04 december 2013 |
ASML ingenieurs aan de slag met LEGO |
Den Haag (Noord-Brabant) - Een ding moet duidelijk zijn, bij ASML is het zo druk, dat er geen tijd is voor een robotwedstrijd. Maar als de ingenieurs zich er in hun vrije tijd mee willen bezig houden, dan wil het bedrijf dat graag faciliteren. "Sterker nog, het wordt gestimuleerd", zegt initiatiefnemer Frido van der Blij, groepsleider van de afdeling waar waferstages van ASML worden ontworpen. "We hebben elk jaar een bedrijfsuitje. Dan kun je gaan kanoën of je kunt een robotwedstrijd houden." Van der Blij heeft samen met enkele collega's de wedstrijd samengesteld. "Ons uitgangspunt is de Mindstorms robot kit van LEGO. De teams mogen die met eigen onderdelen uitbreiden. Bovendien draait de software voor deze robots op een open platform. Dus in de software mogen ze ook doen wat ze willen." 'Ook na werktijd steken we er uurtjes in' Dat ASML-werknemers zich hiermee vermaken is duidelijk in gebouw 10, een door ASML aangekocht pand aan De Run. Bart Michiels en Martijn Bazelmans zijn er druk bezig met een robot die met twee dunne armpjes ballen werpt. De robot moet zelfstandig de kleur van de bal vaststellen en de worp zo afstellen dat hij in de ring met de juiste kleur terecht komt. Na enkele pogingen lukt het en juichen de twee. "We zitten al vier weken elk weekend hier", zegt Martijn. "Ook na werktijd en zelfs vóór werktijd steken we er uurtjes in. Mijn vriendin maakt al opmerkingen, maar het is maar tijdelijk." Bart heeft zelf een interface geschreven voor de aansturing van de robot. "Die software geef ik na de wedstrijd vrij, want hij heeft voordelen ten opzichte van die van LEGO. Mijn kinderen vragen me waarom ik zo laat thuis ben van werk en dan zeg ik, ja papa is met LEGO aan het spelen." |
|
Lees ook: |