22 Februari 2010
LEGO brengt D'66 doosje op de markt (volgens de speld) |
Billund (Denemarken) - Speelgoedfabrikant LEGO® en de Nederlandse politieke partij D66 brengen gezamenlijk een bouwpakket op de markt ter gelegenheid van de gemeenteraadsverkiezingen. De unieke samenwerking stelt sociaal-liberale kinderen in staat om partijleider Pechtold nu ook als actiepoppetje aan te schaffen. Het doosje is van 1 februari tot 10 maart van dit jaar verkrijgbaar bij de betere speelgoedwinkels. Volgens Ole Matsen, politiek woordvoerder van de steentjesgigant, hebben LEGO® en D66 veel gemeen. “Wij willen graag een licht, flexibel imago neerzetten. Het succes van LEGO® is dat je met de bouwsteentjes alle kanten op kunt. In D66 hebben we een goede en flexibele partner gevonden.” Matsen denkt dat zijn bedrijf veel te winnen heeft bij de samenwerking. “Wij willen de brede massa bereiken, net als D66.” De speelgoedfabrikant ontkent dat haar keuze is gebaseerd op het succes van D66 in de peilingen. “We hadden de partij ook gesteund als ze maar drie stoeltjes, pardon, zeteltjes, hadden gehad.” Volgens een woordvoerder van D66 zet de partij samen met de Deense multinational een “vlot en toegankelijk imago” neer. Het eerste doosje is een bouwset met D66-leider Alexander Pechtold op een fiets met een aktentasje. “Wij hebben gekozen voor de fiets vanwege het groene imago van onze partij”, aldus een woordvoerder. “Het aktentasje bevestigt het imago van D66 als kennispartij.” In het bouwpakket is veel ruimte voor directe democratie. “Het aktentasje bevat een blanco verkiezingsprogramma dat kinderen zelf met hun wensen kunnen vullen.” Als het doosje succes heeft, zijn er diverse vervolgpakketten mogelijk. Een van de mogelijkheden is om het Pechtoldpoppetje te hullen in een wit riddertenue, waarin hij ten strijde trekt tegen de zwarte ridder Wilders. Ook zullen kroonjuwelen beschikbaar komen, die de kinderen naar hartelust aan het politieke spel kunnen toevoegen of juist weghalen. Een grotere uitbreiding bestaat uit poppetjes van velerlei pluimage op een pleintje, die door het willekeurig aan- en uitdoen van LED-lampjes hun leider kiezen. De overige partijen voelen zich onaangenaam gepasseerd door de speelgoedfabrikant. Een CDA-woordvoerder: “Welke partij profileert zichzelf nu al jaren als hoeksteen van de samenleving?” Andere partijen plannen tegenacties. Het GroenLinks-campagneteam geeft aan de sociaalliberalen te willen overtreffen door met concurrent Playmobil® te werken aan een elektrische speelgoedtrein. De VVD probeert de harten van de jonge kiezer te bereiken met modelbentleys, met een poppetje van Mark Rutte als chauffeur. Hoe dit bericht tot stand is gekomen weet niemand, maar het is natuurlijk lariekoek. LEGO zal nooit haar naam aan een politieke partij koppelen. Het is echter wel een erg leuk berichtje, daarom plaatsen we het op miniland.nl |
Lees ook: |