De LEGO Chima collectie wordt in januari 2013 gelanceerd en zal uit 13 producten van €9,99 - €89,99 bestaan waaronder 7 speelsets en 6 SpeedorzTM, het nieuwe sociale spel met actie, snelheid en fun voor kinderen, vergelijkbaar met de spinners in LEGO Ninjago. De nieuwe producten worden het hele jaar door gelanceerd met zelfbouwfiguren die in juni op de markt komen en een spelbord in augustus.
Het is voor het eerst dat de LEGO Groep een dierenconcept introduceert in de categorie bouwspeelgoed. Er zijn al diverse dierenfiguren te vinden in speelgoed voor meisjes, maar hierbij ligt de aandacht op de verzorging van dieren. Voor jongensspeelgoed is hier sprake van een relatief nieuwe ontwikkeling.
De laatste jaren is het spelpatroon van kinderen ingrijpend gewijzigd door de komst van digitale en sociale spelletjes. De grens tussen digitale en fysieke spelletjes vervaagt omdat er nu op verschillende platformen tegelijk wordt gespeeld. De nieuwe LEGO CHIMA productreeks bevat een waaier aan producten waarmee op verschillende niveaus kan worden gespeeld met producten die interessant zijn voor alle kinderen tussen 6 en 12 jaar.
“We wilden kinderen een integrale speelbeleving bieden in een nieuwe, unieke fantasiewereld. Vandaag de dag spelen kinderen op meerdere platforms tegelijk. Met LEGO Chima hopen we een vorm van spel aan te bieden die zowel online als offline, alleen of in gezelschap van anderen, voor uren plezier kan zorgen”, aldus Gitte Bloch Eskildsen, Brand Manager LEGO Chima.
De 'Legends of Chima' wereld
Het nieuwe LEGO thema “Legends of Chima” speelt zich af in een magisch, verafgelegen wereld die wordt bewoond door verschillende dierenstammen (Leeuwen, Krokodillen, Raven, Adelaars en Wolven). Alle vijf dierenstammen leven in het begin verdraaglijk samen, maar er ontstaat een conflict dat leidt tot het verbreken van de band tussen twee goede vrienden, waarna de andere dieren gedwongen worden partij te kiezen. Naarmate het verhaal zich ontspint, komen onderwerpen als conflicten oplossen, vriendschap, hulpvaardigheid en samenwerking aan de orde.
Het concept is jarenlang getest en scoorde uitstekend onder de doelgroep van jongens, die prijs stellen op de verschillende karakters van de diersoorten met hun specifieke vaardigheden en kwaliteiten - en de manier waarop deze zijn verwerkt in de producten”, verklaart Gitte Bloch Eskildsen, Brand Manager LEGO CHIMA.
De speelsets van LEGO Chima zijn verkrijgbaar in de winkels vanaf 11 januari 2013.