14 Juli 2009
Interview met de ontwerper van de LEGO bordspellen. |
Billund (Denemarken) - Cephas is een Britse spel ontwikkelaar die, de afgelopen die jaar, een gigantische project bij LEGO heeft geleid. De eerste 10 spellen zijn inmiddels verkrijgbaar via de UK LEGO shop; ze zullen binnenkort ook beschikbaar zijn in spellen speciaal zaken in het Verenigd Koninkrijk en Europa, en zullen daarna internationaal verkrijgbaar zijn in 2010. LEGO is een wereldwijd bekend speelgoedmerk dat een nieuwe stap heeft gezet: ze gaan ide markt van de spellen op. In dit vertaalde artikel van de website "BrettSpiel" komen we er achter wie Cephas is, en hoe hij tot deze uitdaging kwam. Cephas beschrijft zijn kindertijd als een tijd waarin hij spellen ontwierp en deze speelde met familie en vrienden. Dat zal een bekend verhaal zijn voor allerlei spel ontwikkelaars, en zelfs op die leeftijd was hij al zeer gemotiveerd bezig: hij speelde de spellen vaak en evalueerde ze dan met zijn twee broers, voordat ze de spellen met vrienden en bekenden gingen spelen. Hoe dan ook, er zijn weinig kinderen die opgroeiden met de wens op spel ontwikkelaar te worden, en ook al is dat euvel nooit overwonnen, er zijn er maar weinig die het toch lukt om van hun wens hun werk te maken. Gelukkig heeft Cephas vanaf zijn kinderjaren allerlei notitieboekjes volgeschreven met ideeën. Als hij geen spel ontwikkelaar was geworden had hij een baan als professioneel ontwerper voor de uitgeverswereld willen zoeken. De mogelijkheid van LEGO deed zich voor toen Cephas actief aan het rondkijken was om zelf twee van zijn spellen uit te gaan geven. Hij vroeg veel fabrikanten naar zijn ideeën te kijken, had een eigen website en zijn eigen visitekaartjes waren inmiddels ook gedrukt. En toen zag hij een advertentie met daarin een baan bij LEGO, dingen gebeurden en alles nam een onverwachte wending. Hij zegt dat hij er altijd van droomde om bij LEGO te werken toen hij klein was, en nu als volwassene heeft hij nog steeds een band met het merk en het speelgoed. Dit was zijn kans, hij solliciteerde voor de baan, nam zijn portfolio mee en werd uiteindelijk aangenomen. En toen begon het echte werk: Cephas moest LEGO er van zien te overtuigen om met veel verschillende spellen te komen, en niet met een of twee te beginnen. Dit is duidelijk een strijd die hij heeft gewonnen: Cephas heeft na drie jaar werken zijn eigen LEGO spellen én het icoon van de spellen: de bouwbare dobbelsteen. Veel ontwikkelaars hebben vast wel even verbaasd gekeken naar zowel de schaal van het project als het feit dat de nieuwe productreeks iets compleet nieuws was voor LEGO en daardoor niet zonder commercieel risico. Ondanks dit alles maakt Cephas de indruk dat hij een man is die absoluut onverschrokken is over deze bezorgdheid en ongelooflijk graag zijn gang wil gaan. In zijn eerste jaar alleen al ontwikkelde hij zo'n 30 spel ideeën. De doelgroep voor de nieuwe spellen zijn kinderen in de leeftijdsgroep 6-10 jaar oud, en vanaf het begin af aan worden de spelen geëvolueerd en getest met groepen kinderen uit Duitsland, het V.K. en de VS. Cephas' uitdrukkelijke hoop is om kinderen vertrouwd te maken met LEGO, en dat er binnen de eerste 10 spellen een scala van ervaringen is met 'voor elk wat wils ", met inbegrip van de volwassenen. Cephas beschrijft LEGO zelf als een grandioos prototype gereedschap: snel, flexibel en eindeloos te herbouwen. De meeste van zijn spel ideeën kwamen in hem op zonder dat hij een vooropgezet 'thema' in zijn hoofd had, en waren het resultaat van de oefeningen in het onderzoeken van mogelijke spelmechanismen en de verschillende toepassingen van LEGO stenen. Deze ideeën kunnen snel worden getest in huis alvorens te worden voorgelegd aan de test groepen. Pas later in het proces heeft hij mogelijke 'verhalen' bedacht, die bij de spellen zouden kunnen worden toegepast om een gevoel van narratief spel voor de kinderen te ontwikkelen. Hoewel Cephas is de leidende ontwikkelaar van de spellen is, is het duidelijk dat een groot team van ontwikkelaars en ontwerpers van LEGO aan zijn zijde stonden, en dat hij en zijn team vaak experts en een aantal zorgvuldig gekozen deskundigen heeft geraadpleegd. Van alle spellen is alleen het vlaggenschip Ramses Piramide in samenwerking met een bekende ontwerper ontwikkeld: Reiner Knizia, die misschien wel de meest bekende spel-ontwerper van tegenwoordig is. Cephas
heeft met Knizia gewerkt aan zowel Ramses Piramide en Lunar Command, maar Knizia
fungeerde ook als consultant voor het project als geheel en blijft samenwerken
met LEGO aan toekomstige spellen. Het concept van een afbreekbaar, veranderlijk, herbouwbaar spel is de centrale spil van het gehele assortiment. LEGO's slogan voor de spelletjes is ' Build - Play - Change ' en het spel zelf en de regels bevatten een expliciete uitdaging voor de spelers om dat te doen. De spelers worden actief aangemoedigd om alles zelf te veranderen zowel het gebruik van de dobbelstenen, de regels en het spelen van het spel. "Eerste
bouwt je jouw spel", zegt Cephas. "Dit schept een band en een groter
gevoel van eigendom, ervaring en het begrip van het spel voor de kinderen.
Tevens geeft ze het vertrouwen om het later te veranderen " |
|
Cephas bouwde het eerste prototype van de bestaande LEGO stukjes, maar het had geen gewicht en vaak landde het op de rand. De volgende dag gebruikte het team "rapid prototyping" technologie voor de productie van het tweede prototype, en vervolgens werd 16 maanden gewerkt aan het vervolmaken het ontwerp. Het uiteindelijke ontwerp is een dobbelsteen bestaande uit twee delen, met een ABS-kern en een rubberen buitenkant die een zorgt voor een bijna-stille worp. Het ontwerp maakt het ook mogelijk voor spelers om de panelen aan de zijkant van de dobbelstenen gemakkelijk te vervanen, en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat ze er nooit uit vallen tijdens het spelen. |
"De dobbelstenen hebben dit alles in zich", zegt Cephas. "Je kunt ze bouwen, met ze spelen , en ze veranderen. En het is niet toevallig dat dit element in al onze spellen zit, het maakt het mogelijk dat elke speler een kans heeft op het winnen van een spel. " De dobbelsteen is het fysieke element voor alle spellen. De afbeelding wordt gebruikt op de verpakking en het is symbool voor LEGO's marketing van de nieuwe producten. De noodzaak van het ontwerpen van een 'buildable' dobbelstenen voor een lijn van de nieuwe LEGO-games lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het project begon met de veronderstelling dat er een houten dobbelsteen zou worden gebruikt. Het was Cephas' suggestie dat een dergelijke 'buildable' dobbelstenen nodig was, hoewel hij erkent dat vrij veel mensen waren betrokken bij het maken van het definitieve ontwerp, en het heeft het bedrijf 16 maanden gekost om het te perfectioneren. |
|
De 'evolutie' van de Microfig. |
Daarnaast
vroegen de spellen om het ontwerp van een compleet nieuwe LEGO 'microfig', welke
slechts een LEGO 'nop' zou bezetten wanneer deze word geplaatst op een spelbord.
Gezien het belang van dit onderdeel, werd het ontwerp, net zoals dat van de
dobbelsteen, uitgebreid getest en geëvalueerd voordat de definitieve versie van
de microfig was geboren.
Er
is een apart verhaal te vertellen over het ontstaan en de evolutie van elk van
de spellen, en om dit te illustreren koos Cephas als voorbeeld het spel Lava
Dragon. Het spel is een 'eenvoudig' race-spel: de eerste speler die de top van
de berg bereikt en daarmee de macht over de draak krijgt wint. Spelers proberen
hun tegenstanders te blokkeren of ze zelfs van de berg te duwen met de speciale
'lava stick'. |
|
Prototypes ter illustratie van de vier fasen in de ontwikkeling van Lava Dragon. |
Cephas
beschrijft een volledig programma van testen van het gehele assortiment van de
spellen. Het team houdt wekelijkse testsessies met groepen kinderen, en nieuwe
ideeën worden direct toegevoegd om ze in een zeer vroeg stadium te testen, vaak
nog voordat er formele regels voor zijn geschreven. Deze groepen bestaan ook
elke week nieuwe kinderen, zodat elke keer ook de ervaring van het spelen van
een bordspel met behulp van LEGO nieuw is. "Testen met je vrienden is nooit genoeg," merkt Cephas op. "Je moet met totale vreemden spelen, die zijn er namelijk meedogenloos eerlijk over. Kinderen zijn hier sowieso goed in. Ze vertellen alles wat ze dwars zit. We luisteren naar wat ze zeggen en brengen eventueel wijzigingen aan. Meestal zie je, als ontwerper, mogelijkheden om eventuele problemen te herstellen, maar je moet wel weten waar mensen tegen aanlopen, voor je ze kunt oplossen. "
Cephas suggereert dat de meeste spel ontwerpen te
veroordelen zijn, vooral omdat, naar zijn mening, de spel ontwikkelaar het
spel ontwierp met het idee van het spel dat hij wilde spelen en niet genoeg
nadacht over of anderen er ook zo van zouden genieten. "Ontwerp niet voor
jezelf, ontwerp om anderen er van te laten genieten. Dit kan betekenen dat je
eigenlijk niet meer echt geniet van het spel jij hebt ontworpen, maar zolang
anderen dat wel doen, is het je gelukt. Vergeet niet, de publicatie ervan is
werk, het is een business, het gaat niet meer over jou, noch over de pogingen
om het perfecte spel voor jou te ontwerpen. "
Cephas
benadrukt dat het doel van de testsessies nooit was om een 'stempel' te drukken
op een vaststaand idee, maar om ideeën te ontwikkelen en te verbeteren waar
mogelijk voordat zij ter beschikking werden gesteld aan het publiek. Het is niet
bedoeld als einde van een proces, maar slechts als het begin ervan. |
Lees ook: Nieuwe website over LEGO spellen gelanceerd (29-06-2009) Bordspellen van LEGO (15-06-2009) Nieuwe Microfiguren uit de LEGO spellen bekend (27-09-2009) LEGO World Explorer DVD bordspel (09-04-2009) Nieuwe informatie en plaatjes LEGO bord spellen (24-03-2009) Nieuwe plaatjes LEGO Games (05-03-2009) Nieuwe LEGO spellen: vanaf augustus in Engeland en Duitsland te koop! (08-02-2009) Schaakspel van LEGO Castle op komst! (11-02-2008) |