Billund (Denemarken) - De Deense bouwsteentjesfabrikant LEGO trekt zich niets aan van een wereldwijde afnemende verkoop van speelgoed. Het bedrijf zag de omzet in de eerste helft van dit jaar met bijna een kwart toenemen tot 9,12 miljard kroon (1,22 miljard euro), zo maakte het vrijdag bekend.
LEGO profiteerde van een sterker dan voorziene vraag naar LEGO Friends, een in januari geïntroduceerde lijn die speciaal gericht is op meisjes. Er gingen twee keer zo veel doosjes over de toonbank als verwacht. Het bedrijf heeft in de aanloop naar de kerstperiode de productie opgeschroefd. En dat terwijl er nog veel kritiek was op de conservatieve insteek van de lijn (veel roze, veel typische meidendingen).
Te vroeg
De operationele winst steeg tot 2,88 miljard Deense kroon (376
miljoen euro). Volgens topman Jørgen Vig Knudstorp is het echter
te vroeg om concrete prognoses te geven voor heel 2012, omdat de
laatste maanden van het jaar bepalend zijn voor de resultaten.
De wereldwijde verkoop van speelgoed is volgens LEGO met 4 procent gedaald in de eerste jaarhelft. De Deense gigant heeft last van bedrijven die haar bouwsteentjes namaken en veel goedkoper verkopen.
Azië: stijging
In Europa was de omzetgroei in het eerste halfjaar met iets meer
dan 10 procent het zwakst. In de Verenigde Staten verkocht LEGO 23
procent meer, terwijl de verkoopcijfers in Azië een nog veel
scherpere stijging lieten zien. Ook het personeelsbestand van LEGO
blijft groeien. Dit jaar komen er 1000 werknemers bij.
De wereldwijde verkoop van speelgoed is volgens LEGO met 4 procent gedaald in de eerste jaarhelft. Het Deense bedrijf heeft een marktaandeel van 8 procent, tegen 7 procent een jaar eerder.
Bron: DeStentor.nl