22 juni 2014 |
LEGO The Art of the Brick in Amsterdam Expo | |
Amsterdam (Noord-Holland) -
Nathan Sawaya, een van de twaalf LEGO Certified Professionals
wereldwijd, heeft een geweldige tentoonstelling ontworpen – door CNN
uitgeroepen tot één van de top 10 exposities ter wereld die je
gezien moet hebben
– met levensgrote kunstwerken gemaakt van LEGO steentjes. Van een
zes meter lang T-Rex skelet van 80.000 steentjes tot wereldwijd
bekende kunstwerken van Da Vinci, Vermeer en Rembrandt in 2D en 3D,
alles gemaakt van LEGO.
Wij namen een kijkje op de tentoonstelling en brachten alles voor je in beeld. The Art of the Brick is nog te bezoeken tot 14 september 2014. Amsterdam Expo is gevestigd aan de Gustav Mahlerlaan 24 in Amsterdam en is elke dag geopend van 09.00 tot 18.00 uur en op vrijdag tot 21.00 uur. |
|
|
|
|
|
|
Dichtgeknepen Hand Aantal blokjes: 1.601 46 x 33 x 25 CM Daar is het, klein genoeg om tussen duim en wijsvinger te houden. Houd het tegen het licht. Kunt u erdoorheen kijken? Bekijk het van dichtbij: wat is het? Nou, het is kunst. Dus vertelt u maar wat het is! |
|
|
|
De kus Aantal blokjes: 18.893 180 x 180 CM Schaal 1:1 Gustav Klimt werd geboren in Wenen. Zijn vader was goudgraveerder, wat meteen het gebruik van bladgoud in zijn schilderijen verklaart. Hij was een echt wonderkind en werd geselecteerd voor de prestigieuze school voor kunsten en ambachten in Wenen. Op 21-jarige leeftijd opende hij met zijn broer een eigen atelier. Hij vond dat kunst meer was dan alleen maar schilderen, namelijk dat het ook betrekking had op het leven en op alledaagse voorwerpen. In het schilderij zien we een koppel dat elkaar kust. Ze worden bijna volledig bedekt door hun schorten met mozaïek. Ze knielen op een bed van bloemen. Hij buigt zich over haar heen om haar wang te kussen terwijl zij opzij kijkt. Allebei hebben ze bloemen in het haar, verwijzend naar de kransen waarmee helden in de klassieke kunst werden uitgedost. De achtergrond is bedekt met bladgoud. Klimt mengt geometrische vormen, cirkels en vierkanten, vooral op de kelding van het stel. Deze versieringen en de vele gekleurde motieven dragen bij tot de symbolische betekenis van het werk. Het schilderij heeft iets tijdloos en is een authentiek symbool van liefde. Twee figuren die lijken te zweven alsof ze alleen op de wereld zijn. "De uitdaging waarvoor ik stond bij deze replica in LEGO blokjes was het scheppen van een harmonieuze omhelzing in een driedimensionale structuur. Ik mocht zowel de voor- als de achterkat van de kleding met goud versieren. Voor de bladgouden achtergrond heb ik donkere bronskleurige blokjes gebruikt." |
|
|
|
De Schreeuw Aantal blokjes: 3.991 91 x 73,5 CM Schaal 1:1 Het schilderij toont de innerlijke demonen van Munch, die worstelde met gevoelens van isolatie en angst. De inspiratie voor dit werk vond hij tijdens een wandeling in Oslo bij het vallen van de avond. De zonsondergang kleurde de horizon bloedrood en voor Munch voelde dit aan als een existentiële schreeuw van de natuur. Hij schilderde zijn interpretatie van die schreeuw met bloedrode wolken. De scheve compositie, de onrealistische kleuren en het minimum aan details laten de rauwe emotie van het karton afspatten. Doordat hij zijn eigen vervreemding in het schilderij uitdrukte, werd Munch bekend als een van de eerste expressionistische schilders. "Bij het maken van de replica van LEGO blokjes heb ik mij geconcentreerd op de figuur. Het is zo'n herkenbare figuur, dus ik moet zijn kronkelende lichaam goed weergeven. Voor zijn neusgaten en ogen gebruikte ik kleine, ondiepe gaatjes om de subtiliteit van het origineel te behouden. De achtergrondkleuren konden goed worden weergegeven met de felle kleuren van de bouwsteentjes." |
|
|
|
Zelfportret van Rembrandt Aantal blokjes: 1.948 53 x 43 CM Schaal 1:1 Rembrandt heeft meer dan zestig zelfportretten geschilderd. Destijds was het schilderen van een zelfportret de ultieme prestatie in de portretschilderkunst, die toen er in de mode was. Rembrandt is beroemd geworden door zijn karakteristieke lichttechniek: clair-obscur. Hierbij wordt het gezicht fel belicht terwijl de omgeving in schaduwen verzinkt. Deze techniek verleent een zweem van mysterie aan de elementen die door de schaduw verhuld worden en geeft aan het belichte gezicht een warme schijn. Daarnaast gebruikte Rembrandt ook de impastotechniek, waarbij dikke lagen verf met een mes over het doek worden verspreid zoals bij het glazuren van een taart. Dankzij deze techniek kon de verf de rimpels van het oudere model nabootsen. "Bij deze replica wilde ik mij echt op de belichting concentreren. Ik koos de kleuren die de warmte van het origineel het beste weergaven en heb geprobeerd de imponerende gezichtsuitdrukking van Rembrandt te behouden. De bruine vlekken bovenaan geven de contouren van een hoed aan, die nauwelijks te zien is in het originele schilderij." |
|
|
|
Mona Lisa Aantal blokjes: 4.573 77 x 53 CM Schaal 1:1 De Mona Lisa is waarschijnlijk het beroemdste schilderij binnen de westerse kunst. Haar gelaatstrekken hebben daar ongetwijfeld aan bijgedragen. Het lijkt alsof haar ogen de toeschouwer volgen. De raadselachtige glimlach met de licht opgekrulde mondhoeken hebben iets begripvols. Ze heeft geen wenkbrauwen, want in de 15e eeuw was het onder dames is de mode om ze af te scheren. Het schilderij stelt de vrouw van markies Del Giocondo voor. Het doek wordt ook wel La Gioconda genoemd, de 'dame met de glimlach'. Da Vinci heeft een spectaculair berglandschap als achtergrond gebruikt, waarbij hij de schildertechniek afunmondo toepaste. "Ik heb de replica van dit beroemde schilderij met opzet erg gepixeld gemaakt. In plaats van elk detail met kleine blokjes weer te geven heb ik geprobeerd om met gehulp van grotere steentjes haar beroemde blik vast te leggen. Het resultaat is adembenemend en weerspiegelt het oorspronkelijke schilderij erg mooi. Een wazige foto van mijn replica zou gemakkelijk verward kunnen worden met een wazige foto van het origineel." |
|
|
|
Het meisje met de Parel Aantal blokjes: 1.694 44,5 x 39 CM Schaal 1:1 Dit schilderij wordt vaak de Mona Lisa van het noorden genoemd vanwege de doordingende blik van de afgebeelde figuur. Haar tegenstrijdig voorkomen is fascinerend: ze straalt tegelijk onschuld en ervaring uit en ze is gekleed als een dienstmeid, maar draagt een grote parel in har oor. Het is onduidelijk hoe oud ze is en ook over haar identiteit wordt gediscussieerd. Waarschijnlijk stelt ze een van de volgende drie personen voor: Vermeers dochter Maria, Magdalene van Ruijven, de dochter van Vermeers mecenas Pieter van Ruijven, of Griet, het dienstmeisje van Vermeer. Vermeer blonk uit in een subtiel lichtspel dat tegelijk warm en koud is. Hij wordt beschouwd als een van de grootste 17de Eeuwse schilders, maar in 1881 werd dit schilderij voor slechts twee gulden verkocht. Nu is het van onschatbare waarde. "Voor de replica gebruikte ik enkele onconventionele kleuren om de lichteffecten van het originele schilderij weer te geven. Ik wilde ook een extra dimensie aan het beeld toevoegen, dus liet ik de figuur met een laag steentjes uitspringen boven de zwarte achtergrond. Ik voegde ook een rond LEGO blokje toe voor de oorring, het brandpunt van het werk."
|
|
|
|
Het plafond van de Sixtijnse Kapel Aantal blokjes: 4.459 122 x 396 CM Schaal 1:1 (gedeelte) Michelangelo begon schoorvoetend aan het beschilderen van het plafond van de Sixtijnse Kapel. Toch wist hij de klus in amper vier jaar te klaren. Hij ontwierp hiervoor zijn eigen steiger die bestond uit een houten platform op steunbalken die in het bovenste gedeelte van de muren bevestigd waren. Dankzij de steiger kon hij staand schilderen. De negen taferelen uit het Bijbelboek Genisis vormen het centrale thema van de plafondschildering. De schepping van Adam verbeeldt het verhaal van God die de eerste mens schept. God wordt voorgesteld als een oude man met een baard en een mantel, terwijl Adam naakt wordt afgebeeld. God strekt zijn arm uit naar Adam; hun vingers raken elkaar net niet. God staat op het punt Adam tot leven te wekken. "Ik heb met geconcentreerd op enkele van de beroemdste delen van De schepping van Adam en niet op het volledige plafond van de Sixtijnse Kapel. Zo kon ik de replica even groot maken als het origineel. Het was moeilijk om de juiste kleuren te vinden. Maar door alleen dunne plaatjes te gebruiken kreeg ik toch het gewenste resultaat." |
|
|
|
Het Echtpaar Arnolfini Aantal blokjes: 7.023 82,3 x 60 CM Schaal 1:1 Er is in de kunstwereld veel gediscussieerd over de vraag of dit stel pas getrouwd is of gewoon de mode volgt. Het zwerende gebaar van de man en het bed lijken in de richting van het huwelijk te wijzen, maar anderen beweren dat de man zijn hand opsteekt bij wijze van groet en dat het gewoon een echtpaar is, omringd door luxeartikelen. De figuren zijn geïdentificeerd als Giovanni Arnolfini en zijn vrouw, beiden van gegoede Italiaanse afkomst. Het schilderij is een prachtig voorbeeld van het talent dat Van Eyck had om licht en weerspiegeling zeer realistisch weer te geven. De levendige kleuren en de adellijke uitstraling van de twee personages maken dit tot een lichtend meesterwerk. Destijds was de olieverftechniek nog tamelijk nieuw en deze vond dankzij het succes van Van Eyck algemeen ingang. "Voor deze replica van LEGO blokjes besloot ik de afgebeelde personen uit het tweedimensionale paneel te halen en er driedimensionale beelden van te maken. Daarom heb ik ook het meubilair, dat in het originele schilderij achter de figuren staat, verder uitgewerkt. Dit alles geeft extra diepte aan het kunstwerk." |
|
|
|
Nieuwe Harmonie Aantal blokjes: 4.655 93,6 x 66,3 CM Schaal 1:1 Paul Klee is een belangrijke figuur in de moderne kunst, als kunstenaar maar ook als professor en theoreticus. Hij hield vooral van muziek, natuur, wetenschap en wiskunde. Hij geloofde dat kleuren en lijnen een toeschouwer op dezelfde manier kunnen beroeren als muziek een toehoorder kan ontroeren. Dit schilderij toont de interesse van Klee voor de kleurentheorie. De compositie is een voorbeeld van bilateraal omgekeerde symmetrie, waarbij de linkerkant van het doek het omgekeerde spiegelbeeld is van de rechterkant. "Het maken van de replica bracht twee verschillende uitdagingen met zich mee. Ten eerste maakte ik gebruik van een beperkt aantal kleuren die niet gemengd konden worden, waardoor het kiezen van de juiste kleuren veel tijd in beslag nam. Verder lopende de lijnen van dit schilderij niet parallel of loodrecht van boven naar beneden, maar schommelen ze op een subtiele manier. Dit betekende dat ik zowel horizontaal als verticaal moest bouwen om het effect van de licht gebogen lijnen te bereiken." |
|
|
|
Zwaluw en Lotus Aantal blokjes: 2.730 91,80 x 47 CM Schaal 1:1 Muqi was een monnik en bekend Chinees schilder die leefde aan het einde van de Song-dynastie. In die periode waren schilderijen van vogels en bloemen schering en inslag, maar het werk van Muqi stak met kop en schouders boven dat van zijn tijdgenoten uit. Hij blonk uit in de zogenaamde pomotechniek. in dit werk, met de lotus schijnbaar in nevel gehuld, wordt de vogel haarfijn weegegeven. Muqi slaagt erin de ruimte zo te gebruiken dat een gevoel van perfect evenwicht ontstaat. Hij is later vaak bekritiseerd omdat hij alleen maar gewone voorwerpen schilderde, maar hij werd toch zeer gewaardeerd in Japan. "In deze replica wilde ik de vogel even duidelijk omlijnd weergeven als in het origineel om tot een soortgelijk evenwicht te komen. Voor de lotus heb ik meer grijze dan zwarte blokjes gebruikt om het effect van de nevel te bewerkstelligen." |
|
|
|
De Grote Golf van Kanagawa Aantal blokjes: 2.877 25,7 x 37,9 CM Schaal 1:1 Dit werk legt de kracht van de natuur vast en is waarschijnlijk het bekendste beeld van het Verre Oosten. De originele houtsnede bestaat niet meer, want deze werd ontworpen als drukvorm en daarna waarschijnlijk weggegooid. De afdruk is gemaakt van een reeks beelden die op elkaar gestapeld werden, waarbij elke kleur met een ander blok werden afgedrukt. Daardoor bestaan er meerdere kopieën van deze afdruk. The Great Wave of Kanagawa is de afbeelding van een golf die op het punt staat te breken en de lokale handelsbootjes dreigt te vermorzelen. Het chaotische beeld roept angst op. Op de achtergrond ziet u de berg Fuji. Het is het eerste deel van een reeks prenten die Hokusai maakte met als titel Zesendertig Gezichten op de Berg Fuji. "Voor de replica heb ik de verschillende lagen van de originele afbeelding onderzocht. Ik bouwde zo elke golf op een ander niveau op. De verschillende laagjes van de bouwsteentjes verlenen ook een gevoel van diepte aan het werk." |
|
|
|
American Gothic Aantal blokjes: 8.303 74,3 x 62x4 CM Schaal 1:1 American Gothic is een van de beroemdste Amerikaanse schilderijen. Het is zeer realistisch en met veel oog voor detail gemaakt. Het verbeeldt een landbouwer en zijn dochter in landelijke kledij terwijl ze voor een witte hoeve staan. De man houdt in zijn rechterhand krampachtig een hooivork vast. De strenge gelaatstrekken van beiden stralen conservatisme uit en roepen een hardwerkende levensstijl op in het landelijke, provinciale Amerika. Ze nemen bijna de volledige oppervlakte van het schilderij in en bedekken veel van de achtergrond. Ze staan zo dicht bij de toeschouwer dat het voelt alsof ze op het punt staan een gesprek aan te knopen. De man kijkt de toeschouwer recht in de ogen, terwijl de dochter naar een punt buiten het schilderij kijkt. Grant Wood werd in 1891 geboren in een conservatief boerengezin in de staat Iowa. Hij reisde naar Parijs en München, waar hij Europese invloeden onderging. Bij terugkeer in het Midwesten was zijn stijl veranderd. In American Gothic is die nieuwe stijl met zijn exacte, realistisch weergegeven details goed zichtbaar. De strenge blik van het echtpaar is misschien een parodie op de opvoeding die Wood had genoten, of wellicht gewoon een verwijzing ernaar. "In de replica van LEGO blokjes heb ik vooral veel aandacht besteed aan de sterke karaktertrekken van deze familie. Ik wilde de strenge blik en de conservatieve kleding van de boer en zijn dochter vastleggen. Op de achtergrond heb ik een eenvoudige versie van de hoeve gebouwd."
|
|
|
|
Sterrennacht Aantal blokjes: 3.493 73,7 x 92,1 CM Schaal 1:1 Starry Night is een van de bekendste schilderijen van de moderne kunst. Van Gogh schilderde het toen hij 36 jaar was, nadat hij zichzelf had laten opnemen in een gesticht in het zuiden van Frankrijk. Hij had geen geld en begreep dat hij hulp nodig had nadat hij in een vlaag van paranoia zijn oor had afgesneden. Het schilderij toont de hemel die verlicht wordt door sterren omgeven door kronkelende lichtkolken die het intense gevoel van Van Gogh weergeven. De beweging stopt nooit, wat het schilderij erg levendig maakt. De compositie wordt gebruikt als opbouwend element dat het beeld kracht en emotie geeft. De rijzige cipres op de voorgrond verbindt de aarde met de hemel. Het schilderij is niet het resultaat van de impressionistische en plein air techniek: het werd immers niet in de buitenlucht geschilderd, maar ontsproot aan de verbeelding van Van Gogh die vanuit zijn kamer naar buiten keek/ Het schilderij werd in twee of drie sessies afgewerkt. "Voor de replica heb ik veel diepte aangebracht in de bouwsteentjes door op enkele plaatsen laagjes van platen toe te voegen. Hierdoor komt de cipres bijvoorbeeld meer naar voren, zodat hij het dichtst bij de kijker staat. Met behulp van verschillende schakeringen grijs en blauw heb ik getracht de beweging van het originele schilderij op te roepen." |
|
|
|
San Giorgio Maggiore bij Schemering Aantal blokjes: 3.708 65,2 x 92,4 CM Schaal 1:1 San Giorgio Maggiore at Dusk is een impressionistisch schilderij van Monet. Volgens de theorie van het impressionisme moeten schilderijen de manier tonen waarop het licht sommige vormen beïnvloedt. De kleur en de vorm kunnen volledig anders zijn op verschillende momenten van de dag en afhankelijk zijn van de lichtvormen. Claude Monet streefde ernaar om het onderwerp te schilderen zoals het oog het waarneemt. Hij werkte ter plaatse aan zijn schilderijen en veranderde van doek naarmate de dag vorderde. In dit schilderij concentreert Monet zich op de klokkentoren en de kathedraal aan de kust van het eiland San Giorgio Maggiore. Hij schildert het eiland bij zonsondergang met de weerspiegeling van de klokkentoren in het omringende water. "Ik wilde in mijn replica vooral de kleurenpracht van de zonsondergang goed tot zijn recht laten komen. Ik heb blokjes van verschillende kleuren gemengd zodat het schilderij van dichtbij nauwelijks herkenbaar is, maar je het snel kunt herkennen wanneer je enkele passen achteruitgaat. De felle kleuren van de LEGO blokjes geven de schitterende schemering van het origineel precies weer." |
|
|
|
Het Tweede Chinese Paard Aantal blokjes 1.790 30 Meter Schaal 1:1 (gedeelte) De prehistorische rotsschilderingen werden in 1940 door enkele tieners ontdekt in de grotten van Lascaux. De rotswanden waren versierd met een hele reeks dierentekeningen. De verschillende stijlen doen vermoeden dat ze het werk waren van meer dan één kunstenaar. De grot bestaat uit zeven verschillende ruimten versierd met wel 2000 tekeningen, waaronder 364 van paarden. De grootste ruimte is meer dan 17 meter lang. De verf werd waarschijnlijk op de muren aangebracht met behulp van dierenvachten, veren of vingers als kwast. De kleuren werden toegevoegd door met beenderen pigmentpoeder op de muren te blazen. "Voor de replica heb ik een van de dieren gekozen: het wilde paard, ook bekend als het tweede Chinese paard. De originele tekening toont meerdere strepen: pijlen die in de paardenhuid steken. Ik heb geprobeerd al deze elementen weer te geven, net als de contouren van het paard, met behulp van de lijnen van LEGO plaatjes. Ook heb ik een zekere dieptewerking gecreëerd om de indruk van een originele rotsschildering te imiteren." |
|
|
|
Arrangement in Grijs en Zwart nr. 1 Aantal blokjes: 15.283 144,3 x 162,5 CM Schaal 1:1 De Amerikaanse schilder James McNeil Whistler woonde in Groot-Brittannië. Hij raakte bekend door zijn landschappen en portretten. Meestal kregen zijn schilderijen als titel enkel de kleuren die hij gebruikte. Hij drong met zijn modellen het liefst tot de kern door en beeldde hen vaak af terwijl ze deden wat ze het liefst deden; de rest van het verhaal liet hij aan de toeschouwer over. De moeder van de schilder bezocht hem in Londen tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. In dit schilderij heeft hij haar geschilderd in een formele en conventionele zittende houding. We zien haar van opzij, ze zit roerloos met haar handen in haar schoot, ze kijkt recht voor zich en ziet er streng uit. Destijds was het een uitzonderlijk schilderij vanwege het onverschrokken realisme. Het luidde de bloei in van de Amerikaanse schilderkunst en wordt tegenwoordig beschouwd als een van de belangrijkste schilderijen uit de Amerikaanse kunstgeschiedenis. "Ik heb de replica van Whistlers moeder op ware grootte gemaakt uit respect voor de schaal van het originele schilderij, dat vrij groot is. Ook heb ik de overheersende zwarte, witte en grijze kleurschakeringen gehandhaafd." |
|
|
|
Tapijt van Bayeux Aantal blokjes: 870 50 x 7000 CM Schaal 1:1 Bayeux Tapestry is een uitbeelding van de inval van de Normandiërs in Engeland en de slag bij Hastings in 1066. Het is een uniek kunstwerk omdat het een van de schaarse voorbeelden is van niet-religieuze middeleeuwse kunst. Het is waarschijnlijk vervaardigd op bestelling van bisschop Odo van Bayeux, een halfbroer was van Willem de Veroveraar. Het tapijt laat zich lezen als een stripverhaal. Het telt 50 scènes, 626 personages en 202 paarden. De boord van het tapijt vertoont Latijnse teksten en een decoratieve rand met kleinere verhalen in de marge van het grote verhaal. Bayeux Tapestry is eigenlijk niet echt een tapijt met ingeweven tekeningen maar eerder een borduurwerk. Destijds werden de zalen van veel paleizen opgesmukt met wandtapijten en borduurwerken, maar door hun kwetsbaarheid zijn slechts weinige daarvan bewaard gebleven. "Mijn LEGO replica beperkt zich tot een klein deel van het 70 meter lange origineel. De moeilijkheid was om de juiste kleuren te gebruiken, maar ook om het effect van borduurwerk te imiteren. Om e details van het borduurwerk weer te geven, heb ik kleine platte bouwsteentjes op elkaar gestapeld. Met deze techniek kon ik ook honden en paarden uitbeelden." |
|
|
|
Het Noordelijke Roosvenster van de
Kathedraal van Chartres Aantal blokjes: 17.342 965 CM Schaal 1:6 De grote bogen van de gotische bouwkunst boden in de kathedralen plaats aan reusachtige ramen. De glas-in-loodramen vingen dan ook veel daglicht op, wat bijdroeg aan de gezegende uitstraling van de plek. Het Noordelijke Roosvenster is het beroemdste glas-in-loodraam van de kathedraal van Chartres. Het wordt een roosvenster genoemd omdat de cirkelvormige opstelling van de glaspartijen doet denken aan rozenblaadjes. De verschillende onderdelen van dit architectonische hoogstandje beelden Bijbelverhalen uit. Destijds konden maar weinig mensen lezen en daarom werden deze verhalen aan de hand van afbeeldingen, onder meer op de glas-in-loodramen, opgeleverd. "Hoewel doorschijnende LEGO blokjes niet in heel veel kleuren beschikbaar zijn, wilde ik toch een echte replica van het glas-in-loodraam maken die licht zou doorlaten in plaats van te werken met ondoorschijnende blokjes. Het gewenste effect werd bereikt door duizenden kleine plaatjes in verschillende lagen op doorschijnende grondplaten te stapelen die met elkaar verbonden werden via een reeks zwarte plaatjes." |
|
|
|
Nikè van Samothrake Aantal bouwsteentjes: 5.646 245 CM Schaal 1:3 Nikè was de gevleugelde Griekse godin van de overwinning. Aanvankelijk maakte dit beeld, met Nikè op de voorsteven van een schip, deel uit van een fontein. Het beeld was opgedragen aan het volk van Rhodos ter ere van een gewonnen zeeslag. Een lang kleed bedekt de voeten en wordt door een gordel onder de borst bijeengehouden. De beeldhouwer had oog voor detail: de sof van het kleed en de lijnen van het lichaam zijn tot in de kleinste details uitgewerkt. De plooien in de stof laten schaduwen ontstaan, waardoor bij de toeschouwer de suggestie van wind en beweging wordt gewekt. De dikke, loshangende cape valt naar achteren en lijkt meegevoerd te worden met de wind. De voeten werden afzonderlijk gebeeldhouwd, maar zijn verloren gegaan. "Voor deze replica van LEGO heb ik de grootte van het beeld tot een derde teruggebracht. Dat leek me veiliger omdat het gewicht van de horizontaal uitgestrekte vleugels anders voor stabiliteitsproblemen had kunnen zorgen." |
|
|
|
De Fontein Aantal blokjes: 2.680 61 x 36 x 48 CM Schaak 1:1 Duchamp provoceerde de toeschouwer graag en tastte daarbij de grenzen van de traditionele kunstwereld af. Hij plaatste readymades (kant-en-klare artikelen) in een context die de toeschouwer verplichtte de schoonheid en het ontwerp ervan als kunstwerk opnieuw te evalueren. Door voorwerpen te gebruiken die in fabrieken waren gemaakt, wees Duchamp erop dat de plaats en wijze van exposeren van readymades even betekenisvol zijn als het kunstwerk zelf. In 1917, toen Duchamp deel uitmaakte van het bestuur van de vereniging van onafhankelijke kunstenaars, diende hij anoniem The Fountain in voor de jaarlijkse internationale bijeenkomst van de vereniging. Het beeldhouwwerk bestond uit een porseleinen urinoir die op zijn zij gelegd was en linksonder gesigneerd was met het pseudoniem "R.Mutt". Toen het werk werd afgewezen omdat het geen kunst zou zijn, verliet Duchamp de vereniging. Hij veroorzaakte ophef omdat hij de criteria voor 'echte kunst' ter discussie stelde. Zijn kunst werd bekend als dadaïsme of antikunst. "Om het gladde aangezicht van porselein te verkrijgen, bedekte ik de replica volledig met gladde blokjes. Net als bij het origineel plaatste ik het object op zijn zij en begon met de opbouw aan de achterkant van het urinoir." |
|
|
|
De Grote Sfinx van Gizeh Aantal blokjes: 2.604 73,5 M Schaal 1:50 De sfinx is een mythisch wezen met het lichaam van een leeuw en het hoofd van een mens. De grootste sfinx ter wereld is die van Gizeh, te bewonderen op het plateau van Gizeh aan de rand van de Sahara. Deze sfinx staat vlak bij de grote piramiden van Gizeh aan de oever van de Nijl. Het hoogd van de sfinx zou dat van farao Khafre zijn (hij heerste van 2558 tot 2532 v. Christus). Sphinx is het grootste en oudste monolithische beeld ter wereld. De neus is verdwenen, hetzij afgebroken, hetzij eeuwen geleden vernietigd. "Ik besloot al snel de replica van Sphinx niet op ware grote te maken! Toch ziet u, als u een LEGO figuurtje naast mijn sfinx plaatst, dezelfde verhouding als die van een mens ten opzichte van de echte Sphinx. Het zanderige uiterlijk van het origineel bleef behouden dankzij de kleuren van de steentjes en de groeven in het lichaam van de replica." |
|
|
|
Zittende Boeddha Aantal blokjes: 2.333 68 x 48 x 21 CM Schaal 1:1 Dit Boeddhabeeld zit met de benen gekruist in de meditatiehouding 'satva paryankasana' een yogihouding waarbij het rechterbeen over het linkerbeen geplaatst wordt. Zijn handen houdt hij in de houding 'bhumisparsha muda' (letterlijk: 'de aarde opgeroepen om te getuigen'). Zijn rechterhand is omlaag gericht zodat de vingers naar de grond wijzen. Deze houding staat ook symbool voor Shakyamuni's overwinning op de demon Mara die probeerde Boeddha af te leiden van zijn zoektocht naar verlichting. Dit is een veel voorkomend thema in de Thaise Boeddhistische kunst. Deze Boeddha heeft zowel kenmerken van noordelijke als van centrale Thaise beeldhouwscholen. "Van dit beeldhouwwerk heb ik de replica vrij snel kunnen maken, maar het was wel moeilijk om de handen op de juiste positie na te bouwen, terwijl dat juist zo belangrijk is voor de betekenis van het originele beeld. Ik heb de bruine kleur van de blokjes weloverwogen gekozen om het bruin van het originele bronzen beeld zo dicht mogelijk te benaderen." |
|
|
|
Sokkel Aantal bokjes: 3.000 97 x 38 x 38 CM Op de meeste werkstukken staat iets waarnaar je geacht wordt te kijken. In dit geval wordt verwacht dat je naar de sokkel zelf kijkt. De kunst zit hier in de afwezigheid. |
|
|
|
Kleine Danseres van Veertien Jaar Aantal blokjes: 7.100 103,7 CM Schaal 1:1 Degas schilderde jarenlanf de wereld van het ballet, maar hij is ook bekend van dit beeldhouwwerk van de Little Dancer of Fourteen Years. De danseressen van de Opera van Parijs, die hij als model gebruikte waren streng opgeleid maar hadden losse zeden. Hierdoor lokte dit realistische beeldhouwwerk forse kritiek uit toen het onthuld werd. Degas liet de Belgische studente Maria Van Goethem voor hem poseren en maakte tekeningen van haar. Daarna maakte hij een figuur op een tweederde schaal. Het beeld draagt ook een tutu van stof en heeft een zilveren lint met strik in het haar. Het extreme realisme wordt benadrukt door de 'mixed media' in de tutu en de strik. Het is het enige beeldhouwwerk dat Degas tijdens zijn leven liet tentoonstellen. Zijn erfgenamen lieten echter kopieën maken op basis van het wasmodel. "Ik wilde in de replica van dit kunstwerk de zelfverzekerdheid van het originele beeld met de licht opgeheven kin vatten. Het was niet eenvoudig om de tutu en de strik er te laten uitzien alsof ze van echte stof zijn. Het originele beeld staat op een houten blok waarvan ik de kleur zo precies mogelijk heb proberen weer te geven." |
|
|
|
Discuswerper Aantal blokjes: 5.821 155 CM Schaal 1:2 De Discobolus is een van de bekendste Griekse beeldhouwwerken. De herkomst van het originele bronzen beeld is onbekend, maar het is bewaard gebleven via verschillende Romeinse kopieën die toegeschreven worden aan de beeldhouwer Myron. We zien een atletische figuur die op het punt lijkt te staan om een discus te werpen en al zijn gebalde energie als een springveer los te laten. Ondanks de spanning van de atleet is volle actie straalt het werk een en al rust en evenwicht uit. "Het was geen sinecure om deze replica met LeGO blokjes in balans te houden. De boomstronk aan de voet van het beeld ondersteunt ook hier de atleet, net als bij de originele marmeren versie. Ook al is de arm stabiel, er was nogal wat denkwerk nodig om te verhinderen dat hij af zou breken." |
|
|
|
David Aantal blokjes: 16.349 410 CM Schaal 1:2 Dit kunstwerk is de beroemdste uitbeelding van het verhaal van David en Goliath, het onwaarschijnlijke verhaal van een kleine jongen die met één steen de reus Goliath verslaat. Van oudsher werd David afgebeeld als een jonge jongen, meestal na zijn overwinning. In dit beeld is David echter een zelfverzekerde jongeman, vóór de strijd, met een katapult in zijn linker- en een steen in zijn rechterhand. Zijn zelfverzekerde blik toont het verband tussen zijn geestelijke en zijn fysieke toestand, iets waar kunstenaars in de Renaissance graag de nadruk op legden. Michelangelo kreeg toestemming om lijken te ontleden in een Florentijns ziekenhuis teneinde de menselijke anatomie te bestuderen, waardoor hij in staat was de anatomie van David tot in de kleinste details correct uit te werken. De kunstenaar werkte drie jaar aan het beeld, dat ui één blok marmer is gehouwen. Omdat David naakt is afgebeeld, mocht het werk niet in de kathedraal worden opgesteld en besloot het stadsbestuur van Florence het voor het Palazzo Vecchio te plaatsen. Daar staat tegenwoordig een kopie; het oorspronkelijke beeld is binnen gezet om het te beschermen tegen de luchtvervuiling. "In de LEGO replica wilde ik allereerst de zelfverzekerde uitstraling en de spanning van het origineel uitdrukken. Om mijn werk extra steun te geven, gebruikte ik - net als Michelangelo voor de originele David - een boomstronk waartegen het rechteronderbeen rust." |
|
|
|
Hoofd van een Vrouw Aantal blokjes: 2.459 68,6 CM Schaal 1:1 Head of a Woman is een van de 27 bekendste beelden van de Italiaanse kunstenaar Modigliani. In 1914 stopte hij met beeldhouwen om zich volledig aan de schilderkunst te wijden. Kenmerkend aan zijn schilderijen en sculpturen zijn de langgerekte gezichten. Dit werk toont een vrouw met een masker. Het is een eerbetoon aan de geometrische lijnen van de Afrikaanse ceremoniële maskers waardoor de kunstenaar zich liet inspireren. De ogen zijn gesloten en het uitgerekte gelaat wekt de indruk dat de vrouw diep in gedachten verzonken is. Het haar van de vrouw is naar één zijde gekamd. Met uitzondering van het kapsel is het beeld volledig symmetrisch. "In de replica van LEGO blokjes heb ik de neus iets breder gemaakt en de wenkbrauwen een beetje meer geaccentueerd, zoals in het origineel het geval is. Zo kon ik de ogen beter laten uitkomen en kreeg mijn creatie een soortgelijke uitstraling als het oorspronkelijke werk." |
|
|
|
Augustus van Prima Porta Aantal blokjes: 22.300 203 CM Schaal 1:1 Het marmeren beeld van Augustus werd in 1863 ontdekt in de Villa Livia in Prima Porta, bij Rome. Het zou een kopie kunnen zijn van een eerdere bronzen versie. De keizer wordt afgebeeld met opgeheven arm en hand, wijzend naar de toekomst van Rome. Hij draagt een militair kuras en heeft de uitstraling van een glorierijk aanvoerder met een groot leger. Over zijn linkerarm hangt het palendamentum, de mantel van de legeraanvoerder. Aan zijn voeten staat Cupido afgebeeld, de zoon van Venus. Dit is waarschijnlijk een verwijzing naar het feit dat Augustus zich als afstammeling van deze Romeinse godin beschouwde. De blote voeten van Augustus suggereren dat hij een held of zelfs een god was. "Het moeilijkste van deze creatie was de schaal waarop ik de replica zou vervaardigen. Het voetstuk en de voeten alleen al namen twee dagen in beslag. Ik moest rekening houden met zeer veel details, zoals de gedrapeerde mantel, de cupido aan zijn voeten en de houding van zijn armen. Ik heb mij echter niet blindgestaard op de details van het kuras, maar vooral aandacht besteed aan de lichaamshouding van Augustus." |
|
|
|
De Denker Aantal blokjes: 4.332 72,5 x 39,5 x 59 CM Schaal 1:1 Oorspronkelijk ontwierp Auguste Robin dit beeld als onderdeel van zijn onvoltooid gebleven beeldhouwwerk De poorten ban de hel. Hij besloot uiteindelijk om er een werk op zich van te maken. Het beeld stelt de gewone man voor die nadenkt over de zin van het leven. Een schril contrast met de publieke beeldhouwwerken in die tijd, die vaak helden of politici uitbeeldden. The Thinker van Rodin is daarentegen universeel en kan iedereen voorstellen, hoewel zijn houding ook intelligentie en heldhaftigheid verraadt. De brede rug van The Thinker versterkt de indruk dat de man in diepe meditatie verkeert; hij denkt alleen met zijn verstand, maar met elke spier van zijn lichaam. "Het was een genot om van dit fantastische beeld een replica in LEGO blokjes te maken. Mijn creatie heeft dezelfde afmetingen als de eerste versie die Rodin van the Thinker creëerde. Het was niet gemakkelijk om de houding van het lichaam over te nemen en ik sta er versteld van dat Rodin op deze schaal zo'n grote detaillering heeft kunnen bereiken." |
|
|
|
De Kat van Gayer-Anderson Aantal blokjes: 970 42 CM Schaal 1:1 Gayer-Anderson Cat is een bronzen beeldhouwwerk dat vernoemd is naar de verzamelaar die het beeld aan het British Museum schonk. Op röntgenfoto's zijn over het hele lichaam van de kat kleine vierkanten deeltjes te zien. Bij analyse bleken dit kernpitten te zijn, war erop wijst dat het kunstwerk vervaardigd is met de verloren-wastechniek. Het beeld draagt een zilveren halsband en een plaatje rond de nek. Op het plaatje staat een afbeelding van het Oedjat-oog, een eerbetoon aan de havikgod Horus. De neus en oren van de kat zijn doorboord met gouden ringen. De oogholten zouden oorspronkelijk met een steen ingelegd zijn om de realistische indruk te vergroten. De kat stelt de godin Bastet voor en diende waarschijnlijk voor een tempel waar Bastet aanbeden werd. Zoals de Egyptische traditie voorschrijft, rust de staart van de kat tegen de rechterzijde van haar lichaam. Het beeld is een iconische weergave van een oude Egyptische kat en is een van de bekendste niet-menselijke kunstwerken uit die periode. "Het brons van het originele beeld is donker verkleurd en daarom heb ik bij deze replica gekozen voor donkergroene blokjes. Ook de gele ringen bestaan uit LEGO elementen. Ik heb ze gebruikt om de gouden juwelen van het origineel weer te geven." |
|
|
|
Venus van Milo Aantal blokjes: 18.483 202 x 36 CM Schaal 1:1 De Venus de Milo, ook wel bekend als Aphrodite van Milos, is een schoolvoorbeeld van Hellenistische sculptuur. Ze werd op 8 april 1820 ontdekt door een boer op Milos, een eiland in de Egeïsche Zee. Het beeld, dat de Griekse godin van de liefde en de schoonheid Aphrodite voorstelt, wordt sindsdien bewaard in het Louvre te Parijs. Al bij de ontdekking ontbraken de beide armen. Archeologen denken dat ze in de ene hand een appel hield en dat haar andere hand op haar knie rustte en haar kleed vasthield. Haar gezicht is symmetrisch ondanks de bijna S-vormige houding. De lichte draaiing van de heupen en de kleine torso zijn kenmerkend voor de Hellenistische periode. "Ik heb meer dan honderd uur gebouwd aan mijn LEGO replica van de Venus van Milo. Ik heb getracht de rondingen van het beeld te behouden, maar speelde tegelijkertijd met de rechthoekige vorm van de blokjes. Het moeilijkste was echter om de plooienval van het kleed weer te geven. De warme kleurschakering van de witte blokken lijkt op de marmerkleur van het originele beeldhouwwerk." |
|
|
|
Cello Aantal blokjes: 7.695 140 x 46 x 28 CM "Ik heb deze, geheel uit LEGO blokjes bestaande, levensgrote cello gemaakt om kinderen aan te sporen de wereld van de muziek te ontdekken. Hoewel deze cello er heel echt uitziet, kun je er beter niet op spelen; hij klinkt nogal LEGO! (2009)" |
|
|
|
Gray / Grijs Aantal blokjes: 23.678 114 x 114 x 38 CM "Een stap in het duister is moeilijk. Ik was vroeger advocaat. Daar was op zich niks mis mee, maar ik heb altijd geweten dat er diep in mij een ander, kunstzinnig 'ik' verscholen zat. Op een dag besloot ik om de kunstenaar in mij naar buiten te laten komen en daar heb ik nooit spijt van gehad. (2009) |
|
|
|
Yellow / Geel Aantal blokjes: 11.014 89 x 71 x 33 CM "Yellow is waarschijnlijk mijn bekendste kunstwerk. Het trekt steeds weer de aandacht van jong en oud. Hoe dit komt? Ik denk dat wie zich openstelt voor de wereld een gevoel van inkeer beleeft dat volwassenen kunnen waarderen. En kinderen? Zij vinden de gele ingewanden die op de vloer druipen misschien 'cool'. Voor mij gaat dit werk over de metamorfose die ik heb beleefd tijdens mijn reizen." |
|
|
|
Red Face Mask/Rood gezichtsmasker Aantal blokjes: 10.770 122 x 102 x 46 CM "Red Face Mask is een zelfportret op basis van ontelbare foto's van mijn hoofd vanuit verschillende invalshoeken. Ik heb meer dan een maand aan dit buitengewoon grote beeld gewerkt." |
|
|
|
Swimmer / De Zwemster Aantal blokjes: 10.980 33 x 198 x 75 CM "Dit werk toont een zwemster die gedeeltelijk boven het wateroppervlak uitkomt. Het ondergedompelde deel kan de toeschouwer aanvullen met zijn verbeelding. Het maken van Swimmer nam 15 dagen in beslag." |
|
|
|
Circle Torso / Bolhoofd Aantal blokjes: 10.305 88 x 53 x 38 CM "Leve de verschillen! Als iedereen hetzelfde hoofd zou hebben, zou de wereld nogal saai zijn, toch? Dus welke vorm past bij u: de bol, de kubus of de piramide? En welk kleur kiest u?" |
|
|
|
Triangle Torso / Piramidehoofd Aantal blokjes: 9.147 88 x 60 x 38 CM "Leve de verschillen! Als iedereen hetzelfde hoofd zou hebben, zou de wereld nogal saai zijn, toch? Dus welke vorm past bij u: de bol, de kubus of de piramide? En welk kleur kiest u?" |
|
|
|
Square Torso / Kubushoofd Aantal blokjes: 9.957 88 x 48 x 38 CM "Leve de verschillen! Als iedereen hetzelfde hoofd zou hebben, zou de wereld nogal saai zijn, toch? Dus welke vorm past bij u: de bol, de kubus of de piramide? En welk kleur kiest u?" |
|
|
|
Sing / Zing Aantal blokjes: 8.189 142 x 70 x 38 CM "Ik werd geïnspireerd tot dit werk toen ik een vriendin zag optreden. Ik werd zo gegrepen door haar zang dat ik het idee meteen op een zakdoek schetste. Zij was één met de muziek en dat wilde ik vastleggen." |
|
|
|
Desintegration/ Desintegratie Aantal blokjes: 10.124 89 x 81 x 15 CM "Pas op voor de stormen van het leven die onze individualiteit aantasten. Blijf sterk!" |
|
|
|
Kissing / De Kus Aantal blokjes: 2.170 36 x 28 x 25 CM "Een kus kan zoveel betekenen. Kussen kan ter begroeting van vrienden en familie, maar ook ten afscheid. Kussen kan staan voor 'dankjewel', 'blij je te zien' of een andere vorm van appreciatie. Deze kus drukt echter het meest complexe van alle gevoelens uit: 'Ik hou van jou'. (2010)" |
|
|
|
Everlasting / Voor Eeuwig Aantal blokjes: 10.584 105 x 85 30 CM "Liefde is voor eeuwig. Liefde gaat tot voorbij de jeugd, het bierbuikje, het mooie lange haar. Dat maakt liefde zo mooi. (2010)" |
|
|
|
Step-ladder / Trapladder Aantal blokjes: 4.054 66 x 26 x 20 CM "Soms hoef je alleen maar naar jezelf te kijken als je op zoek bent naar een opstapje. We kunnen allemaal meer dan we denken." |
|
|
|
Think! / Denk! Aantal blokjes: 3.164 66 x 107 x 56 CM "Welke vorm hebben onze gedachten? Het zijn de primitieve bouwstenen van ons bestaan. Welke gedachte is de sleutel die je geest kan bevrijden? Het leek me interressant om een kunstwerk te maken waarin kleuren en minimensjes onze hersenen vullen met ideeën en blokjes. (2009)" |
|
|
|
Apples / Appels Aantal blokjes: 1.292 25 x 40 x 25 CM "Deze appels waren bedoeld als schaalexperiment. Nadat ik een appel op ware grote heb nagebouwd, heb ik mezelf uitgedaagd om een veel grotere te maken." |
|
|
|
Untitled / Zonder Titel Aantal blokjes: 3.259 100 x 80 CM "Het is heerlijk om een driedimensionaal medium (LEGO blokjes) te gebruiken als tweedimensionaal medium (een schilderij). Vooral wanneer het een portret is. (2008)" |
|
|
|
Writer / Schrijver Aantal onderdelen: 3.210 88 x 63 x 28 CM "Laat je ideeën de vrije loop. Als je je creativiteit los laat, zoals tijdens het schrijven, bij kunst, bij muziek of wat dan ook, dan zullen je ideëen hun eigen leven gaan leiden. Dus denk groot en laat ze uitkomen." |
|
|
|
Tall Pencil / Lang Potlood Aantal blokjes: 9.800 229 x 30 x 30 CM "Dit is een reusachtig potlood, veel langer dan ik. Een fantastisch ding om mee op het plafond te schrijven. Iets wat ik altijd al heb willen doen. (2010)" |
|
|
|
Globe / Wereldbol Aantal blokjes: 2.253 43 x 38 x 38 CM "Een bol van LEGO blokjes maken, is een kunst op zich. Dat ik deze kunst onder de knie kreeg, was dan ook een belangrijke stap in mijn artistieke ontwikkeling. De dag dat ik dit project wist te realiseren, was een dag van puur geluk. Het is misschien een cliché, maar het blijft leuk om de wereld in je handen te houden." |
|
|
|
Polar Bear/ Ijsbeer Aanal blokjes: 5.461 "De bewegingen of de persoonlijkheid van een dier weergeven is heel wat anders dan emotie en gevoel uitdrukken via de beeldentaal die wij als mensen kennen. In deze ijsbeer heb ik de onderzoekende aard van een jong beertje willen laten zien en ik heb geprobeerd de kenmerken over te brengen die deze kwetsbare diersoort in zich heeft." |
|
|
|
Bob Aantal blokjes: 1.180 64 x 64 CM "Dit is het portret van een muzikant die Bob heet. Ik heb het binnen een week gemaakt voor een Amerikaanse tentoonstelling in 2011, samen met de portretten van Janis en Jimi. (2011)" |
|
|
|
Janis
Aantal blokjes: 1070 64 x 64 CM "Dit is het portret van een muzikant die Bob heet. Ik heb het binnen een week gemaakt voor een Amerikaanse tentoonstelling in 2011, samen met de portretten van Janis en Jimi. (2011)" |
|
|
|
Jimi Aantal blokjes: 1.203 64 x 64 CM "Dit is het portret van een muzikant die Bob heet. Ik heb het binnen een week gemaakt voor een Amerikaanse tentoonstelling in 2011, samen met de portretten van Janis en Jimi. (2011)"
|
|
|
|
Warhol Aantal blokjes: 1.657 63 x 63 CM "Andy Warhol was een grootmeester van de popart en ik wilde hem hulde brengen met speelgoed uit de popcultuur." |
|
|
|
Mickey (Gold) / Mickey (van goud) Aantal blokjes: 1.228 66 x 51 CM Mickey, tijdloos icoon van de popcultuur, vertegenwoordigt voor mij een gouden .... |
|
|
|
Hugman / Knuffelman Aantal blokjes: 273 38 x 15 x 13 CM "Op een dag besloot ik mij aan een soort street art te wagen. Omdat ik toch al bekend stond als 'de steentjeskunstenaar' moest ik die steentjes nu ook maar gebruiken. In het begin wist ik niet zo goed hoe ik het moest aanpakken. Totdat ik mijn eigen manier vond om mijn tags te zetten: Hugman was geboren. Hugman houdt van omhelzingen en knuffelt heel graag. Dat doet hij met wegwijzers, fietsenrekken, bomen... Eigenlijk knuffelt hij alles waar hij zijn armen omheen kan slaan! (2010) |
|
|
|
Peace Symbols / Vredessymbolen Aantal blokjes: 3.720 76 x 76 x 10 CM "Wat heb je nodig om vrede te stichten? Vreedzame samenwerking van alle kleuren ter wereld! Dit kunstwerk is gemaakt van duizenden gerecyclede steentjes." |
|
|
|
Courtney Black & Gold / Courtney in zwart
en goud. Aantal blokjes: 1.032 56 x 46 CM |
|
|
|
Courtney in Red / Courtney in Rood Aantal blokjes: 1.217 56 x 46 CM "Dit is een portret van mijn partner en muze Courtney, die sinds jaar en dag een man tolereert die de hele dag met LEGO blokjes speelt. Ze heeft me nog nooit gevraagd om een andere baan te zoeken! (2007)" |
|
|
|
Skulls / Schedels Aantal blokjes: 12.444 (elk) 93 x 55 x 10 CM (elk) "In Skulls wilde ik kinderspeelgoed in contact brengen met thema's als de menselijke schedel. Vandaag de felle kleuren. Dit werk kostte me ruim drie griezelweken." |
|
|
|
Skulls / Schedels Aantal blokjes: 12.444 (elk) 93 x 55 x 10 CM (elk) "In Skulls wilde ik kinderspeelgoed in contact brengen met thema's als de menselijke schedel. Vandaag de felle kleuren. Dit werk kostte me ruim drie griezelweken." |
|
|
|
Skulls / Schedels Aantal blokjes: 12.444 (elk) 93 x 55 x 10 CM (elk) "In Skulls wilde ik kinderspeelgoed in contact brengen met thema's als de menselijke schedel. Vandaag de felle kleuren. Dit werk kostte me ruim drie griezelweken." |
|
|
|
Skulls / Schedels Aantal blokjes: 12.444 (elk) 93 x 55 x 10 CM (elk) "In Skulls wilde ik kinderspeelgoed in contact brengen met thema's als de menselijke schedel. Vandaag de felle kleuren. Dit werk kostte me ruim drie griezelweken." |
|
|
|
Skulls / Schedels Aantal blokjes: 12.444 (elk) 93 x 55 x 10 CM (elk) "In Skulls wilde ik kinderspeelgoed in contact brengen met thema's als de menselijke schedel. Vandaag de felle kleuren. Dit werk kostte me ruim drie griezelweken." |
|
|
|
Zwaluw en Lot us |
|
|
|
Mask / Maske Aantal blokjes: 18.509 180 x 74 x 61 CM "Maskers zijn universeel. Ze houden verborgen wat verborgen moet blijven en tonen slechts datgene wat we een anderen willen laten zien. Mask is bedoeld als reflectie op het onthullen van ons ware 'ik'. We zetten zo vaak een ander gezicht op dat we uiteindelijk onze wezenlijke persoonlijkheid niet meer terug kunnen vinden. Mask wijst op deze façade waarachter we ons verstoppen." |
|
|
|
Loves me not / Houdt niet van mij Aantal blokjes: 10.213 152 x 56 x 46 CM "Liefde is voor altijd. Lang nadat de geliefde afscheid heeft genomen, dragen we hem of haar nog steeds in ons hart. En dat maakt de liefde zo mooi. (2010)" |
|
|
|
Green Torso / Groene Torso Aantal blokjes: 8.990 76 x 68,5 x 38 CM "Hebt u zich ooit zo gevoeld?" |
|
|
|
Hands / Handen Aantal blokjes: 15.161 99 x 56 x 64 CM "Dit stuk is mijn nachtmerrie, letterlijk. Mijn handen zijn mijn belangrijkste gereedschap. Hands is een werk van meer dan 15.000 blokjes waaraan in drie weken gewerkt heb." |
|
|
|
Ascension / Hemelvaart Aantal blokjes: 7.124 96 x 25 x 40 CM "Wat brengt jou in de zevende hemel? Liefde? Geloof Suceces? En waar ga je naartoe als je eenmaal opgestegen bent? In dit werk onderzoek ik het idee van dat opstijgen, het naar hogere sferen gaan, maar zonder eerst de dood te ervaren. Waar denkt u dat u heen zult gaan?"
|
|
|
|
Dark Despair / Donkere Wanhoop Aantal blokjes: 11.274 81 x 71 x 43 CM "Wanneer kinderen onzichtbaar willen zijn, houden ze gewoon hun handen voor hun ogen zodat ze de wereld niet meer zien. Ze nemen dan aan dat de wereld hen ook niet meer kan zien. Op onze donkerste momenten blijven we ook als volwassene soms dit trucje gebruiken. (2009)" |
|
|
|
My Boy / Mijn Kleine Jongen Aantal blokjes: 22.590 97 x 104 x 61 CM "Verlies in combinatie met liefde is één van de terugkerende thema's in mijn werk. Voor My Boy heb ik mij laten inspireren door een triest verhaal van mijn ouders. Na het horen ervan ben ik direct aan dit kunstwerk begonnen. Ik heb er twee maanden aan gewerkt. (2009)" |
|
|
|
Dinosaur Skeleton / Skelet van Dinosaurus Aantal blokjes: 80.020 108 x 101 x 597 CM "Omdat ik bij mijn tentoonstellingen zoveel kinderen zie, wilde ik hen bedanken door een kunstwerk speciaal voor hen te maken. Hoe kon dat beter dan met een dinosaurus? Dinosaur Skeleton is een van mijn grootste creaties. Ik had een hele zomer nodig om het idee te realiseren en ik werd er bijna gek van." |
|
|
|
Blue Guy Sitting / Zittende Blauwe Man Aantal blokjes: 21.054 118 x 73 x 95 CM "Deze man staat bij elke tentoonstelling met aan zijn zijde een lege stoel. Overal ter wereld gaan mensen graag met hem op de foto terwijl ze zijn houding nabootsen. Ik vermoed dus dat hij er sympathiek uitziet!" |
|
|
|
Zelf bouwen |
Lees ook: Emmet onthult evenbeeld tijdens perspresentatie LEGO Film dvd (18-06-2014) The Art of The Brick kunstenaar in RTL Late Night (29-05-2014) The Art of The Brick is open! (28-05-2014) Kunstenaar bouwt Nederlands icoon van LEGO (24-05-2014) The Art Of The Brick komt naar Nederland!!! (15-02-2014) Koninklijk bezoek voor LEGO Expositie (28-01-2014) LEGO tentoonstelling The Art of the Brick in Brussel! (25-12-2013) LEGO kunstenaar exposeert in New York (21-06-2013) Mona Lisa van LEGO (27-08-2011) LEGO artiest laat LEGO noppen in zijn duim tatoeëren (14-07-2010) Advocaat wordt fulltime LEGO Artiest (12-04-2010) Allerlei wilde dieren van LEGO in de dierentuin! (04-04-2010) Kunstenaar maakt wereld kunst met LEGO (14-03-2010) CNN interviewt LEGO kunstenaar Lees verder... |