Kunnen FIRST® LEGO® League teams de kwaliteit van leven verbeteren? Met het challenge thema van 2010 BODY FORWARD zullen kinderen in de leeftijd van 8 tot 15 jaar de grensverleggende wereld van de Biomedische Technologie verkennen door innovatieve manieren te ontdekken om letsel te genezen, genetische aanleg te overwinnen en de mogelijkheden van het menselijk lichaam te maximaliseren, met de insteek om een gelukkiger en gezonder leven te leiden.
Belangrijk:
Tijdens de regiofinale en de Benelux finale moet je in staat zijn om
tijdens je presentatie alle DRIE de fases van het project (welk probleem
wil je oplossen, bedenk een vernieuwende oplossing en deel deze met
anderen) aan te tonen. Dit moet je doen om tijdens de kwalificatie en het
toernooi in aanmerking te komen voor de projectprijs. Raadpleeg de
Projectsectie in het FLL Coach wegwijzer voor meer informatie. De totale
lengte van je projectpresentatie mag niet langer dan 5 minuten duren,
inclusief opbouwtijd.
DENK
ER OVER NA Ga
maar eens na. Je lichaam bestaat uit heel veel onderdelen. Sommige zo
groot (huid, armen en benen) dat je ze niet over het hoofd kan zien.
Anderen zo klein (bloedplaatjes, cellen en zenuwcellen) dat ze onmogelijk
met het blote oog te zien zijn. Wat gebeurt er als een van deze onderdelen
beschadigd raakt? Wie repareert dat? Welk gereedschap is daarvoor nodig?
En hoe kom je daar aan? Wat gebeurt er als een lichaamsdeel bedreigd wordt
door ziektekiemen of een ongeluk, of door vervuiling of ongezond voedsel.
Wie heeft de microscoop uitgevonden? Hoe weet je welke spullen nodig zijn
in een laboratorium? Hoe maak je kunstarmen en –benen, tongspatels?
Pleisters? Of
denk eens aan iets gewoons als ademhalen. Voor mensen met astma of griep
is dat niet zo vanzelfsprekend. Net als voor oude mensen met versleten
longen. Zij hebben voortdurend hulp nodig bij het ademhalen. Hoe anders
zou het leven van deze mensen zijn als dokters en wetenschappers niet
ontdekt hadden dat ze extra zuurstof nodig hebben? Of zonder de
natuurkundigen en ingenieurs die ontdekt hebben hoe je zuurstof in een
tank kan opslaan? Zouden ze kunnen reizen, winkelen of buitenspelen zonder
scheikundigen en mineralogen die een methode hebben gevonden om pure
zuurstof uit de lucht te halen? Hoeveel moeilijker zou hun leven zijn
zonder de elektrotechnici, werktuigbouwkundigen en computerprogrammeurs
die uitgepuzzeld hebben hoe ze de filters klein en licht kunnen maken
zodat je ze kunt dragen en dat ze het heel lang op een accu kunnen blijven
werken. Jullie
uitdaging voor dit seizoen van de FLL is om de grenzen van de Biomedische
Technologie op te zoeken. Ga op zoek naar hele nieuwe manieren om wonden
te genezen, ziektes en handicaps te behandelen en te voorkomen dat mensen
ziek worden. Zodra jullie begrijpen hoe wetenschappers, ingenieurs en
dokters samenwerken om oplossingen te zoeken, gaan jullie zelf onderzoek
doen. Waarom lukt het sommige mensen niet om lang gezond te blijven? Wat
zouden jullie daaraan kunnen doen?
WELK
PROBLEEM WILLEN JULLIE OPLOSSEN? Zodra
jullie lijst compleet is, kiezen jullie een lichaamsdeel, een functie
(horen, ademen) of een systeem (bloedsomloop) om verder te gaan
onderzoeken. Er is keus genoeg: een arm, een oor, een been, de hersenen,
de zenuwen, het hart, genen, tanden, longen , DNA, huidcellen, ogen,
spieren, neus, botten, maag, handen of voeten. Een groep samenwerkende
lichaamsdelen mag ook. Maak jullie keuze en ga op onderzoek uit! Hoe wordt
er samengewerkt met andere lichaamsdelen, functies of systemen om gezond
te blijven. Welke gevaren liggen er op de loer? Door welke wetenschappers,
dokters en ingenieurs wordt het onderzoek gedaan? Ontdek hoe zij werken
aan het gezond en sterk maken van het door jullie gekozen lichaamsdeel,
functie of systeem. En hoe gebreken hersteld worden en ziektes bestreden.
Ontdek met welke vraagstukken deze persoon bezig is en kies er een waar
jullie aan gaan werken. Kijk in onderzoeksrapporten, lees boeken en
tijdschriften, zoek op internet of hou een enquête. Zoek experts op in
het ziekenhuis of medisch laboratorium bij jullie in de buurt. Kortom:
gebruik ieder onderzoeksmiddel dat je tot je beschikking hebt. En vergeet
niet om alle informatie met je teamgenoten te delen.
BEDENK
EEN VERNIEUWENDE OPLOSSING DEEL
MET ANDEREN Geef
een presentatie voor jullie ouders. Maak een website. Voer een grappig
toneelstukje op. Maak een stripboek of een poster. Doe een rap. Deel
folders uit. Schrijf een gedicht, liedje of verhaal. Hou
een spreekbeurt over jullie onderzoek voor mensen uit de politiek, voor
dokters en ingenieurs of voor mensen die jullie geholpen hebben. Jullie
presentatie mag heel eenvoudig zijn of heel uitgebreid, serieus of
grappig. En wie weet gaat jullie idee de wereld veranderen!
DOE
MEE AAN EEN FLL-FINALE
Jullie
moeten zelf de hulpmiddelen meenemen die je nodig hebt tijdens de
presentatie. (Vraag bij de organisatie na welke materialen beschikbaar
zijn.) Jullie
mogen posters meebrengen, een powerpoint –presentatie houden, modellen
neerzetten , videofilmpjes laten zien en jullie onderzoeksmateriaal
uitstallen; alles mag zolang het jullie helpt om een goede indruk te maken
op de jury. Het is de bedoeling dat minstens een van jullie tijdens de
presentatie zelf iets vertelt. HULP
NODIG BIJ HET OPSTARTEN? Informatie
en bronnen zijn ook online beschikbaar. Op http://www.firstlegoleague.nl
vind je zowel meer algemene informatie als de themagids en links
naar informatiebronnen die het team kunnen helpen met de start van jullie
onderzoek. Als je nog vragen hebt, stuur dan een email naar FLL@techniekpromotie.nl .
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FLL teams...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teams betalen 125 euro inschrijfgeld voor het project (een robotset schaffen ze zelf aan) en hebben tot half september de tijd om met hun robot en software te oefenen. Daarna worden de opdrachten (missies) bekendgemaakt en worden het wedstrijdveld en de missiemodellen van LEGO® verstuurd. Daarna hebben de teams minimaal acht weken de tijd om hun robot en onderzoekspresentatie voor te bereiden voor de finaledag in hun regio. Biomedische technologie is de combinatie van verschillende technische disciplines die artsen en ziekenhuizen helpt zodat zij hun patiënten weer kunnen helpen. Chemische technologie, werktuigbouwkunde, elektrotechniek en andere vormen van techniek worden gemixt met de traditionele biologische en medische wetenschappen om de gezondheidszorg verder te ontwikkelen.
NORMAAL BOT HERSTEL – Het “gips” … Dit materiaal vormt zich als het zacht is naar jou lichaam, daarna wordt het zo hard als steen. Als het eraf komt, zal het proces jouw lichaam niet verbrijzelen, snijden, verbranden of laten oplossen! Welke soorten van techniek zijn er volgens jou bij betrokken?
Verplichte voorwaarde: Zet het bot in de juiste stand, en breng vervolgens het blauwe gips aan. Het gips moet helemaal naar beneden zijn en de breuk compleet bedekken. Score: GIPS GEPLAATST – 25 punten
BIJZONDER BOT HERSTEL – Sommige ernstige breuken, inclusief enkele gevallen waar stukjes bot missen, kunnen niet gerepareerd worden met gips. Biomedische ingenieurs ontwikkelen nu een manier om ontbrekende delen van bot te overbruggen door speciale cellen te plaatsen in een gebied met “ steigermateriaal” . Deze cellen kunnen het bot laten aangroeien, op een manier waartoe ons normale genezingsproces niet in staat is.
Score: BOT BRUG GEPLAATST = 15 punten
NB: er zijn twee manieren om punten voor de bot brug te krijgen:
Score: GOAL GESCOORD = 25 punten
SNEL
BLOED ONDERZOEK – Omdat witte
bloedcellen het leger vormen dat het lichaam helpt te vechten tegen
infecties, willen artsen deze altijd uit de
Verplichte voorwaarde: Breng de spuit naar de basis. Haal de witte en de rode bloedcellen uit elkaar (dit mag met de hand gedaan worden). Daarna is het de taak van de robot om ALLEEN de witte bloedcellen naar het gebied van de patiënt te brengen (het dit is het niet-oranje gedeelte aan de oostzijde van de mat). De spuit met bloedcellen mogen met de hand opgepakt/uit elkaar gehaald worden als de spuit , welk deel dan ook, de basis bereikt. Score: SPUIT IN DE BASIS = 25 punten Score: ALLE DRIE DE WITTE BLOEDCELLEN IN HET GEBIED VAN DE PATIËNT = 15 punten
AANRAKINGSPENALTY OBJECTEN – Rode bloedcellen vormen in deze wedstrijd de “aanrakingspenalty objecten” zoals omschreven in de regels. Ze leveren punten op waar ze ook zijn op het veld. Maar elke keer wanneer de robot aangeraakt wordt buiten de basis zal de scheidsrechter een rode bloedcel van het veld halen, totdat ze allemaal weg zijn. Score: RODE BLOEDCELLEN NIET WEGGENOMEN DOOR DE SCHEIDSRECHTER = 5 punten elk
VERNIETIGING
VAN KWAADAARDIGE CELLEN – Dodelijke
ziekten kunnen ontstaan door cellen die veranderen in kwaadaardige Verplichte voorwaarde: Willekeurig worden kwaadaardige cellen (zwarte panelen) richting het zuiden geplaatst en de rest richting het noorden. Op elk moment dat de robot buiten de basis is, kan het model willekeurig verdeeld worden, tenzij de robot bezig met deze opdracht of ze in een scorende positie staan. Laat zien dat je de kwaadaardige cellen hebt geïdentificeerd door sommige zwarte panelen naar boven te laten wijzen, terwijl de rest naar het noorden wijst. Score: IDENTIFICATIE = 20 punten Laat zien dat je de kwaadaardige cellen hebt vernietigd door alle zwarte panelen naar het noorden te laten wijzen. Score: ALLE 5 ZWARTE PANELEN RICHTING HET NOORDEN = 25 punten In beide gevallen moeten de posities volledig “geklikt” zijn.
MECHANISCHE
ARM PATENT
– Je hand kan in je zak grijpen en er een sleutelbos uithalen, de
juiste sleutel vinden, deze in het slot plaatsen en Verplichte voorwaarde: Laat de mechanische hand het patent/octrooi vasthouden. Als twee handen het patent vasthouden, krijgen beide teams het volledige aantal punten. Score: HET PATENT IS GEGREPEN DOOR DE HAND AAN JOUW KANT = 25 punten
HART
PLEISTER – Het hebben van een
gaatje in je hart wordt door sommigen als een zeldzame aandoening gezien,
maar als je een van de paar Verplichte voorwaarde: Plaats de hart pleister in het hart Score: PLEISTER GEPLAATST = 20 punten
LEES OOK ANDERE BELANGRIJKE PAGINA’S – je leest nu het “missie” document, maar dit is eigenlijk maar de helft van wat je zou moeten weten om op je best te kunnen presteren tijdens een toernooi. Er zijn drie andere documenten waar je met je team in moet duiken: de opbouw van het veld, de regels, en de geplaatste/bijgewerkte bepalingen/regels. Wijd er één bijeenkomst aan om ze door te nemen, zelfs als je een ervaren team bent. Stel vragen over alles wat niet duidelijk is. Verplichte voorwaarde: lees alle vier de robot wedstrijd documenten, en neem ze vaak door. Ze zullen je steeds duidelijker worden en meer voor je gaan betekenen. Score: EXPERTS OP HET GEBIED VAN DE DOCUMENTEN IN JOUW TEAM = VAN GROOT BELANG
PACEMAKER
– Dit is een van de eerste voorbeelden van de moderne biomedische
technologie. Kun je alle verschillende Verplichte voorwaarde: Plaats de pacemaker in het hart op zo’n manier dat het vrije uiteinde van de zwarte slang in het hart zit, maar de grijze behuizing van de pacemaker niet. Score: PACEMAKER SLANG UITEINDE IN HET HART, BEHUIZING ER UIT = 25 punten
IN
KAART BRENGEN VAN ZENUWEN
– Als je een persoon een elektromechanische handprothese ziet
gebruiken, heb je je dan nooit afgevraagd hoe Verplichte voorwaarde: Verplaats het westelijke zenuwuiteinde (rode pinnetje) om te zien welk zenuwuiteinde aan de oostelijke kant een reactie (output) geeft. Het rode gedeelte van één van de oostelijke zenuwuiteinden moet duidelijke uit het brein bewogen worden, maar het maakt niet uit hoe ver. Score: ZENUW REACTIE ONTHULD = 15 punten
CONTROLE
OVER OBJECT MET BEHULP VAN GEDACHTEN
– Nu we weten dat het in kaart brengen van de zenuwen en fysiother Verplichte voorwaarde: Open de deur ten minste halverwege door alleen het zuidelijke zenuwuiteinde van het brein te verplaatsen/bewegen. Score: DEUR TEN MINSTE HALVERWEGE OPEN = 20 punten
AUTOMATISCH
TOEDIENEN VAN MEDICIJNEN – Als
je een keer vergeet om je vitamines in te nemen en er is verder niemand
die het je helpt te Verplichte voorwaarde: Dien alle blauwe en witte medicijnen toe behalve de roze vanuit de doseerder/houder. Zorg dat de houder met blauwe en witte medicijnen (ten minste één van iedere kleur) naar het gebied van de patiënt gaat. Score: BLAUWE EN WITTE ERAF, ROZE EROP= 25 punten Score: BLAUWE EN WITTE IN DE HOUDER IN HET GEBIED VAN DE PATIËNT = 5 punten
ROBOTISCHE
GEVOELIGHEID – Het vraagt
veel verfijning en therapie om een kunsthand en zijn gebruiker de juiste
hoeken te laten vinden voor de Verplichte voorwaarde: Breng het gewicht helemaal naar boven door alleen tegen het blauwe paneel te duwen. Score: GEWICHT HELEMAAL NAAR BOVEN = 25 punten
PROFESSIONELE
SAMENWERKING – Toepassingen uit de biomedische
technologie moeten precies goed zijn, soms
voor veel verschillende Verplichte voorwaarde: Verplaats zowel de arts als de biomedische ingenieur om de patiënt te ontmoeten, op ieder willekeurige plaats in het gebied van de patiënt. Score: ALLE DRIE DE MENSEN BIJ ELKAAR IN HET PATIENTGEBIED = 25 punten
BIONISCHE
OGEN – Oogprotheses
in hun huidige vorm geven enig gevoel voor licht en patronen en hebben de
belofte in zich om de mobiliteit en Verplichte voorwaarde: Verplaats ten minste één bionisch oog zodat deze het bovenlichaam (vast of omlijning) van de persoon op het midden van de mat raakt. Score: TEN MINSTE EEN OOG RAAKT HET BOVENLICHAAM = 20 punten
STENT – Er zijn verschillende redenen waarom een vat dat vloeistof door je lichaam voert, verstopt kan raken. Dat is altijd slecht nieuws! Gelukkig hebben biomedische ingenieurs de stent (metaal buisje) uitgevonden. Een stent is een smal stukje buis dat in een verstopt vat kan worden geplaatst om deze wijder te maken en te versterken. Dit eenvoudige, briljante idee heeft vele, vele levens gered.
Verplichte voorwaarde: Rek de verstopte slagader op door een stent te plaatsen. De wanden van de slagader moeten duidelijk parallel lopen. Score: STENT GEPLAATST / SLAGADER OPGEREKT = 25 punten
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Veldopbouw. OVERZICHT
CONSTRUCTIE TAFEL
De robotcompetitie vindt plaats op een speciaal ontworpen tafel. Als je nog niet de beschikking hebt over zo’n tafel, zul je er dus één moeten bouwen. Met veiligheid, gewicht, hoogte en de kosten in het achterhoofd wordt hier een simpel ontwerp geboden. Maar, zolang het oppervlak glad is en de randen goed geplaatst zijn, is het aan jou hoe de ondergrond gebouwd wordt. De constructie is eenvoudig, maar vereist wel wat werkplaatsvaardigheden. Tijdens een toernooi worden twee tafels naast elkaar opgesteld, maar je komt maar aan één kant in actie, dus je hoeft maar een kant te bouwen om op te oefenen. Aangezien een toernooi opstelling een dubbele wand heeft op het interactieve gebied waar de twee tafels elkaar raken, moeten oefentafels een extra wand van het type B hebben aan de gemeenschappelijke zijde. Daarom zijn hier instructies voor het bouwen van een "halve tafel" met een dubbele noordzijde:
Materialen
Onderdelen
Montage
Stap 1 Bepaal welke kant van het triplex of multiplex tafel oppervlak (A) de minst vlakke is, en gebruik deze als de onderkant. Schroef de versteviging (D) vast aan de onderkant (ongeveer iedere 45 cm). Controleer of de schroeven volledig zijn aangedraaid en niet uitsteken. Schuur eventuele splinters.
Stap 2 Schroef de randen (B, C) vast aan de bovenkant rond de bovenomtrek van het triplex of multiplex tafeloppervlak (A). De muur-tot-muur afmetingen moeten voldoen aan de maten 2362 ± 3 mm / 1143 ± 3 mm.
Stap 3 Plaats met de hulp van een andere persoon deze tafel op korte schragen (of melk kratten, of iets anders dat kort en stevig is).
PLAATSING WEDSTRIJDMAT
Stap 1 Maak het tafeloppervlak schoon met een stofzuiger. Zelfs het kleinste onderdeeltje onder de mat kan problemen veroorzaken voor de robot. Na het stofzuigen wrijf je met de hand over het oppervlak en schuur of vijl alle uitstekende oneffenheden die je tegenkomt. Daarna nog een keer stofzuigen.
Stap 2 Rol de mat uit op het gezogen oppervlak (rol nooit de mat uit op een gebied waar het losse onderdeeltjes kan oppikken), zodat de afbeelding naar boven wijst en de noordzijde naar de noord (dubbele) wand van de tafel wijst (let op de plaatsing van de dubbele zijde op alle tafelafbeeldingen hieronder).
Stap 3 De mat is kleiner dan het speeloppervlak zoals ontworpen. Schuif en richt de mat zo dat er geen ruimte is tussen de zuidzijde van de mat en de zuidelijke afscheidingswand. Centreer de mat in oost-westelijke richting (let op gelijke ruimten aan de linker en rechterkant).
Stap 4 Met behulp van anderen, trek je aan beide uiteinden van de mat en wrijf iedere golving weg vanuit het midden en controleer nog een keer de vereisten van stap 3. Naar verwachting zal er enige golving blijven, maar dat zou geleidelijk minder moeten worden. Er zijn teams die een haardroger gebruiken om de vermindering van het golven te versnellen.
CONSTRUCTIE MISSIEMODELLEN
Bouw de missiemodellen – Gebruik de LEGO elementen en instructie CD uit de Challenge set. Het kost één persoon ongeveer 2 tot 3 uur om de modellen te bouwen, dus we raden je aan om het in teamverband te doen. Als er teamleden zijn die weinig tot geen ervaring hebben met het bouwen van LEGO, is het bouwen van de missiemodellen een goede oefening. Het bouwen in teamverband is ook een goede gelegenheid om de teamleden aan elkaar te laten wennen.
OPSTELLING MISSIEMODELLEN
Dual Lock Voor de modellen waar "Dual Lock Nodig" vermeld staat in de Missiemodel details hieronder, betekent dit dat het model vastgemaakt moet worden aan de mat tijdens gebruik. De verbinding wordt gemaakt door gebruik van herbruikbaar bevestigingsmateriaal van 3M genaamd Dual Lock, dat meegeleverd wordt in de doorzichtige zakjes bij de LEGO onderdelen bij je Challenge set. Dual Lock is ontworpen om vast te plakken of te "locken" aan zichzelf, als twee zijden van de tape tegen elkaar aangedrukt worden, maar je kunt het ook weer loshalen voor het gemak van vervoer en opslag. Het bevestigingsproces voor de Dual Lock hoeft maar één keer te gebeuren – daarna kunnen de modellen eenvoudig aan de mat gehecht worden en weer losgemaakt.
Om Dual Lock te bevestigen:
Stap 1 Plak één vierkantje met de plakkende zijde op de mat op ieder vakje aangeduid met een "X".
Stap 2 Druk een tweede vierkantje bovenop deze stukjes, zet ze vast, met de plakkende zijde naar boven. Tip: in plaats van je vinger te gebruiken, gebruik je een stukje wax-papier waarop de plakkertjes zaten.
Stap 3 Plaats het model op de plakkertjes.
Waarschuwing: Let er op dat je ieder vierkantje precies op zijn vakje plaatst en ieder model precies op de markering.
Waarschuwing: Als je het model aandrukt, druk dan op de laagste vaste onderdelen in plaats van het hele model in elkaar te duwen. Trek aan diezelfde onderdelen als je het model later van de mat moet verwijderen.
Tip: Voor grote / flexibele modellen breng de Dual Locks in één of twee paren tegelijkertijd aan.
Model specificaties Slagader – Dual Lock Nodig – Plaats dit model precies op de gemarkeerde plek aan de noordwest zijde van de mat.
Helling - Dual Lock Nodig - Plaats dit model precies op de gemarkeerde plekken aan de noordwest zijde van de mat, met de lage kant naar de basis. Er zijn geen additionele instructies of waarschuwingen voor dit model. Spuit - Geen Dual Lock - Plaats de rode en witte bloedcellen in de volgorde zoals in het plaatje hiernaast is afgebeeld (gezien vanaf de laagste kant van de spuit: wit, rood, wit, 2 rode, wit, 2 rode en 2 x 3 open plekken). Beweeg de hefboom van de helling naar de hoogste mogelijke positie. Plaats dan de spuit aan de hoge kant van de helling, zodanig dat de rode stop voorkomt dat de spuit wegrolt. Controleer of de wielen aan de westkant allebei de rode rand raken. Let er op dat je zo nu en dan de onderdelen van de naald vast drukt, vooral de naald.
Klein
bot – Dual Lock Nodig – Plaats het kleinere
(westelijke) deel van dit model precies op de gemarkeerde plek in het
midden van de westelijke zijde van de mat. Zet dan het grotere
(oostelijke) deel van het bot op zijn plek en duw het in noordelijke
richting zodat er 1,5 mm ruimte ontstaat tussen beide delen. In de
startpositie staat het oostelijke deel uitgelijnd op de kruisende lijn er
onder.
Groot bot – Dual Lock Nodig (voor het grote deel maar niet voor het kleine deel) – Plaats het grote deel van het model precies op de gemarkeerde plek in het midden van de zuidelijke zijde van de mat. In de uitgangspositie is het kleinere deel geplaatst zoals op de afbeelding hiernaast, waarbij beide delen uitgelijnd staan tegen de grijze rand, met 1,5 mm tussen beide delen. Plaats de blauwe bal in de zwarte ring bij de voet.
Doel - Dual Lock Nodig – Plaats dit model precies op de gemarkeerde plek in het midden van de mat, met de groene LEGO streep gericht op het zuid-zuidwesten. Weefsel gebied (goedaardige en kwaadaardige cellen) – Dual Lock Nodig – Plaats dit model precies op de gemarkeerde plek op de zuidoostelijke zijde van de mat. In de uitgangspositie staan alle panelen verticaal en elk willekeurig met de witte of zwarte zijde naar voren. Uitzondering: je zult nooit tegenkomen dat alle zwarte zijdes in noordelijke richting staan. Dit model wordt in positie geplaatst als de robot actief is en zich dus buiten de basis bevindt. Hierdoor kan je van te voren niet weten in welke volgorde de panelen geplaatst zijn, op het moment dat de robot zich binnen de basis bevindt.
Hersenen en deur –Dual Lock nodig – Plaats dit model precies op de gemarkeerde plek op de oostzijde van de mat. Let er op dat de as, die de hersenen verbindt met de deur, parallel loopt met de ondergrond. In de startpositie is de deur helemaal gesloten.
Drukmeter –Dual Lock nodig – Plaats dit model precies op de gemarkeerde plek in de noordoost zijde van de mat. Het model staat in startpositie als het wiel-gewicht helemaal naar beneden staat. Let er op dat de rubberen band alleen over de groef loopt van de gele lager (zie foto hieronder). De band mag niet tegen de blauwe balkjes aan komen of tegen de bruinige kruis-as. Hoe meer wrijving er ontstaat, hoe makkelijker de missie lijkt te zijn. Wees er dus alert op dat je oefent met een goed uitgevoerd model, want bij de finales zal deze zeker goed opgesteld staan.
Dokter
en patient – Geen Dual Lock – Plaats de dokter,
zittend en kijkend naar de basis, in het midden van het kompas op de
noordwest zijde van de mat. Plaats de patient, zittend en kijkend naar het
westen, op de kern van de meest westelijke zenuw cel. Het maakt niet uit
hoe de armen van de poppetjes gepositioneerd zijn en de koffer van de
dokter hoeft niet gebruikt te worden. Het haar van beide poppetjes moet
fantastisch zitten!
Medicijn
verdeler - Dual
Lock Nodig (voor de verdeler maar niet voor de blauwe container) -
Plaats
Mechanische hand - Dual Lock Nodig – Plaats het model precies op de gemarkeerde plaats in het midden van de noordkant van het veld. De hand moet naar het noorden gericht staan. In de uitgangspositie staat de hand naar beneden en naar achteren. Het is het makkelijkst om de hand te plaatsen als het patent er nog niet ligt. Duw de basis van de arm (de rode onderarm) zo ver mogelijk naar het noorden. Draai dan de arm naar de mat tot hij niet verder kan. Schuif hem vervolgens helemaal naar het zuiden, zonder dat de arm terugdraait.
Hart - Dual Lock Nodig – Plaats dit model precies op de gemarkeerde plek in het midden van de noordwest zijde van het veld met de punt naar het zuidwesten. Overige modellen- Geen Dual Lock– Zet de twee bionische ogen, de stent, drie rode bloedcellen, de pacemaker, het gips, de biomedische technicus, de hartpleister en de botbrug in de basis. Je kan ze ook in het voorraad doosje doen zolang deze in het zicht van de scheidsrechter staat.
ONDERHOUD WEDSTRIJDVELD
Grens muren Verwijder alle zichtbare splinters en bedek alle duidelijke gaten.
Wedstrijdmat Let er op dat de mat de zuidelijke grensmuur raakt en gecentreerd ligt van oost naar west. Vermijdt schoonmaken van de mat met alles dat resten achter kan laten. Alle aanslag/restanten, plakkerig of glad, zal de prestatie van de robot beïnvloeden in vergelijking met een nieuwe mat (veel toernooien gebruiken nieuwe matten). Gebruik een stofzuiger en/of vochtige doek om stof en vuil (boven en onder de mat) te verwijderen. Let er op, bij het verplaatsen van de mat voor transport en opslag, dat de mat niet in een scherpe knik buigt, want dit zou de beweging van de robot kunnen beïnvloeden. Toernooien die nieuwe matten gebruiken, zouden hun matten zo ruim van tevoren als mogelijk moeten uitrollen. Om extreem krullen van de oost of west uiteinden van de mat te beperken, wordt tape toegestaan, met een maximum van ongeveer 6 mm overlap. Schuimtape is niet toegestaan!
Missiemodellen Houdt de modellen in hun oorspronkelijke staat door vaste verbindingen vaak recht te zetten en vast te maken. Zorg ervoor dat draaiende assen vrij kunnen draaien door te controleren of ze soepel draaien en vervang alles wat verbogen is. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wedstrijdreglement: 1. Lees alles Over het algemeen presteren de teams die de vier documenten van de Robot Wedstrijd goed kennen beter en hebben ze meer plezier. Lees ze dus regelmatig nog een keertje goed door: Veldopbouw, Missies, Regels, en Bepalingen.
2. Doel
3. Sportieve deelneming (Gracious Professionalism)
4. Deelname
5. Verklaring/ Uitleg
6. Materiaal
7. Software
8. Missie De missie wordt gekenmerkt door een resultaat of actie die punten waard is.
9. Wedstrijd Bij een toernooi grenzen twee wedstrijdvelden aan elkaar en word je tegenover een ander team opgesteld om tegen elkaar te strijden in een wedstrijd. Elke wedstrijd duurt 2 ½ minuut. Hier volgt het proces:
10. Ronde Het proces dat alle teams één wedstrijd hebben gespeeld, wordt een ronde genoemd.
11. Basis De basis is een denkbeeldige doos gevormd door verticale muren die omhoog komen vanaf de omtrek van het basisgebied, inclusief de binnenzijde van de randen van de tafel en door een onzichtbaar plafond van 40 cm hoog.
12. Veld Het veld is de plek waar de robotwedstrijd plaatsvindt. Het bestaat uit een missiemat, op een tafel met de missiemodellen in positie er bovenop.
13. Missiemodellen De missiemodellen zijn de objecten die al op een wedstrijdveld staan vóór aanvang van de wedstrijd.
14. Vracht Vracht is alles wat de robot bij zich heeft voor transport.
15. Autonooom De FLL Robotcompetitie moet gespeeld worden door een “autonome” robot.
16. Actieve robot <> inactieve robot
17. Aanraking toegestaan
18. Aanraken niet toegestaan
19. Opslag
20. Start positie
21. Startprocedure Als voor de scheids duidelijk is dat de startpositie juist is …
22.
Aanraakpenalties
23. Handelingen van de robot zijn blijvend Alles wat buiten de basis wordt veroorzaakt door jouw actieve robot, blijft zo, tenzij de robot dit weer verandert.
24. Beïnvloeding Jouw robot mag geen invloed hebben op de robot, het veld of de strategie van het andere team.
25. IN A is “in” gebied B als (een gedeelte van) A op (een gedeelte van) gebied B is.
26. Aanraken (voor voorwerpen anders dan de robot)
27. Uiteindelijke toestand van het veld Om controverse te beperken over wat er tijdens een wedstrijd is gebeurd, WORDT DE SCORE AAN HET EIND VAN DE WEDSTRIJD BEPAALD, TIJDENS DE MOMENTOPNAME VAN HET VELD OP PRECIES DAT MOMENT.
28. Na de wedstrijd Niemand mag ook maar iets op het veld aanraken …
29. Voordeel van de twijfel Je krijgt het voordeel van de twijfel als:
Als jij (kinderen, niet de coach) het niet eens bent met de scheids en dat op een beleefde manier bij de scheids kenbaar kan maken, zodat hij gaat twijfelen, dan overlegt de scheids samen met de hoofdscheidsrechter. Het resulterende besluit is definitief. Deze regel is er niet om de scheidsrechters soepel te laten zijn, maar geeft hen de mogelijkheid om een oordeel in jouw voordeel te vellen, als dit redelijk is.
30. Downloaden en draadloze signalen
Onthoudt bij het bouwen en programmeren dat onze fabrikanten, sponsoren en vrijwilligers alle moeite doen om te garanderen dat alle velden juist en identiek zijn, maar je moet altijd rekenen op enige variabiliteit, zoals:
32. Voorrang
33. Challenge ondersteuning Officiële robot wedstrijd ondersteuning is beschikbaar via FLL@techniekpromotie.nl (gebruikelijke reactie binnen 1-2 werkdagen).
34. COACH BIJEENKOMST
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Data
finales
Finales FIRST® LEGO® League Benelux seizoen 2010/2011 'Body Forward'
Hieronder vind je alle data van de regiofinales van de FIRST® LEGO® League (FLL) Benelux seizoen 2010/2011 'Body Forward', voor zover deze al bekend zijn. Wil je meer informatie over jouw regiofinale, kijk dan op de pagina Regiopartners voor de contactpersoon van jouw regio.
Internationale toernooien
De data voor de internationale toernooien zijn inmiddels allemaal bekend, zie hieronder. Kijk voor meer informatie over de internationale toernooien en hoe jouw team zich hiervoor kan kwalificeren op de pagina Internationale toernooien.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nieuwsberichten: Beneluxfinale First LEGO League: de voorbereidingen (21-02-2011) Beneluxfinale First LEGO League: de jurering (21-02-2011) Beneluxfinale First LEGO League: de teamfoto's 388 t/m 497 (21-02-2011) [Teamnummers] Beneluxfinale First LEGO League: de teamfoto's 516 t/m 590 (21-02-2011) [Teamnummers] Beneluxfinale First LEGO League: de teamfoto's 600 t/m 681 (21-02-2011) [Teamnummers] Beneluxfinale First LEGO League: de teamfoto's 706 t/m 740 (21-02-2011) [Teamnummers] Beneluxfinale First LEGO League: de halve finale (21-02-2011) Beneluxfinale First LEGO League: de finale (21-02-2011) Beneluxfinale First LEGO League: de uitslag (21-02-2011) Beneluxfinale First LEGO League: op TV! (21-02-2011) Miniland naar Benelux finale First LEGO League (17-02-2011) First LEGO League zoekt vrijwilligers (13-01-2011) Deltion First LEGO League (29-11-2010) Team Zernike Haren tweede bij LEGO League (29-11-2010) Uitslag regiofinale Noord Nederland FLL (28-11-2010) LEGO Robots in de clinch (26-11-2010) Datum en plaats First LEGO League Benelux finale bekend! (29-09-2010) Kick off First LEGO League in Breda op 9 sept. (28-08-2010) Inschrijving First LEGO League van start (21-04-2010) Thema FLL 2010-2011 bekend: Body Forward (10-11-2009) Inschrijving First LEGO League 2010-2011 start in april (07-03-2010) 5 teams First LEGO League Benelux naar wereldwijde finales (07-03-2010) |