Billund (Denemarken) - Speelgoedfabrikant LEGO had het zo goed bedoeld. Met hun nieuwe speeltjes wilde LEGO ’de andere vijftig procent van de kinderen op deze wereld’ bereiken. Dat wil zeggen meisjes, want de LEGO-blokjes werden tot nu toe vooral als speelgoed voor jongens gezien. Maar wat de Amerikaanse feministische beweging Spark betreft, heeft het Deense bedrijf met zijn nieuwe speelgoedlijn LEGO Friends commercieel gezien volledig de plank misgeslagen.
Spark heeft de Friends-speeltjes, die sinds kort ook in ons land te koop zijn, bestempeld als ’seksistisch en stereotiep’. Met de in roze, paarseen zachte groene en blauwe tinten geverfde blokjes voor meisjes van 5 tot 8 jaar kan een keukentje worden gebouwd waar je gebakjes kunt maken, een strandstoel en parasol met een ’longdrink’ ernaast, een poppodium, of een café om koffie te drinken ’met je vriendinnen’.
’Gebouwd’ is volgens Spark een te groot woord, want de meeste spulletjes uit de meisjes lijn zijn al van tevoren in elkaar gezet. Je hoeft er alleen nog maar her en der een poppetje en wat andere spulletjes bij te zetten. Kortom, de veel geprezen creativiteit van LEGO komt er niet meer aan te pas. Inmiddels hebben meer dan 55.000 mensen in de Verenigde Staten een petitie van Spark ondertekend, waarin LEGO het er ongekend hard van langs krijgt.
Talloze jonge meisjes hebben al brieven aan LEGO geschreven met de boodschap: ’Jullie zitten er naast’. Op de blog van Spark schrijft bijvoorbeeld Stephanie: ’Meisjes houden ook van Star Wars en Harry Potter en ze houden ervan creatief bezig te zijn en verhaaltjes te verzinnen met avonturen en goede en slechte dingen en dingen die je kunt opblazen. Maar als jullie dat uit het zicht verliezen, zullen ze maar al te snel gaan geloven dat meisjes liever een warm bad nemen en kleine plastic borstjes willen hebben.’
LEGO, wat verkopen betreft de derde speelgoedfabrikant ter wereld, heeft al vaker geprobeerd meer op de smaak van meisjes in te spelen. Over de nieuwe Friends-collectie is vier jaar lang gedelibereerd. „Het is de belangrijkste strategische zet die we in de laatste tien jaar hebben gedaan”, pochte LEGO’s baas Jørgen Vig Knudstorp bij de lancering van Friends. Knudstorp werd in 2004 op pas 36-jarige leeftijd benoemd tot hoogste man bij LEGO. Hij is de eerste topman die niet uit de oprichtersfamilie Kristiansen stamt. Knudstorp erkende recentelijk tegenover het blad Business Week dat het voor LEGO moeilijk zal zijn om de meisjesmarkt te veroveren. „Ik heb er geen illusies over dat de markt voor meisjes groter zal worden dan die voor jongens. Maar in ieder geval hebben we nu voor degenen die dat willen iets te bieden.” Een afvaardiging van Spark heeft eind vorige week met LEGO gesproken over de Friends-speeltjes. Eén van de eisen die Spark op tafel heeft gelegd: meer meisjes-LEGO dat niet op stereotiepe activiteiten van meisjes is gericht, zoals ruimteschepen, politiek, brandweer, architectuur, onderwijs en zakendoen.