdkantoor LEGO in Billund (26-07-2014)

Greenpeace in actie tegen samenwerking LEGO en Shell (22-07-2014)

LEGO zoekt duurzame bouwsteentjes (01-03-2014)

LEGO besluit alleen nog FSC papier te gebruiken (06-07-2012)

LEGO investeert half miljard in windmolenpark (02-03-2012)

LEGO strijdt tegen ontbossing (08-07-2011) 

Kleinere LEGO dozen? (02-03-2011)

LEGO derde in lijst klimaat vriendelijke speelgoedfabrikanten (23-04-2009)