06 Februari 2008

Speelgoedgigant Lego boomt in Oost-Europa

 

Oost-Europa en Rusland zijn een belangrijke potentiële markt geworden voor het Deense speelgoedbedrijf Lego, zo blijkt donderdag uit mediaberichten.

De verkoop op traditionele markten zoals de Verenigde Staten, Japan en Duitsland doet het minder goed, maar dat kan niet gezegd worden van de verkoop in Oost-Europa en Rusland, waar zich in 2007 een echte boom voordeed, schrijft de Deense krant Jyllands-Posten.

"Oost-Europa is een van de succesverhalen", aldus Lego-topman Mads Nipper in de krant. De groep beschikt momenteel over een omzet van ongeveer 500 miljoen kronen (98 miljoen dollar) in Oost-Europa.

"We verwachten dat de gecombineerde speelgoedmarkt in Oost-Europa in de loop van de volgende jaren met meer dan 10 procent groeit," vervolgt Nipper.
Nipper schat het marktaandeel van Lego in de regio op ongeveer 7 procent.

Op lange termijn verwacht Lego zich ook aan hogere verkoopcijfers op andere opkomende markten, zoals de Braziliaanse en de Chinese.