Kunnen FIRST®
LEGO® League (FLL®) teams
de kwaliteit van voedsel verbeteren door manieren te vinden
voedselbesmetting te voorkomen? Met het challenge thema van 2011 Food
Factor, zullen meer dan 200.000 kinderen in de leeftijd van 9 tot 15
jaar uit meer dan 55 landen het onderwerp van voedselveiligheid
verkennen en onderzoek doen naar de mogelijke punten van besmetting van
ons voedsel - van blootstelling aan insecten en dieren, tot onsteriele
verwerking en transport, tot onhygiënische bereiding en de opslag - om
vervolgens manieren te vinden om vervuiling te voorkomen of te
bestrijden. In de Food Factor Challenge zullen teams een autonome robot
bouwen, testen en programmeren met behulp van LEGO MINDSTORMS®
NXT om een set van voedselveiligheidmissies op te lossen, alsmede
onderzoeken, ontwikkelen en delen van hun innovatieve voedselveiligheid
oplossing.
Project. Denk er eens over na Voedsel begint met bederven vanaf het
moment dat het geoogst wordt. Al eeuwenlang werken mensen om hun voedsel
te beschermen en veilig te houden.
De technologie is door de eeuwen heen misschien veranderd, maar al deze manieren om je voedsel veilig te houden, worden vandaag de dag nog steeds gebruikt. Misschien haal jij je eten uit een elektrische koelkast of vriezer in plaats van een ijsbak, koelhuis, of ondergrondse bergplaats. Misschien loop je naar het keukenkastje voor gevriesdroogde tussendoortjes in plaats van de rokerij voor warmtegedroogde groenten. In plaats van een kleipot maak je misschien een glazen pot open, een plastic voorraad bakje, een vacuüm verpakking of een aluminium blik.
Met de ontdekking van de microscoop ontdekten wetenschappers bacteriën, parasieten en andere gevaren voor ons voedsel en onszelf. Pasteuriseren, koelen, invriezen, vacuüm verpakken en bestralen zijn normale technieken geworden toen wetenschappers en ingenieurs nieuwe manieren ontdekten om voedsel steeds langer en langer veilig te houden.
Tegelijkertijd ontdekten andere wetenschappers en ingenieurs betere pesticiden, ongediertebestrijders en medicijnen voor boerderijdieren. Uitvinders ontworpen nieuwe machines voor het planten en oogsten. Deze uitvindingen stelden boeren in staat meer voedsel te verbouwen dan hun eigen families en buren nodig hadden. Voedsel begon steeds verder te reizen vanaf de plek waar het verbouwd was. Vandaag de dag heeft het voedsel dat je eet misschien wel honderden of duizenden kilometers afgelegd voordat het bij jou terecht is gekomen.
Hoe werken een dierenarts, een
fabrieksarbieder, een natuurkundige, een vrachtwagenchauffeur, een
wiskundige, een boer, een microbioloog, een diëtist, een arts, een
magazijnmedewerker, een chemicus, een kruidenier, een technicus, een
ingenieur, een inspecteur en een programmeur samen om jouw voedsel
veilig te houden? Ieder heeft zijn of haar rol om er voor te zorgen dat
het voedsel dat jij eet, helpt om jou te laten groeien en gezond te
blijven. Wat doen ze daarvoor? Jouw projectopdracht van dit seizoen is om voedsel te onderzoeken en een manier te vinden om het veiliger bij jou terecht te laten komen . Een aantal vragen om over na te denken terwijl je onderzoek doet: waar komt je voedsel vandaan? Hoe wordthet verbouwd? Waar is het geweest? Wie heeft het bewerkt? Hoe is het in jouw keukenkastje terecht gekomen? Wie heeft het onderweg beschermd? Hoe hebben ze bederf en besmetting weten te voorkomen? Hoe hebben ze bepaald welk voedsel goed was en wat bedorven of besmet was? Wanneer je weet wat de gevaren zijn waar je voedsel aan bloot staat en wie er helpt om het te beschermen, kun je onderzoek verrichten. Wat zou er fout kunnen gaan? Hoe zou jouw voedsel besmet of bedorven kunnen raken? Hoe kan jouw team helpen om één van deze problemen te voorkomen? Hoe zou jouw team voedsel kunnen beschermen of conserveren? Ieder team lid – begin om goed rond te kijken in je eigen keuken. Wat voor voedsel vind je daar? Hier volgen wat dingen om naar op zoek te gaan:
Ieder team lid – Maak een lijst van 5
etenswaren die je hebt gevonden en hoe deze opgeslagen zijn. Vind daarna
uit hoe je er aan gekomen bent. Heb je het zelf verbouwd? Heb je het mee
naar huis genomen van de markt of winkel? Is het bij je thuis bezorgd?
Heb je het geplukt in een boomgaard of uit de tuin? Heeft een
familielid, buurman/vrouw of vriend het aan je gegeven? Bedenk hoe ieder
item beschermd is tegen besmetting. Bedenk hoe ieder item beschermd is
tegen bederf. Als team – Vervolgens kijk je naar de lijstjes van alle andere teamleden. Bespreek alle etenswaren op ieders lijst. Kies één voedselsoort om met je team te gaan onderzoeken. Houd het simpel; kies een etenswaar met minder dan 7 ingrediënten. Je wilt onderzoek doen naar iedere stap die jouw etenswaar heeft doorlopen tijdens zijn weg van de grond (waar het is verbouwd) tot de tafel (waar het is opgegeten). Je wilt erachter komen wat alle problemen rond besmetting en bederf zijn. Je wilt leren hoe deze problemen tegenwoordige worden gedetecteerd en voorkomen. Overweeg een paar van de vragen te gebruiken uit “de reis van ’jouw etenswaar (hieronder) terwijl je alle mogelijkheden verkent. Leer zoveel als je kan over ieder ingrediënt in het voedsel dat jouw team heeft gekozen.
De reis van jouw etenswaar/voedsel
Als team Nadat je hebt ontdekt wat de reis van
jouw voedsel van grond naar tafel is, zoek dan uit waar jouw voedsel kan
bederven of besmet kan raken. Kies één van de problemen die je ontdekt
doe daar onderzoek naar.. De uitdaging voor jouw team is om een
innovatieve oplossing te bedenken die het gekozen probleem voorkomt of
oplost. Misschien ontdek je dat jouw voedsel
gevaar loopt door een natuurlijke aanval van parasieten, bacteriën of
andere microben. Misschien is het probleem van jouw voedsel door mensen
ontstaan (zoals schimmels of onkruidverdelgers, een pesticide, of giftig
afval), een vreemd object (een steen, vuil, glas, metaal), een verkeerd
ingrediënt, of medicatie van een ziek dier dat zijn weg heeft gevonden
naar het voedsel. Hoe kan dat probleem zijn ontstaan? Denk hier over na. Informatiebronnen die je misschien
gebruikt om naar informatie te zoeken zijn: verslagen, boeken,
tijdschriften en websites. Overweeg een enquete te houden. Doe navraag
bij deskundigen die in jouw gemeenschap werken. Gebruik alle
onderzoeksmiddelen die je beschikbaar hebt. Wees bereid om jouw
informatiebronnen te delen. Wanneer je onderzoek doet naar de reis van jouw voedsel en de problemen rondom besmetting en bederf, zoek dan een deskundige die er voor zorgt dat het voedsel van jouw team veilig blijft. Hielp de wetenschapper, dierenarts of ingenieur bij het groeiproces? Controleerde een inspecteur het? Wie sloeg het op, verscheepte, conserveerde en verpakte het? Wie heeft het getest? Was er een overheidsinstantie bij betrokken? Wie beslist wat veilig is en wat niet veilig is om te eten?
Bedenk een vernieuwende oplossing Nu dat je team heeft besloten om welk besmettings- of bederfprobleem het gaat, ontwikkel je een vernieuwende oplossing die het probleem aan zal pakken – een nieuw idee of een verbetering van iets dat al gedaan wordt. Wat wordt er al gedaan om het probleem van jouw team te verhelpen? Wat zou er gedaan kunnen worden? Wat is er voor nodig om de oplossing van jouw team te laten slagen? Hoe zal jouw oplossing helpen bij de bescherming van jouw voedsel? Een geweldige oplossing heeft alle verbeeldingskracht en vernuftigheid nodig die jouw team kan verzamelen. Het kan zo makkelijk lijken dat je je gaat afvragen waarom het probleem eigenlijk bestaat.
Deel met anderen Vertel nu anderen over het probleem dat
je onderzocht hebt en hoe jouw oplossing precies kan helpen. Jij kiest
zelf hoe je deelt wat je geleerd hebt. Geef een presentatie. Bouw een
website. Voer een toneelstuk op. Teken een stripverhaal. Doe een rap.
Maak een poster. Deel flyers uit. Schrijf een gedicht, lied of verhaal. Bedenk wie er geholpen wordt met jouw oplossing. Hoe kun je het hen laten weten? Is het mogelijk jouw onderzoek en oplossing te presenteren aan wetgevers, artsen, ingenieurs of groepen die al helpen bij jouw probleem? Wat is de beste manier om jouw publiek bij te brengen/te leren over het probleem en de oplossing? Jouw presentatie kan simpel of uitvoerig zijn, serieus of bedoeld om mensen aan het lachen te brengen terwijl ze leren.
Presenteer jouw oplossing tijdens een toernooi Een overzicht van de projectprijzen die jouw team kan krijgen tijdens de Benelux finale is te vinden op www.firstlegoleague.nl. Een beschrijving van de onderdelen waarop gejureerd wordt is te vinden op www.firstlegoleague.nl. Informeer bij je regionale partner hoe dit voor het regionale toernooi geregeld is.
Hulp nodig om te beginnen? De Coach Wegwijzer voor het thema van 2011/2012, Food Factor, bevat meer informatie over FIRST® LEGO® League, de Food Factor missie, toernooien, jurering en prijzen.
Informatie en bronnen zijn ook beschikbaar op:
Als je nog meer vragen hebt, stuur dan een email naar fll@techniekpromotie.nl voor project ondersteuning. Vergeet hierbij niet je teamnaam en teamnummer te vermelden.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FLL teams...
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teams betalen 125 euro inschrijfgeld voor het project (een robotset schaffen ze zelf aan) en hebben tot half september de tijd om met hun robot en software te oefenen. Daarna worden de opdrachten (missies) bekendgemaakt en worden het wedstrijdveld en de missiemodellen van LEGO® verstuurd. Daarna hebben de teams minimaal acht weken de tijd om hun robot en onderzoekspresentatie voor te bereiden voor de finaledag in hun regio. Biomedische technologie is de combinatie van verschillende technische disciplines die artsen en ziekenhuizen helpt zodat zij hun patiënten weer kunnen helpen. Chemische technologie, werktuigbouwkunde, elektrotechniek en andere vormen van techniek worden gemixt met de traditionele biologische en medische wetenschappen om de gezondheidszorg verder te ontwikkelen.
Als, aan het einde van 1903, een race had
plaatsgevonden tussen de originele Ford “Model A” auto en het
eerste vliegtuig van de gebroeders Wright, dan zou het gelijk opgegaan
zijn – maar een paard zou hen beiden verslagen hebben. Als het een
wedstrijd zou zijn geweest om wie het meeste mee kon nemen, zouden de
auto en het paard gelijk opgegaan zijn en zouden ze allebei het
vliegtuig, met een nauwelijks te controleren vlucht op 37 meter
hoogte, verslagen hebben. Dat vliegtuig had minder snelheid dan een
paard en was minder goed te besturen, maar het was wel meteen
overduidelijk dat de verbazingwekkende technische vernieuwingen en
mogelijkheden, die aanwezig waren in het ontwerp, het reizen naar
voorheen ondenkbare hoogtes mogelijk zou maken. Houd dit in gedachten
als je jouw robot ontwerpt. De ervaring van het maken van een FLL
robot heeft slechts voor een deel te maken met de wedstrijdpunten die
tijdens de dag van het toernooi behaald kunnen worden. Voor wat de
technische jury betreft gaat het vooral om het IDEE dat telt!
Robot
Wedstrijd Missies
Kennis is macht.
ballen die de mat raken zijn ieder 4 punten waard.
Een grote vis in de basis is elk 3 punten waard (maar alleen als de kleine vis nog altijd de markering raakt – iedere plek van de markering is goed).
Pizza en ijs in de basis zijn ieder 7 punten waard.
– Over het algemeen geldt dat hoe verser je voedsel is en hoe minder ingrediënten erin zitten, hoe kleiner de kans is dat het besmet zal raken. Kleine boerderijen en visserijen dicht bij je woonplaats zijn een goede plek om vers voedsel te halen, maar veel kleine boerderijen worden minder uitgebreid gecontroleerd dan grote bedrijven. De gele boerderijvrachtwagen in de basis is 9 punten waard.
Als de robot de oostelijke muur raakt is dit 9 punten waard. (Denk aan regel 23)
De witte wijzer in de rode zone is 14 punten waard.
Als de hendel van de thermometer juist in zijn positie zit en het daarbij de lage rode temperatuur laat zien, dan is dit 20 punten waard (het handvat moet helemaal naar beneden vallen).
Ratten in jullie basis zijn ieder 15 punten waard (voor jullie alleen).
je krijgt alleen punten wanneer aan één van onderstaande voorwaarden voldaan is… … de oplegger in de Basis is 12
punten waard.
IEDERE boodschap-eenheid is 2 punten waard als de tafel al het gewicht draagt en geen ander gewicht dan de boodschap-eenheden (en eventueel het bloemstukje).
Bacteriën in de wasbak die niet aan al deze voorwaarden voldoen, worden verwijderd door de scheidsrechter (de “scheids”).
– Niet alle bacteriën zijn slecht. Er zijn zo’n duizend soorten goede bacteriën die in en op je lichaam leven, in totaal tientallen miljarden! Bacteriën doen allerlei goede dingen voor je en helpen je voedsel te verteren, zowel voor als nadat je het eet. Hoe komen we van de slechte bacteriën af zonder de functie van de goede bacteriën te beïnvloeden? Bacteriën zijn dit jaar de “Aanraak Penalty Objecten” zoals omschreven in de regels. Als je een aanraak penalty veroorzaakt, neemt de scheids een gele bacterie weg uit de wasbak mits deze aanwezig is, anders, mits aanwezig, uit de basis anders daar waar dit het beste uitkomt.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Veldopbouw. OVERZICHT
Stap
2 Rol de
mat uit op het gezogen oppervlak (rol nooit de mat uit op een gebied waar
het losse onderdeeltjes kan oppikken), zodat de afbeelding naar boven
wijst en de noordzijde naar de noord (dubbele) wand van de tafel wijst
(let op de plaatsing van de dubbele zijde op alle tafelafbeeldingen
hieronder). Stap
3 De mat is
kleiner dan het speeloppervlak zoals ontworpen. Schuif en richt de mat zo
dat er geen ruimte is tussen de zuidzijde van de mat en de zuidelijke
afscheidingswand. Centreer de mat in oost-westelijke richting (let
op gelijke ruimten aan de linker en rechterkant). Stap
4 Met
behulp van anderen, trek je aan beide uiteinden van de mat en wrijf iedere
golving weg vanuit het midden en controleer nog een keer de vereisten van
stap 3. Naar verwachting zal er enige golving blijven, maar dat zou
geleidelijk minder moeten worden. Er zijn teams die een haardroger
gebruiken om de vermindering van het golven te versnellen.
CONSTRUCTIE
MISSIEMODELLEN
Stap
2 Druk een
tweede vierkantje bovenop deze stukjes, zet ze vast, met de plakkende
zijde naar boven. Tip: in plaats van je vinger te gebruiken, gebruik je
een stukje wax-papier waarop de plakkertjes zaten. Stap
3 Plaats
het model op de plakkertjes. Waarschuwing:
Let er op dat je ieder vierkantje precies op zijn vakje plaatst en ieder
model precies op de markering. Waarschuwing:
Als je het model aandrukt, druk dan op de laagste vaste onderdelen in
plaats van het hele model in elkaar te duwen. Trek aan diezelfde
onderdelen als je het model later van de mat moet verwijderen. Tip: Voor grote en/of flexibele modellen breng de Dual Locks in één of twee paren tegelijkertijd aan.
– Dual Lock Nodig – zie foto’s en markeringen op de mat.
– zie foto’s en markeringen op de mat. Wees voorzichtig – één van de kippen is compleet gestoord.
– Bacteriën moeten in de dispensers geplaatst worden in de hoeveelheden en locaties zoals op het plaatje te zien is, uitgezonderd de gele bacteriën deze horen in de basis, en twee rode die in de gekoelde aanhangwagen horen. Acht virussen worden geplaatst bij de roze bacteriën en acht bij de groene.
– zie foto’s en markeringen op de mat.
Oostzijde
Oefentafel
ONDERHOUD
WEDSTRIJDVELD
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wedstrijdreglement:
a. Het maximum aantal deelnemers per team is tien, exclusief de coach en/of mentor. b. Raadpleeg voor toegestane leeftijden de ‘FIRST® LEGO® League voorwaarden’ (zie het teampakket of de website, klik op ‘VOOR TEAMS’, en vervolgens op ‘TEAM OPSTARTEN’, onder het kopje deelnameregels). c. Tijdens het toernooi worden slechts twee teamleden tegelijk aan de wedstrijdtafel toegelaten, behalve bij noodreparaties. d. De rest van het team moet wegblijven van de tafel, maar mag wel dichtbij genoeg staan om te kunnen wisselen tijdens de wedstrijd (taggen). De hoofdscheidsrechter die het toernooi leidt, bepaalt de precieze plek waar jullie kunnen staan.
De missie is één of meer bereikbare doelstellingen die punten waard zijn, zoals deze beschreven worden in de missietekst.
Tijdens een wedstrijd grenzen twee wedstrijdvelden aan elkaar, en word je tegenover een ander team opgesteld om tegen elkaar te strijden in een wedstrijd. Er zijn ten minste drie wedstrijden. Elke wedstrijd duur 2 ½ minuut. Hier volgt het proces:
Het proces van het spelen van één wedstrijd door alle teams, wordt een ronde genoemd. De basis is een denkbeeldige doos gevormd door verticale muren die omhoog komen vanaf de omtrek van het basisgebied, inclusief de binnenzijde van de randen van de tafel en door een onzichtbaar plafond op 40 cm hoogte.
Het veld is de plek waar de robotwedstrijd plaatsvindt. Het bestaat uit missiemodellen op een missiemat op een tafel .
De missiemodellen zijn de objecten die al op een wedstrijdveld staan vóórdat je er naar toe loopt.
Vracht is alles wat de robot bij zich heeft voor transport of afgifte. De robotwedstrijd wordt gespeeld met een “autonome” robot.
21. IN a. A is “in”, of “gaat in” of heeft gebied B “bereikt” als, een gedeelte van, A in B is. b. “In” een gebied zijn, betekent in het volume van dat gebied te zijn. c. Nauwelijks “in” wordt beschouwd als “in” tenzij het woord “volledig in” wordt geëist in de missietekst. d. A kan “in” B zijn zonder B te raken
22. Aanraken (voor voorwerpen anders dan de robot)
Zeldzame uitzonderingen daargelaten, wordt jouw score alleen beoordeeld, op basis van de condities op het exacte moment van het einde van de wedstrijd.
Niemand mag ook maar iets op het veld aanraken, nog niet …
Je krijgt het voordeel van de twijfel als:
Onthoud bij het bouwen en programmeren dat onze fabrikanten, sponsoren en vrijwilligers alle moeite doen om te garanderen dat alle velden juist en identiek zijn, maar je moet altijd rekenen op enige variabiliteit, zoals:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Data
finales
Finales FIRST® LEGO® League Benelux seizoen 2010/2011 'Body Forward'
Hieronder vind je alle data van de regiofinales van de FIRST® LEGO® League (FLL) Benelux seizoen 2010/2011 'Body Forward', voor zover deze al bekend zijn. Wil je meer informatie over jouw regiofinale, kijk dan op de pagina Regiopartners voor de contactpersoon van jouw regio.
Internationale toernooien
De data voor de internationale toernooien zijn inmiddels allemaal bekend, zie hieronder. Kijk voor meer informatie over de internationale toernooien en hoe jouw team zich hiervoor kan kwalificeren op de pagina Internationale toernooien.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prijzen: Tijdens de wedstrijddag laten alle teams zien wat ze in acht weken hebben voorbereid: wat voor robot hebben ze gebouwd en hoe doet deze het in de wedstrijden? Hoe hebben ze hun onderzoek uitgevoerd en functioneren ze als team?
Let op: Onderstaande prijzen zijn onder voorbehoud. Niet op elke regiofinale worden al deze awards uitgereikt, dat is onder andere afhankelijk van het aantal deelnemende teams! Vraag bij je regiopartner na welke awards er tijdens de regiofinale worden uitgereikt!
Champion's Award / Hoofdprijs Er kan er maar één de allerbeste zijn. De Champion’s Award is de prijs voor het team dat op álle onderdelen het beste heeft gepresteerd. De prestatie van de robot tijdens de wedstrijden, de techniek achter de robot, het uitgevoerde onderzoek en de presentatie hiervan bij de onderzoeksjury, het teamwork op de dag zelf, dit alles wordt meegenomen in de beoordeling. De Champion’s Award beloont samenwerken, technisch inzicht en gedegen onderzoek. De winnaar van deze prijs is een team dat gedemonstreerd heeft op al deze terreinen thuis te zijn. Het is niet voor niets de meest gewilde prijs op de Benelux finaledag.
Robotprestatieprijs Eén van de leukste onderdelen van de FLL® is de robotcompetitie. De Robotprestatieprijs is voor het team dat zich een weg naar de finale weet te banen en ook hier de meeste missies succesvol uitvoert.
Robotontwerpprijs Het winnen van de robotcompetitie is geen garantie voor het winnen van de prijs voor het beste Robotontwerp. De winnende robot springt eruit door zijn innovatieve en robuuste ontwerp en een juist en creatief gebruik van sensoren, motoren, enz. Aan de technische jury de taak om de robot op deze punten te beoordelen.
Robotprogrammeerprijs Een robot kan nog zo knap ontworpen zijn, zonder de juiste aansturing komt hij nergens. Deze prijs is voor het team die de robot het slimst en creatiefst heeft geprogrammeerd.
Food Factor™ Projectprijs Elk team heeft het onderwerp van voedselveiligheid verkend. Het team dat het beste onderzoek heeft gedaan en de resultaten daarvan ook bij de presentatie weet over te brengen, wint de Food Factor™ Projectprijs. De onderzoeksjury kijkt onder andere naar de kwaliteit van het onderzoek, de creativiteit en kwaliteit van de presentatie en het gebruik van hulpmiddelen en bronnen.
Food Factor™ Onderzoeksprijs Waar de projectprijs een beloning is voor het beste onderzoek in combinatie met de presentatie, is de onderzoeksprijs een prijs voor het team dat een bijzonder goed onderzoek heeft weten neer te zetten.
Food Factor™ Presentatieprijs Misschien wel het tegenovergestelde van de onderzoeksprijs; de presentatieprijs is de prijs voor het team met de beste presentatie. Wie overtuigt de onderzoeksjury met de beste, leukste of creatiefste presentatie?
Teamworkprijs Teamwork is essentieel om te slagen in de FLL, het is het hoofdingrediënt voor ieder team. Deze prijs wordt uitgereikt aan het team dat laat zien het beste te kunnen samenwerken. Niet alleen met elkaar, maar ook met anderen. Voor de jury is een belangrijke vraag: “draagt iedereen zijn steentje bij?” Echter, er wordt ook gekeken naar enthousiasme, professionaliteit en zelfvertrouwen.
Beste Teamcoach Misschien wel de moeilijkste prijs om te verdienen. Een team goed aansturen, maar het toch zijn eigen ding laten doen. Misschien wel te vergelijken met een goede voetbalcoach, die zal het veld ook niet snel betreden. Deze prijs is dan ook voor de coach die zijn of haar team zijn gang laat, maar toch aanwezig is.
Doorzetterprijs De doorzettersprijs is alles behalve een troostprijs. Dit is de prijs voor het team dat niet opgeeft. Alles mag dan tegenzitten; zij zullen niet bij de pakken neer zitten! Met recht mogen zij zich doorzetters noemen.
Beste Vrijwilliger Zonder vrijwilligers geen FLL. Zo simpel is het. Deze prijs is dan ook voor de vrijwilliger die zich volledig heeft ingezet op of voor de finaledag. Een kleine blijk van dank vanuit de organisatie, eigenlijk voor alle vrijwilligers.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nieuwsberichten: Foodkidz halen derde plaats op LEGO EK (19-06-2012) Robot en leerlingen oefenen voor LEGO EK (05-05-2012) Team FIRST LEGO League op audiëntie bij burgemeester (28-03-2012) Foodkids toch naar LEGO finale (31-01-2012) Veendammers 20ste bij First LEGO League (31-01-2012) Techniek promotie wordt WOW! (30-01-2012) Foodkids geen winnaar LEGO League? (30-01-2012) Foodkids winnaar First LEGO League Benelux finale (30-01-2012) Techneuten helpen banaan (26-01-2012) De Achtsprong winnaar regiofinale LEGO League (14-12-2011) First LEGO League finale Breda (01-12-2011) LEGO robots winnen prijzen (01-12-2011) LEGO teams onderzoeken voedselveiligheid (01-12-2011) Uitslag van de regiofinale van de First LEGO league Groningen/Drenthe (26-11-2011) Verslag van de finales van de regiofinale van de FLL (26-11-2011) Verslag van de regiofinale Groningen/Drenthe First LEGO League (26-11-2011) First LEGO League finale in Assen dit weekend (23-11-2011) Food Factor Benelux finale in Eindhoven (23-11-2011) First LEGO League van start! (05-09-2011) A World of First Day (18-08-2011) Kick-off First LEGO League verplaatst (06-07-2011) First LEGO League Open Europees Kampioenschap (21-06-2011) Robocup junior op zoek naar vrijwilligers (28-04-2011) Thema 2011-2012 First LEGO League bekend! (21-02-2011) |