29 Januari 2008 (BRON: De PERS 29-01-2008)
Door:
Remco Tomesen
Gepubliceerd: gisteren 21:22
Update: gisteren 21:35
Lego viert zijn vijftigste verjaardag, maar is nog lang geen oude heer. De speelgoedfabriek startte een tweede virtueel leven. Steeds meerLegofans maken eerst een ontwerp op internet en krijgen de benodigde stenen thuisgestuurd.
Iedereen die wel eens wat gebouwd heeft met Lego kent het probleem. In die grote doos op zolder zaten duizenden steentjes, maar vaak ontbraken net díe blokjes die je voor de bouw van het perfecte zelfbedachte vliegtuig nodig had. Zo bouwde je vaak het net niet ideale vliegtuig, simpelweg omdat je de juiste bouwstenen niet had.
Legobouwers van de internetgeneratie kennen dit probleem niet. De bouwers van nu kunnen namelijk op de website van Lego – met Lego Factory – een virtueel ontwerp maken van een huis, auto of boot. Elk ontwerp is mogelijk, want alle legostenen en -voorwerpen zitten in de virtuele bouwkist. En het blijft niet bij een virtueel bouwsel. Want wie zijn model af heeft, kan de bouwstenen met één druk op een knop online bestellen.
Wekelijks plaatsen bouwers meer dan 5.000 ontwerpen op de site van Lego Factory. Op de site, die in 2005 haar virtuele deuren opende, zijn ondertussen honderdduizenden ontwerpen geplaatst. De nieuwste versie van het ontwerpprogramma ging deze maand online. Gebruikers kunnen elk – dus niet alleen hun eigen – ontwerp kopen. Voor de grootste speelgoedbouwer van Europa is dit een mooie nieuwe markt. Meer dan tien procent van de verkopen haalde Lego vorig jaar uit online verkopen.
Wie op de website van Lego Factory kijkt, krijgt een indruk van wat Legofans overal ter wereld bouwen. Van eenvoudige autootjes bestaande uit 24 steentjes tot nagebouwde kerken met meer dan 3.000 stenen. Niet alleen kinderen maken ontwerpen, maar ook opvallend veel twintigers. De 25-jarige Nathanaël Kuipers hield er zelfs een baan bij Lego aan over. De Haagse ingenieur won een door de Lego Factory georganiseerde wedstrijd en promoveerde van amateurontwerper tot professionele door Lego betaalde ontwerper.
De Deense speelgoedfabrikant houdt goed in de gaten welke ontwerpen mensen op de site zetten. Slechte bouwsels krijgen gewoon een plekje op de site, hoe raar of simplistisch ook, zei Mark Hansen van Lego eerder. Dus voor een vliegtuig met één vleugel of een scheef huis zonder dak is plaats op de site. Maar een hakenkruis of nagebouwd geslachtsdeel komt niet door de censuur. ‘We verwijderen alleen ethisch onwenselijke modellen’, aldus Hansen.
Tot nu toe verschenen er een paar keer op internet gemaakte ontwerpen in de winkelschappen van de fysieke speelgoedwinkels. Het ging om de ontwerpen van winnaars van één van de online ontwerpwedstrijden die Lego organiseerde. Het was voor de winnaars een lucratieve prijs: zij ontvingen 5 procent van de opbrengst per doosje. Volgens Hansen liep het bedrag voor de winnaars behoorlijk op. ‘Ze kunnen er van leven’, zei hij.
Volgens Hansen denkt Lego er aan om vaker amateurontwerpen in de winkelschappen te zetten, dus niet alleen bij wedstrijden. Hij wil zo amateurbouwers stimuleren om nog mooiere ontwerpen te maken. Voor het zover is, moet Lego nog wel een probleem oplossen. Want als bouwers geld kunnen verdienen met ontwerpen, ligt fraude op de loer. ‘We moeten absoluut zeker zijn dat een model is ontworpen door de persoon die het claimt’.