06
Februari 2008
Speelgoedgigant
Lego boomt in Oost-Europa
Oost-Europa
en Rusland zijn een belangrijke potentiële markt geworden voor het Deense
speelgoedbedrijf Lego, zo blijkt donderdag uit mediaberichten.
De verkoop op traditionele markten zoals de Verenigde
Staten, Japan en Duitsland doet het minder goed, maar dat kan niet gezegd worden
van de verkoop in Oost-Europa en Rusland, waar zich in 2007 een echte boom
voordeed, schrijft de Deense krant Jyllands-Posten.
"Oost-Europa is een van de succesverhalen",
aldus Lego-topman Mads Nipper in de krant. De groep beschikt momenteel over een
omzet van ongeveer 500 miljoen kronen (98 miljoen dollar) in Oost-Europa.
"We verwachten dat de gecombineerde speelgoedmarkt
in Oost-Europa in de loop van de volgende jaren met meer dan 10 procent
groeit," vervolgt Nipper.
Nipper schat het marktaandeel van Lego in de regio op
ongeveer 7 procent.
Op lange termijn verwacht Lego zich ook aan hogere
verkoopcijfers op andere opkomende markten, zoals de Braziliaanse en de Chinese.