02 september 2016 |
Wereldwijde omzet van de LEGO Group met 10 procent toegenomen |
Billund
(Denemarken) -
De LEGO Groep heeft in het eerste
halfjaar van 2016 een omzet van 15.692 miljoen Deense kroon gerealiseerd
en meer geïnvesteerd in internationale capaciteitsuitbreiding om
voorbereid te zijn op toekomstige groei. De omzetgroei is het resultaat van innovaties in succesvolle productlijnen, zoals LEGO® City en LEGO NINJAGO, maar ook van het volledig nieuwe thema LEGO NEXO KNIGHTS. De groei was met name sterk in Europa en Azië. Beide regio's lieten een omzetgroei van dubbele cijfers zien. Op het Amerikaanse continent bleef de verkoop echter gelijk ten opzichte van het jaar ervoor. Belangrijkste cijfers van het interim-resultaat van 2016:
President en CEO van de LEGO Groep, Jørgen Vig Knudstorp, gaf de volgende toelichting op het financiële resultaat: "Het is onze ambitie om nog veel meer kinderen over de hele wereld leuke en creatieve LEGO producten te bieden, en het is fantastisch voor ons om te zien dat kinderen overal ter wereld plezier aan onze producten beleven. De hoge groeicijfers die we al meer dan tien jaar realiseren, laten zien dat kinderen nooit zijn uitgespeeld met LEGO stenen. Deze resultaten zijn te danken aan het harde werk van meer dan 18.000 LEGO collega's over de hele wereld." Bevredigende omzetgroei In de eerste helft van 2016 heeft de LEGO Groep een groei van dubbele cijfers gerealiseerd in Europa en Azië. Op het Amerikaanse continent bleef de verkoop echter gelijk ten opzichte van het jaar ervoor. "Het is vooral indrukwekkend dat we zo'n hoge groei blijven zien in Europa, de regio met de meest volwassen markten voor ons. Tegelijkertijd zijn we bijzonder tevreden over de hoge groei in Azië, waar we aanzienlijk hebben geïnvesteerd in capaciteitsuitbreiding. We zijn ons ervan bewust dat we in de Verenigde Staten niet de initiatieven hebben ontplooid en de ondersteuning hebben geboden die nodig waren om de hoge groei in stand te houden. Daarom hebben we de samenwerking met onze klanten geïntensiveerd en zijn we meer initiatieven gestart om de verkoop in de Amerikaanse markt te stimuleren", zegt Executive Vice President en Chief Financial Officer John Goodwin. Productlijnen zoals LEGO City, LEGO Creator, LEGO Technic, LEGO NINJAGO en LEGO Star Wars™ hebben het eerste halfjaar wereldwijd zeer goede resultaten laten zien. Bovendien heeft het nieuwe thema LEGO NEXO KNIGHTS, dat aan het begin van het jaar op de markt kwam, een goede start gemaakt. "De LEGO stenen en het LEGO bouwsysteem bieden eindeloze mogelijkheden voor creatief speelplezier. Bij het nieuwe thema LEGO NEXO KNIGHTS hebben we met bouwsets, digitale spelletjes en een inspirerende wereld fysiek en digitaal spel op een zeer succesvolle manier gecombineerd", aldus John Goodwin. Aanzienlijke investeringen in capaciteitsuitbreiding voor de toekomst De LEGO Groep bleef ook in de eerste helft van 2016 wereldwijd flink investeren. In Jiaxing, China is met de productie van LEGO elementen begonnen en tot 2017 zal deze nieuwe fabriek verder worden uitgebreid. In Monterrey, Mexico wordt flink gewerkt aan uitbreiding van de spuitgiet-, verwerkings- en opslagcapaciteit, waardoor de productie in de toekomst kan worden verdubbeld. In Hongarije zijn in de eerste helft van 2016 de werkzaamheden begonnen om de fabriek in Nyíregyháza uit te breiden, waardoor de capaciteit daar kan worden verdubbeld. De stevige groei van het bedrijf vertaalt zich ook naar het personeelsbestand. Ter ondersteuning van de verdere groei en globalisering heeft de LEGO Groep in de eerste helft van 2016 meer dan 3500 nieuwe collega's aangetrokken. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat een toename van ruim 24 procent. Daarmee heeft de LEGO Groep wereldwijd momenteel 18.500 medewerkers in dienst. "Met onze capaciteitsuitbreidingen en een flink aantal nieuwe medewerkers willen we ervoor zorgen dat het bedrijf kan inspelen op toekomstige wensen van consumenten en nieuwe markttrends. Deze investeringen in mensen en infrastructuur zullen uiteraard effect hebben op onze winstgroei op de korte termijn. Ze passen echter bij ons langetermijndoel om in de toekomst meer kinderen op meer plekken in de wereld een hoogwaardige, creatieve speelervaring te bieden", aldus John Goodwin. Verantwoordelijkheid blijven nemen De LEGO Groep wil een positieve bijdrage leveren aan de planeet. Een van de vele initiatieven die worden ontplooid voor een verantwoordelijke bedrijfsvoering is vergroting van de energiebesparingen. Een manier waarop het bedrijf dit probeert te realiseren is door het wereldwijde energieverbruik van de LEGO Groep in evenwicht te brengen met de productie van hernieuwbare energie. "We nemen deel aan het Climate Savers-programma van de World Wildlife Foundation en in het kader daarvan hebben we ons ten doel gesteld de energie-efficiëntie tussen 2013 en 2016 met tien procent te verbeteren. We zijn er trots op dat we dit doel met een totale verbetering van 16 procent ruimschoots hebben gehaald”, zegt John Goodwin. In april 2016 hebben we bekendgemaakt dat we gaan investeren in het offshore windmolenpark Burbo Bank Extension voor de kust van het Verenigd Koninkrijk. Dit is een belangrijke stap in ons streven om tegen 2020 het volledige energieverbruik van de LEGO Groep te compenseren met de productie van hernieuwbare energie. Voor deze investering heeft het moederbedrijf van de LEGO Groep, KIRKBI A/S, de handen ineengeslagen met DONG Energy en PKA. De hoeveelheid CO2-vrije energie die het park kan produceren, is gelijk aan het totale jaarlijkse energieverbruik van meer dan 230.000 huishoudens. Naar verwachting is het windmolenpark in de eerste helft van 2017 volledig operationeel. De LEGO Groep is in de eerste helft van 2016 verdergegaan met het opzetten van het in 2015 aangekondigde Sustainable Materials Centre. Met dit centrum wil de LEGO Groep ervoor zorgen dat tegen 2030 voor de productie van LEGO producten, inclusief de verpakkingen, alleen nog maar duurzame grondstoffen worden gebruikt. Ongeveer 70 van de naar verwachting 100 medewerkers die zich op deze geweldige uitdaging gaan storten, zijn inmiddels met het project bezig en het gebouw waarin het Sustainable Materials Centre zal worden gevestigd, wordt momenteel ontworpen. "Voor de LEGO Groep is investeren in een verantwoordelijke bedrijfsvoering een kernzaak, en we willen het effect van ons bedrijf op het milieu blijven terugdringen. Daartoe ontplooien we allerlei initiatieven die gefocust zijn op energie-efficiëntie en hernieuwbare energie. Ook onze zoektocht naar duurzame materialen is een belangrijk aspect waarmee we ons de komende jaren intensief zullen bezighouden", aldus John Goodwin. |
|
Lees ook: Omzetgroei LEGO in 2015: 19 procent (01-03-2016) Bol.com geeft aan schaarste LEGO te verwachten rondom Sinterklaas (29-11-2015) LEGO moet uitbreiden om aan de vraag te kunnen voldoen (23-10-2015) 18 procent omzet groei wereldwijd in eerste helft 2015 (14-09-2015) Resultaten van de LEGO Groep van 1995 tot 2014 op een rij (26-02-2015) LEGO geeft persconferentie over resultaten 2014 (25-02-2015) LEGO haalt Ferrari in als 's werelds beste merk (23-02-2015) Verkoop LEGO stijgt 15% in eerste helft 2014 (06-09-2014) LEGO grootste speelgoedproducent ter wereld! (06-09-2014) Kirkbi A/S de eigenaar van het merk LEGO (29-07-2014) Mattel gaat met overname de strijd tegen LEGO aan (01-03-2014) Productinnovatie zorgt voor goede resultaten van LEGO Groep in 2013 (01-03-2014) LEGO groeit tegen de trend in (23-10-2013) LEGO stijgt boven Hasbro uit: meer winst in 2013 (06-09-2013) De Sinterklaas en Kerst favorieten van de LEGO Groep (06-09-2013) LEGO boekt recordwinst in 2012 (21-02-2013) LEGO in top 3 sterkste merken van Nederland (12-12-2012) Meisjes bouwen mee aan succes LEGO (11-12-2012) LEGO in onderzoek editie NL (29-11-2012) Games doen goede zaken voor LEGO (26-10-2012) LEGO werft duizend man na omzetstijging (06-09-2012) LEGO groeit in dalende markt (06-09-2012) LEGO voor meisjes slaat aan (05-09-2012) LEGO verpulvert records speelgoedmarkt (23-08-2012) LEGO Bouwt winst uit (02-03-2012) LEGO populair bij Sinterklaas. (27-11-2011) LEGO op plaats 65 in merken top 100 van 2010 (25-05-2011) LEGO vindt de crisis heerlijk (19-01-2011) Goed eerste half jaar voor LEGO (11-09-2010) The Brick en Annual report weer verkrijgbaar (03-05-2010) LEGO België maakt winst (21-04-2010) LEGO maakt ook in 2009 winst! (16-03-2010) LEGO maakt ook in 2008 weer winst! (25-02-2009) K'nex moeilijk verkrijgbaar: LEGO wint marktaandeel terug. (01-12-2008) Indiana Jones stuwt winst LEGO (13-08-2008) Weer een goed jaar voor LEGO (21-02-2008) Speelgoedgigant LEGO boomt in Oost-Europa (06-02-2008) Winst LEGO beter dan verwacht. (02-09) Lees verder... Sinterklaasaankopen LEGO nummer 1 Lees verder... LEGO doet het goed bij Sinterklaas! Lees verder... Sinterklaas koopt LEGO of MEGABLOCKS Lees verder... LEGO verkoopt goed tijdens sinterklaas 2005 |